Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

(3.979 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Religion kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   5

Lønligt håb om et jubelår?

Tiltrængt udvidelse af lærernes didaktiske råderum, hvis færdigheds- og vidensmålene ophæves som forpligtende, som ministeren har annonceret. Men der er fortsat lang vej til en god kommunal løsning.

0   7

Det manglende år

I år er året for min Bat Mitzvah - så jeg skal ikke have kristendomskundskab dette skoleår!

0   13

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

1   6

Gider ikke en neutral filosofiundervisning

Anders Stjernholm agiterer igen for et neutralt filosofifag i stedet for kristendomskundskab

0   2

Tid til nuancer i debatten om kristendomsfaget, tak.

Debatten om kristendom i folkeskolen fortsætter tilsyneladende med uformindsket styrke her efter sommerferien. Men i en kvalificeret debat må man have facts på plads, og det kniber lidt ind imellem

0   0

Musical Language Score

A patent that explains the seven layers of meaning to a sentence

5   4

Ud med almen dannelse i Kristendomskundskab

Folkeskolens formålsparagraf som sovepude Om forholdet mellem fag og formålsparagraffen i folkeskolens fag og hvor ligger hunden begravet!

3   5

For godt til at være sandt

FinansDanmark har tiltusket sig monopol på at indoktrinere 31.000 danske skoleelever i uge 11.

0   5

"Hvor kommer lyset egentlig fra, Kristoffer?"

Et indlæg om mine personlige tanker omkring fagets berettigelse og hvorfor jeg elsker disse timer med eleverne.

0   5

Gudsbilledlighed i folkeskolens formål?

Lad os ikke kun fæstne de bange øjne på kritikken af Islam, men derimod øve os i at begrunde religionsfriheden med andet end forbud og mistænkeliggørelse af religion i demokratiets navn.

0   4

Kreativitet og Kristendom

At tilegne sig dannelse på det etiske, eksistentielle og religiøse område er en kreativ proces. Med inspiration i Lene Tanggaards model om kreativitet gives et bud på, hvordan man som underviser i kristendomskundskab kan hjælpe denne kreative proces godt i vej.

1   6

Sådan laver du sommerferiens besøg i kirker til en sjov skattejagt for dine børn

Elsker du også at besøge kirker, borge, slotte og templer i din sommerferie? Og ville du også ønske, at du ikke skulle jappe dig igennem oplevelsen, fordi dine børn bare ikke har det på samme måde? Så læs med her…

0   8

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (2)

Kampen imod den manglende motivation til det kedelige træningsarbejde kan vindes med spillet RIGET

2   8

Kristen mission er forhåbentlig helt ude af folkeskolen

I et debatindlæg fra d. 14. juni retter lektor i religionshistorie ved SDU, Mikael Rothstein, en kritik mod folkeskolens kristendomsundervisning, hvor han hævder, at vi bør levere faglig undervisning i religion frem for at prædike kristendom. For det gør vi ikke allerede?

2   12

Angsten for undervisningen om det religiøse

Er det fordomme eller bekymring for hjernevask, som får en mor til at tage sit barn ud af kristendomskundskabsundervisningen?

1   4

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (1)

Er det svært at motiverer eleverne til at få trænet deres færdigheder eller er der andet der skal trænes. Så bliver spillet "Riget" klart noget for dig og dine elever.

0   5

Syngende reformationsmarkering i undervisningen – kan man det?

I denne blogpost har vi lånt pladsen ud til Sangens Hus’ Videncenter for sang, som har nye ressourcer på de digitale hylder i anledningen af 500-året for reformationen i Europa.

0   5

Lad os undres

Man kan ikke lære at undre sig men man kan glemme det, lad os arbejde på, at børn får mulighed for at undre sig.

1   4

Filosofi i skolen - hvordan?

I indlægget lægges der op til en debat om og argumentation for at indføre filosofi i skolen. Et grundlæggende spørgsmål er, om filosofi skal have en selvstændig position som fag, eller om det skal indføres i tilknytning til allerede eksisterende fag.

0   6

De lærerstillede spørgsmål

Vi har altid lavet spørgsmål til prøven i kristendomskundskab. Men hvad er det lige, de lærerstillede spørgsmål skal kunne?