Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
8.588 andre er allerede tilmeldt

For at du kan oprette indlæg i Specialpædagogik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   3

Den Relationelle Skole

Dette indlæg introducerer mindre artikelserie i november/december om Den Relationelle Skole

0   1

Som ordblind kan det være svært ang uddannelse

For et par år siden begik jeg en kæmpe fejl men jeg har i dag fundet en metode, som de fleste, som jeg har snakket med, synes at nogen af de ideer som kan være med til, at hjælpe dig i gang med det helt rigtige uddannelse. Hvordan kan det være?

0   5

Handicap kan ikke klares med en sprøjte!

I Tadsjikistan blev børn med handicap før behandlet med medicin. I dag sender lægen dem til genoptræning. Det er et resultat af dansk hjælpeindsats.

0   13

Jagten på den komplette motivation i undervisningen

Motivation er noget af det vigtigste at have med i den interessante undervisning. Her er mit bud på hvordan du kan motiverer alle slags elever.

1   12

Kunsten at give uden at få i konkurrencestaten

I en uddannelsessammenhæng har man de seneste år efterstræbt kompetenceudvikling og selvoptimering. Uddannelsespolitisk er det i tidens ånd at ville styre og evaluere med henblik på at kunne opnå målbare resultater. Men har vi glemt dannelsen og "mennesket" i denne udviklingen?

1   5

Meningsfuld uddannelse

Lad os få muligheden, for at lave særlige og meningsfulde uddannelsesforløb for udskolingseleverne med særlige behov i folkeskolen. Hvorfor skal disse unge igennem en folkeskole, der knækker deres selvværd?

0   5

Når eleven bliver valgt fra til prøven

Jeg skal have elever op til prøve hvert år. Dansk skriftlig fremstilling, retstavning, læseprøve og den mundtlige del. Samtidig får jeg hvert år elever ind af døren, som har et bundniveau, der er meget lavt.

0   4

Foruddannelse

I en Nest klasse er lærerne foruddannede.

1   9

Det kan anbefales at være matematikforfatter

Fornylig fik jeg den glæde sammen med en større gruppe gode kollegaer, grafikere og forlagsredaktør at få tildelt Alineas læremiddelpris. Ved prisoverrækkelsen fik jeg på gruppens vegne i morskab og måske lidt kluntet sagt, at det ikke kunne anbefales at være lærebogsforfatter - hvilket jeg lidt overraskende senere blev citeret for. Bemærkningen skulle selvfølgelig opfattes ironisk, idet det absolut ikke er min mening at tale kommende forfattere fra et forfatterskab. Læremidlet og ikke mindst lærebogen opfatter jeg som et vigtigt element i den daglige undervisning i matematik

0   2

Video-opskrifter gør en stor forskel

Jeg har oprettet en Youtube kanal med video-opskrifter, som gør en overraskende stor forskel i min undervisning

0   3

Samtalegrupper for delebørn – Del 2: Med hvilket formål?

I sidste oplæg viste jeg, hvad de voksne kan få ud af børnenes gruppeforløb – og til barnets fordel. Men allerførst hjælpes børnene i gruppen med deres tanker, følelser og dilemmaer.

2   4

Skole-wc skal drives som en fin restaurant

Dagbladet giver en simpel forklaring på udfordringerne der er i folkeskolen mht. skoletoiletter

3   8

Disciplin skal implementeres i den pædagogiske praksis

Larm og uro forstyrrer i stigende grad undervisningen og forhindre læring i folkeskolen. Det viser flere forskningsundersøgelser. Kan vi forhindre den stigende uro gennem en redefineret forståelse af disciplin?

0   11

Fortrinsret til ingenting

Det følgende indlæg handler om diskrimination i ansættelser af folk på særlige vilkår.

3   4

Legegrupper og Relationel ansvarlighed

I mange skoleklasser forsøger lærerne at etablere legegrupper, hvor eleverne opdeles i grupper, der så skal hjem hos hinanden, typisk med en eller to måneders mellemrum. Formålet, som jeg vil definere det i denne artikel, er at skabe og udvikle inkluderende børne- og læringsfællesskaber.

4   31

Seks procent af en årgang går ikke til afgangsprøve.

Chokerende? Egentlig ikke. Ikke når man, som jeg, har sin daglige gang med unge, der ikke har været til afgangsprøve. Jeg interviewer reelt to af dem om ugen, og har dem ofte i undervisning efterfølgende. I modsætning til andre, der er ude med de hurtige løsninger, og som står står klar til at benytte den seneste brændende platform, til at pleje deres egen agenda, så tager jeg lige en dyb indånding. Det er nødvendigt, for det flyver omkring med påstande og beskyldninger. For de unges skyld, er vi nødt til lige at trække vejret og tænke os om.

0   3

Er to-sprogede et problem?

Mange to-sprogede i en klasse giver flere faglige problemer. Men hvem har ansvaret og hvordan hjælper vi børnene bedst muligt? Skal vi sprede dem? Blande dem? Ha' loft? Skal forældrene tage et større ansvar?

0   5

De sårbare unge - del 5

De græder let, de er utrygge og de vil ikke i skole. Hvordan håndterer vi som lærere den udfordring, de særligt sårbare unge bærer med sig?

0   4

De sårbare unge - del 4

De græder let, de er utrygge og de vil ikke i skole. Hvordan håndterer vi som lærere den udfordring, de særligt sårbare unge bærer med sig?

0   3

Skønlitteratur og autisme

Mange elever med autisme, er ikke trænet til, at forstå skønlitterære tekster. De mangler forestillingsevnen, de ved ikke, at tekster kan have flere lag. De skal lære en konkret metode.