Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

(2.571 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Tysk og fransk kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   8

Dyk i andelen af elever med tysk på højniveau

Andelen af elever med tysk på a-niveau var lidt lavere på landets gymnasier sidste år end for seks år siden. Det skyldes dog formentlig mere økonomisk pressede gymnasier end faldende interesse for sproget, vurderer gymnasiernes tysklærerforening.

3   1

Hvad gør vi forkert?

Står med et relevant pædagogisk gæstelærer-koncept - men ingen siger ja.

0   14

Tillykke til Tønder! – Tillykke til tysk!

Tønder kommune har siden skoleåret 2015 undervist elever fra 0. klasse i tysk. For at måle effekten af den tidligere påbegyndelse af undervisningen har kommunen søgt undervisningsministeriet om dispensation til at indføre en obligatorisk mundtlig prøve, der kan dokumentere, at elevernes udbytte står mål med indsatsen. Den skriftlige prøve afvikles i overensstemmelse med ministeriets prøveplan. Tilladelsen hertil blev givet den 16. juni 2017.

0   11

Hvad står TLFG for?

Bogstaverne TLFG står i henhold til foreningens vedtægter § 1 for  ”Tysklærerforeningen for Grundskolen”. Men hvad beskæftiger foreningen sig egentlig med? Det giver denne blog udtryk for på denne regnfulde augustdag – dagen før tilmeldingen til den årlige Tysklærerdag se www.tysklaerer.dk udløber.

0   12

Mit der Zeit gehen

Superflot arbejde 9. Klasse Tarup skole.

0   4

Spanskforening om beskeden deltagelse i forsøg: Samarbejd med gymnasierne

Kun to folkeskoler har tilmeldt sig ministeriets forsøg med spansk i skolen. Det ærgrer Spansklærerforeningen, der repræsenterer spansklærerne på de gymnasiale uddannelser. Indgå et samarbejde med et nærliggende gymnasium, anbefaler foreningen.

1   8

Mere spansk i skolen? Kun to skoler vil være med i forsøg

I fredags var der deadline for tilmelding til ministeriets forsøg, som giver mulighed for at udbyde spansk som treårigt valgfag. Det har kun to folkeskoler gjort.

0   17

Lad os opfinde verden på ny

- hvis vi kunne det? Vi sammenligner vores byer, skoler og hverdag. Hvordan ville den ideelle verden se ud? Hvad ville du ændre? Et sted mellem utopi, fantasi og den virkelige verden søger vi fælles veje til at forbedre og forskønne vores hverdag og livskvalitet.

1   16

Kan man som nation være så blind? – og hvorfor ser vi bare til?

.. spørger man sig selv, når man læser debatbogen SPROGLØSE VERDENSBORGERE af Lisbeth Verstraete-Hansen og Per Øhrgaard fra maj her i år.

0   0

Forlænget frist til tre-årigt forsøg med spansk

Et forsøg vil lade skolerne udbyde spansk som et treårigt valgfag. Oprindeligt var deadline for tilmelding 8. juni, men den er blevet forlænget til næste fredag. Spansklærerforeningen kalder forsøget for et løftebrud.

9   176

Bachelor: Grammatik fylder for meget i tysk

Mange elever gider ikke faget tysk, men det kan der gøres noget ved, siger Lina Riis Lundgaard i sit bachelorprojekt. Eleverne skal motiveres gennem succesoplevelser, og grammatik skal bruges i en konkret kontekst og være sjov.

0   8

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (2)

Kampen imod den manglende motivation til det kedelige træningsarbejde kan vindes med spillet RIGET

0   16

”Tysk” dig til succes: Kvalitet i den rette kvantitet

Folkemødet på Bornholm bød fredag den 16. juni på en paneldebat med titlen: Kan danskere forelske sig i tysk kultur? Det enkle svar er selvfølgelig: Ja! Under kyndig og veloplagt ordstyring ved Lykke Friis kom Stine Bosse, Peter Wivel, Torben Steno og Peter Lodahl med hver deres uddybende kærlighedserklæring til den tyske kultur og selvfølgelig uadskilleligt herfra det tyske sprog. Debatten fandt sted i Sydslesvigteltet og var arrangeret af Tysk-Dansk Handelskammer, Verdens TV (Nabokanalerne) og den Tyske Ambassade i København.

