Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

 

(8.466 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Specialpædagogik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
ANMELDELSE
0   16

Det diagnosticerede barn - en indlæringsmæssig taber?

Den stigende tendens til at hæfte diagnoser på skæve børn og unge begrænser deres læringsmuligheder. Et systemteoretisk perspektiv åbner op for alternative læringstilgange, hvor barnet ses i sin helhed og som unikt.

ANMELDELSE
0   65

Når samarbejdet skal fungere

Husker vi at trække på hinandens forskellige kompetencer i hverdagen? Kunne der gøres mere for, at alles kompetencer kommer i spil? Det er fokuspunktet for begrebet co-teaching, som følgende anmeldelse handler om.

ANMELDELSE
1   43

Børnedressur, der virker

Social tænkning er et begreb, der handler om, at vi må have et fælles sprog om det, vi tænker, fordi det er det, der former vores adfærd.

ANMELDELSE
0   40

Når tilknytningen bliver forstyrret - af autisme

Hønen eller ægget? Er det autismen, der giver tilknytningsskader, eller giver tilknytningsskader autisme? Denne fine udgivelse peger på, at det tidlige samspil er så komplekst, at spørgsmålet ikke dur. Det intense samspil mellem forældre og barn er en fintunet proces, hvor selv små forstyrrelser påvirker begge parter.

ANMELDELSE
0   45

Gennemarbejdet og grundig introduktion til Mediated Learning Experience

Alle kan lære – og Mediated Learning Experience handler overordnet om, hvordan den voksne via det relationelle kan understøtte barnets tænkefærdigheder.

ANMELDELSE
0   14

Samarbejdets mange dilemmaer

Inklusion kræver samarbejde, men samarbejde hvordan? Det er det, denne lille sag handler om, og et godt udgangspunkt for det gode samarbejde mellem pædagoger, lærere, ledere og forældre – og ikke mindst med børnene.

ANMELDELSE
0   7

"Lærlet"

"Lærlet"-pladerne er en god hjælp til eleverne og sparer pædagogerne og lærerne mange forberedelsestimer ved lamineringsmaskinen.

ANMELDELSE
0   33

Om at danne mennesker - også de mest udfordrede

Forfatteren har med sin fine samling af essays fra en meget særlig og specialiseret praksis formået allerede fra første indslag at fænge læseren. Sjældent er arbejdet med børn og unge med multiple funktionsnedsættelser blevet beskrevet mere omsorgsfuldt og indfølende.

ANMELDELSE
0   15

Smukke og barske historier om pårørende til handicappede

"Sondemad og flødeboller" indeholder historier om 15 personer mellem otte og 64 år, der er vidt forskellige steder i deres liv og i deres roller som søskende til mennesker med handicap. De fortæller om at være pårørende, og på helt unik vis formidler de et kig ind i en verden og en hverdag, som kun de færreste af os kender.

ANMELDELSE
0   7

God håndbog, der holder, hvad den lover

Som lærer for børn eller unge med autisme og alle deres klassekammerater er her en mængde helt konkrete råd, aktiviteter og værktøjer til umiddelbar brug i klassen.

ANMELDELSE
0   33

Mislyde i orkestergraven

Det enorme opbud af tiltag, anbefalinger, øvelser med mere er på en og samme tid udgivelsens styrke og svaghed. Materialet er lettilgængeligt og let omsætteligt, men mængden af stof gør, at jeg som læser drukner i et hav af piktogrammer, kasser, symboler og metaforer.

ANMELDELSE
0   26

Trafikinformation til engelsklærere

Bogen anviser ikke en let, velasfalteret vej, som elever med dysleksi kan vælge, når de gerne vil suse mod mestring af det engelske sprog. ”Veje til engelsk” er en beskrivelse af, hvorfor det er så vanskeligt at lære fremmedsprog, hvis man har læse- eller skrivevanskeligheder.

ANMELDELSE
0   19

Sjovt at stave

"Stavespil" er skruet sådan sammen, at det ikke nødvendigvis er de gode stavere, som løber med sejren. Det er godt tænkt.

ANMELDELSE
0   11

Grundlæggende specialpædagogik for lærere

Yderst relevant bog - lige til at gå til for undervisere på læreruddannelsen. Den handler blandt andet om en af de mest relevante perspektiver lige nu: At kunne se eleven i komplicerede læringssituationer frem for en vanskelig elev.

ANMELDELSE
0   7

Leg er vejen frem

Fremragende bog sætter gang i samtalerne om alt det svære.

ANMELDELSE
0   6

Overskuelig trin for trin-håndbog til udvikling af resurseteam

Hvis I er ved at etablere et resurseteam på skolen eller har brug for inspiration til udvikling af dette, er her en lettilgængelig og grundig håndsrækning, der ikke kræver den store forberedelse.

ANMELDELSE
0   3

Velfunderet specialpædagogik

Kan en fagbog være en dejlig bog? Jeg blev helt glad, da jeg læste den, og forestillede mig, hvor godt klædt på vores kommende lærere kan blive, hvis dette er den grundbog, de bliver præsenteret for. Nuanceret, ny og anvendelig viden over et bredt spekter.

ANMELDELSE
0   47

Tak for indblikket

Rejs med "Fluen på væggen" ind i hovedet på en dreng med Aspergers syndrom og bliv klogere på hans verden.

ANMELDELSE
1   3

Alt lykkes med en mega translator

Social læring er det nye sort - eller er det? Det kan godt ligne gammel vin på nye flasker. Men dette undervisningsmateriale samler alt godt i en og samme udgivelse. Så behøver man kun at have én bog.

ANMELDELSE
0   12

Brugbar analyseramme til inkluderende klasseledelse

Mette Molbæk har fået produceret fire film af 15 minutters varighed, der konkretiserer, hvad hendes analyseramme til inkluderende klasseledelse kan bruges til. Og det er ikke så ringe endda.