Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

 

(8.472 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Specialpædagogik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   17

De (ikke) robuste børn

I de specialklasser jeg har haft med at gøre de seneste år, er udviklingen den, at vi går fra udadreagerende adfærd til angst og mangel på robusthed.

0   4

Hvordan delebørn? Fordeling af tiden hos mor og far

Nem og brugbar guide til skilsmisseforældre fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI)

0   2

Planlæg kompetenceudviklingsforløb, når der er brug for det

Om skoleprofessionelles oplevelse af kompetenceudviklingsforløb og om demokratiske og dannende kompetenceudviklingsforløb jfr. ph.d.afhandling af Micki Sonne Kaa Sunesen

0   4

Med fagbegreberne i orden er special-eleverne klædt bedre på til afgangsprøve

Elever med udfordringer kan sagtens lære begreber som sagprosa, teaser, nyhedskriterier og byline – og det hjælper dem til deres afgangsprøve.

0   8

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (2)

Kampen imod den manglende motivation til det kedelige træningsarbejde kan vindes med spillet RIGET

0   6

Interessen for Nest programmet

Der har siden introduktionen af Nest programmet været en massiv interesse. Hvorfor er der så stor interesse for Nest programmet? Hvad er det, der gør, at lige netop det program får så stor medie, professionel og forældreinteresse?

0   17

Carl med autisme: YES! Jeg fik 12

Carl fik 12 i kristendom, han fik lov til at vise, at han kan

4   7

Lyden af venskab – klassisk playliste til undervisningen i mellemtrinet

Planlægger du at arbejde med ’venskab’ i mellemtrinet og vil gerne tilføre musik til undervisningen? Så brug denne playliste og de tilhørende noter. Emnet er denne gang ønsket af Mette Gryhøj Tversted og 4.C fra Dalumskolen i Odense.

0   13

Giv de nationale test dødsstødet

Debatidnlæg i Politiken 18 maj 2017

1   5

At undersøge er ikke bare at undersøge

Der tales meget om undersøgende undervisning – men hvad er det? Jeg vil forsøge at beskrive forskellige typer af aktiviteter som hver især har forskellige undersøgende kvaliteter – udsprunget af det ministerielle arbejde med projektet KIDM – Bedre kvalitet i dansk og matematik

0   3

Elever i specialklasser skal mere til prøve

Jeg skal de næste år få flere af mine udfordrede elever til prøve – og de skal også gerne klare sig bedre!

0   8

Vejen til Rom

Et skoleforløb med ens prøver til alle, skaber flere og flere børn, der ikke kan afslutte folkeskolens afgangsprøver

0   3

Interessen for Nest programmet

De klassiske værdier i Nest programmet er: ’Børn er mere ens end forskellige’ ’Alle børn har krav på god undervisning’ ’Hvis børn ikke lærer på den måde, vi underviser dem på, må vi undervise dem på en anden måde'

0   9

Socialfag

Flere og flere skoler har fået øje på autismepædagogikken. Struktur, overskuelighed, tydelige signaler og mål, bliver flere steder, grundlaget for undervisningen. Socialfag er et skolefag i en del kommuner.

0   10

Uddannelse og dannelse ude

Kan dannelsen ude bruges til uddannelse? Mit modspørgsmål er, kan vi tillade os ikke at bruge den?

2   5

Folkeskolen er ikke kun til for elevens skyld

Forældre leder i stigende grad efter en skole, der passer til den personlighed, deres barn allerede har. Individet er blevet vigtigere end fællesskabet. Det er helt modsat den oprindelige tanke med folkeskolen, der var til for at danne eleverne og gøre dem til en del af fællesskabet

0   7

Vugge, dukke, teste, sukke

Kompetence- og testkulturen vinder også indpas i vuggestuerne. En kommentar til rapporten "Indsats i vuggestuen kan styrke børns tidlige kompetencer"

2   8

Vækst og velfærd i ja-hattens skygge.

Vi lever i en tid, hvor tænkende mennesker holdes for nar.

26   37

Hvordan skal vi diskutere med reformfløjen?

Må man egentlig forsvare skolen, hvis den bliver angrebet?

0   10

De stille piger

I folkeskolen føler vi ofte behov for at rette op på elever som stikker en smule ud fra normerne- hvad enten det er som intro- eller ekstrovert. Men hvordan føles det for den enkelte elev? Og hvad gør vi ved minoriteten, når vi udvælger majoriteten som normalen? Her er refleksioner fra en af de tidligere såkaldte "stille piger".