0   2

Fransklærernes Dag 2018

Mange fransklærere mangler tit faglig sparring fordi de er alene om faget på skolen. På Fransklærernes Dag er der mulighed for at møde fransklærere fra hele landet, og kursusindholdet er altid vedkommende og relevant.

0   26

Fra tabt tysk til tysk i tale

Det siges at det kræver sin tysklærer at begejstre elever for det alsidige og righoldige tyske sprog. Sproget opfattes som regeltungt og ubrugeligt, ”når alle nu kan tale engelsk sammen”. Tysk er slet ikke svært at lære, men læringen bliver netop tit unødigt besværliggjort af overdreven ”regelrytteri”. Var tysk et computerspil ville ingen drømme om, først at lære manualen udenad, før man gik på opdagelse i spillet og prøvede sig frem. Hverken undervisning med formaliseret indhold eller i indholdsløs form fører til læringsglæde. Det gør til gengæld den anvendelsesorienterede og indholdsrige undervisning.

0   22

Så er det nu!

Har du lyst til … at dygtiggøre dig? … at blive opdateret på de nyeste materialer til tysk? … at få faglig opdatering? … at møde din faglige forening og personerne bag? … at få gensidig inspiration? … at møde din læringskonsulent fra undervisningsministeriet? ... at hygge dig i fagligt samvær? Kan du svare ja til blot to af ovenstående spørgsmål, bør du reservere fredag den 22. september 2017 til en fælles dag med dine kolleger på Tysklærerforeningen for Grundskolens TYSKLÆRERDAG!

1   4

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (1)

Er det svært at motiverer eleverne til at få trænet deres færdigheder eller er der andet der skal trænes. Så bliver spillet "Riget" klart noget for dig og dine elever.

1   16

Mens vi venter på en National Sprogstrategi

I bogen ”Sprogløse verdensborgere – om en uddannelsespolitik, der forsvandt” skriver forfatterne på side 74: ”At lære engelsk er i dag en selvfølge og begyndelsen til horisontudvidelse og international orientering. Men at begrænse sig til engelsk er at tage et skridt baglæns, tilbage til indsnævring af horisonten og til provinsialisering eller ligefrem selvkolonisering. Det er at lade sig nøje med ét bestemt syn på verden, at afskære sig selv fra alternativ information, alternative argumenter og alternative handlemuligheder, endnu kortere sagt: at afskære sig selv fra den innovation, som man ellers påstår at ville fremme.”

0   16

Uoverensstemmelse mellem Forenklede Fælles Mål og prøvekrav i tysk

Den 25.05.17 kunne bloggen ”Deutschunterricht in Dänemark” læses her på tyskbloggen: https://www.folkeskolen.dk/608668/deutschunterricht-in-danemark Af indlægget fremgår det bl.a., at Anne-Marie Fischer-Rasmussen, der er forfatter til ”Deutschunterricht in Dänemark” og som også sad i læseplansgruppen under arbejdet med læseplanerne for tysk, tog udgangspunkt i ”Europæiske referenceramme for sprog” for at finde et niveau – her referancerammens niveau A2 – der ville være passende at stræbe efter for elever, der afslutter 9. klasse. Anne-Marie Fischer-Rasmussen beskriver i bogen sin overraskelse over senere at stifte bekendtskab med de krav, der stilles til eleverne i mundtlig og skriftlig tysk ved de afsluttende prøver efter 9. klasse. Denne blogs forfatter har kontaktet Anne-Marie Fischer-Rasmussen for at få uddybet denne diskrepans. Resultatet kan læses nedenfor.

0   10

Makroner og napoleonshatte

Det franske valg - hvad kommer det os ved?