Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

 

(8.475 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Specialpædagogik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   18

De (ikke) robuste børn

I de specialklasser jeg har haft med at gøre de seneste år, er udviklingen den, at vi går fra udadreagerende adfærd til angst og mangel på robusthed.

0   4

Hvordan delebørn? Fordeling af tiden hos mor og far

Nem og brugbar guide til skilsmisseforældre fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI)

0   2

Planlæg kompetenceudviklingsforløb, når der er brug for det

Om skoleprofessionelles oplevelse af kompetenceudviklingsforløb og om demokratiske og dannende kompetenceudviklingsforløb jfr. ph.d.afhandling af Micki Sonne Kaa Sunesen

0   2

Vi har brug for at tænke evaluering på en ny måde

I det følgende vil jeg kort komme omkring, hvad jeg synes, der er forkert ved vores nuværende måde at evaluere hinanden på.

0   4

Stop Psykiske overgreb på børn!

At præsentere problemerne for børn, der er involveret i høj konflikt skilsmisse kan forhindre børnene udvikler: aggression, depression, opmærksomhed underskud af energi og psykiske lidelser, dårlig akademisk ydeevne, mobning og oppositionel svigt uorden. Mange af de samme børn bliver på grund af deres patologi mærket resten af livet som et resultat, patologien er ikke børnenes, men deres forældre. som har et ubehandlet bardomstrauma.

0   2

Vi skal huske at drømme

også selvom det nogle gang, kan se umuligt ud, når du står med hovedet mod muren.

0   5

Hvad skal vi lære vores børn, til folkeskolen?

Hvordan kan forældre opdrage deres børn til at deltage i folkeskolen på sund og positivmåde? Hvad er indre og ydre styring? Dette er de centrale spørgsmål for forældresamarbejdet og denne artikel.

0   7

Du og Jeg Alfred

Kronik om Læringsrelationens helt grundlæggende betydning for elevernes læring og trivsel. Kronikken er skrevet i tæt dialog med Jonas Norgaard Mortensen, Institut for Relationspsykologi.

0   5

Interview med Klaus Nielsen om mesterlære

Der er massivt fokus på læring i skolen, naturligvis. Ofte forstås der ved læring, at eleven skal tilegne sig en eller anden form for fagligt indhold, og ofte er dette faglige indhold af boglig karakter. Men hvad med den læring, som finder sted i hverdagen blot ved at eleven deltager i en social praksis? Klaus Nielsen udfolder mesterlærebegrebet til at beskrive denne form for læreprocesser. I en specialpædagogisk og inkluderende sammenhæng, så er jeg selv helt sikker på, at der i mesterlæren er en del uudnyttede resurser og potentialer. Se interviewet her:

0   3

Interview med Camilla Dyssegaard om inklusion

I dette interview taler jeg med Camilla Dyssegaard om inklusionsbegrebet. Inklusion er et begreb, som enhver professionel i en enhver pædagogisk kontekst skal forholde sig til. Men hvad vil det egentlig sige at arbejde inkluderende? Det giver Dyssegaard et bud på her

1   29

Vi skal være stolte af vores danske folkeskole

Jeg vil gerne fortælle om mine 2 års erfaringer som skolelærer i USA. Jeg har lavet det som et aktuelt læserbrev.

0   1

Kompetenceudvikling som løsning og nødvendighed

Denne artikel er nummer 2 i en artikelserie bestående af i alt 21 korte artikler. Artiklerne formidler tilsammen resultaterne fra den forskningsoversigt, som jeg udarbejdede i forbindelse med min Ph.d. afhandling med titlen ”Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb – med inklusion som eksempel”. Forskningsoversigten er omfattende og indebærer analyse af 316 forskningsrapporter, ud af i alt 7886 kvalitetsvurderede rapporter. Dette betyder, at kun 316 fund blev vurderet relevante og af tilstrækkelig høj kvalitet til at blive medtaget i denne del af studiets analyse. De overordnede og gennemgående temaer for artikelserien er kompetenceudvikling, professionelles læring og inklusion. Du kan finde den samlede forskningsoversigt i afhandlingens kapitel 2, side 32 til 79. Her finder du i øvrigt også beskrivelser af fremgangsmåder og metoder, ligesom du også her finder alle studiets referencer.

0   5

Organisatorisk læring som konsekvens

Denne artikel er den første i en artikelserie bestående af i alt 21 korte artikler. Artiklerne formidler tilsammen resultaterne fra den forskningsoversigt, som jeg udarbejdede i forbindelse med min Ph.d. afhandling med titlen ”Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb – med inklusion som eksempel”. Forskningsoversigten er omfattende og indebærer analyse af 316 forskningsrapporter, ud af i alt 7886 kvalitetsvurderede rapporter. Dette betyder, at kun 316 fund blev vurderet relevante og af tilstrækkelig høj kvalitet til at blive medtaget i denne del af studiets analyse. De overordnede og gennemgående temaer for artikelserien er kompetenceudvikling, professionelles læring og inklusion. Du kan finde den samlede forskningsoversigt i afhandlingens kapitel 2, side 32 til 79. Her finder du i øvrigt også beskrivelser af fremgangsmåder og metoder, ligesom du også her finder alle studiets referencer.

0   4

At sende børn til genopdragelse

Jeg er glad for, at politikerne tager emnet op, da vi skal passe godt på børnene, men jeg er ikke enig i løsningsforslaget. Derfor giver jeg her mine bud på, hvorfor forældre sender deres børn af sted og konsekvenserne for børnene samt kigge på politikernes forslag om straf.

0   4

Med fagbegreberne i orden er special-eleverne klædt bedre på til afgangsprøve

Elever med udfordringer kan sagtens lære begreber som sagprosa, teaser, nyhedskriterier og byline – og det hjælper dem til deres afgangsprøve.

0   3

Organisatorisk læring i forbindelse med inklusion

Denne artikel er en del af en artikelserie bestående af i alt 21 korte artikler. Artiklerne formidler tilsammen resultaterne fra den forskningsoversigt, som jeg udarbejdede i forbindelse med min Ph.d. afhandling med titlen ”Læreres og pædagogers oplevede læringsudbytte af et pædagogisk kompetenceudviklingsforløb – med inklusion som eksempel”. Forskningsoversigten er omfattende og indebærer analyse af 316 forskningsrapporter, ud af i alt 7886 kvalitetsvurderede rapporter. Dette betyder, at kun 316 fund blev vurderet relevante og af tilstrækkelig høj kvalitet til at blive medtaget i denne del af studiets analyse. De overordnede og gennemgående temaer for artikelserien er kompetenceudvikling, professionelles læring og inklusion. Du kan finde den samlede forskningsoversigt i afhandlingens kapitel 2, side 32 til 79. Her finder du i øvrigt også beskrivelser af fremgangsmåder og metoder, ligesom du også her finder alle studiets referencer.

0   8

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (2)

Kampen imod den manglende motivation til det kedelige træningsarbejde kan vindes med spillet RIGET

0   6

Interessen for Nest programmet

Der har siden introduktionen af Nest programmet været en massiv interesse. Hvorfor er der så stor interesse for Nest programmet? Hvad er det, der gør, at lige netop det program får så stor medie, professionel og forældreinteresse?

0   17

Carl med autisme: YES! Jeg fik 12

Carl fik 12 i kristendom, han fik lov til at vise, at han kan

0   6

Fem kvaliteter ved den rigtig gode praktiker

Her har jeg forsøgt at samle mine erfaringer for hvilke fem kvaliteter der gør en virkelig god pædagogisk praktiker.