SPECIALPÆDAGOGIK-NETVÆRKET er for alle, der interesserer og arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov.

I samarbejde med Tidsskriftet Specialpædagogik

(8.418 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Specialpædagogik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   6

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (2)

Kampen imod den manglende motivation til det kedelige træningsarbejde kan vindes med spillet RIGET

0   6

Interessen for Nest programmet

Der har siden introduktionen af Nest programmet været en massiv interesse. Hvorfor er der så stor interesse for Nest programmet? Hvad er det, der gør, at lige netop det program får så stor medie, professionel og forældreinteresse?

0   14

Carl med autisme: YES! Jeg fik 12

Carl fik 12 i kristendom, han fik lov til at vise, at han kan

0   6

Fem kvaliteter ved den rigtig gode praktiker

Her har jeg forsøgt at samle mine erfaringer for hvilke fem kvaliteter der gør en virkelig god pædagogisk praktiker.

0   2

Børn gør det, vi gør, og ikke det, vi siger de skal gøre

Det handler ikke om at fortælle barnet, at det skal tale pænt, men om at skabe et miljø i hjemmet, hvor der tales pænt og høfligt til hinanden

0   7

Hvad skal der til?

Jeg er så heldig at kende to helt fantastiske unge piger, som jævnligt får mig til at bryde sammen af latter. De hører begge til i kategorien 'de måske egnede', de er blandt de 20 procent i statistikken, der endnu ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, og som måske heller ikke når det inden de fylder 25.

2   3

Inklusion - Elefanten i rummet

En ekspertgruppe der har givet inklusionen et eftersyn, siger pilen peger på inklusionen som begreb, men måske burde pilen pege på politikerne?

2   5

Folkeskolens afgrund.

Lad os kigge på hvordan vi sikre os en skole for alle og hvor alle oplever at have værdi.

4   7

Lyden af venskab – klassisk playliste til undervisningen i mellemtrinet

Planlægger du at arbejde med ’venskab’ i mellemtrinet og vil gerne tilføre musik til undervisningen? Så brug denne playliste og de tilhørende noter. Emnet er denne gang ønsket af Mette Gryhøj Tversted og 4.C fra Dalumskolen i Odense.

0   0

Læringsrelationens helt grundlæggende betydning

Jeg har undret mig over det manglende fokus på læringsrelation, som selvstændigt begreb, og har gjort meget for at skærpe dette fokus i mit arbejde med uddannelsesforskning gennem de sidste tre år.

0   12

Giv de nationale test dødsstødet

Debatidnlæg i Politiken 18 maj 2017

0   4

Er vores unge sociale, asociale eller noget helt tredie?

Indlæg om unges socialitet og sociale netværk på nettet.

1   5

At undersøge er ikke bare at undersøge

Der tales meget om undersøgende undervisning – men hvad er det? Jeg vil forsøge at beskrive forskellige typer af aktiviteter som hver især har forskellige undersøgende kvaliteter – udsprunget af det ministerielle arbejde med projektet KIDM – Bedre kvalitet i dansk og matematik

3   14

Afvikler den nationale ordblindetest diagnosen ordblindhed?

Forældre i folkeskolen har i dag et retskrav på at få foretaget den nationale ordblindetest senest i sidste del af 4. klasse, såfremt der er mistanke om læsevanskeligheder og det har ca. 10.000 efterhånden benyttet sig af. Mange har hilst testen velkommen, idet der nu ikke længere skulle være tvivl om, hvornår en elev kunne erklæres ordblind. Men desværre er testen allerede ved at drukne i sin egen succes, idet antallet af ordblinde elever i folkeskolen nu er stærkt stigende samtidig med, at der ikke følger et retskrav vedrørende efterfølgende individuelt og særligt tilrettelagt undervisning. Spørgsmålet er, om ikke den nationale ordblindetest er i færd med at afvikle diagnosen ordblindhed?

0   3

Elever i specialklasser skal mere til prøve

Jeg skal de næste år få flere af mine udfordrede elever til prøve – og de skal også gerne klare sig bedre!

0   7

Vejen til Rom

Et skoleforløb med ens prøver til alle, skaber flere og flere børn, der ikke kan afslutte folkeskolens afgangsprøver

0   3

Interessen for Nest programmet

De klassiske værdier i Nest programmet er: ’Børn er mere ens end forskellige’ ’Alle børn har krav på god undervisning’ ’Hvis børn ikke lærer på den måde, vi underviser dem på, må vi undervise dem på en anden måde'

1   9

Hvad er det der specialundervisning egentlig for noget?

Jeg har i dag tænkt meget over, hvad det der specialundervisning, jeg går og laver, egentlig er for en størrelse.

0   4

Findes der andre ordblinde?

Må jeg låne 2 minutter af din tid til feedback på et fondsprojekt til ordblinde i folkeskolen? Mange tak!

SOMMERKONKURRENCE

Tilmeld dig Folkeskolens nyhedsbrev og deltag i lodtrækningen om et ophold for to med ALT betalt. 

Sinatur -konkurrence .1png

Tilmeld dig her