Fagligt netværk om naturfagene i folkeskolen, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

(6.824 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Naturfag kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   1

Dyreetik til debat i skolen: Må mennesker slå dyr ihjel?

Nuttethedsfaktor og dyreetik var et af mange emner på Big Bang konferencen i Odense. Må vi slå mus ihjel? Løver? Kakkerlakker? Det blev diskuteret i workshop, som Zoo København holdt. Direktør Bengt Holst fortalte om at få dødstrusler efter girafs død.

0   0

Lær mere om Arktis og forskning

Adgang til arktisk forskning og Polarpedia-opslagsværk til skoleelever og lærere kan findes via det EU-finansierede projekt Edu-arctic. I april kan op til 25 klasser deltage i et webinar om grundlæggende geologiske undersøgelser i området.

0   5

Feedback på opgaveniveau

Feedback som bedst bruges i (skrive)processen.

1   6

Situationsrapport fra virkeligheden: Den fælles prøveform

Udfordringer med den nye naturfaglige fælles prøve

ANMELDELSE
0   10

Fagdidaktik og fællesskaber

Ny dansk antologi giver et indblik i, hvordan professionelle læringsfællesskaber kan skabe rammer om fagdidaktisk udvikling mellem lærere. De bedste af bidragene er virkelig spændende at gå i dialog med.

0   4

Der er så meget, forskere ikke forstår

Astrofysiker Majken Christensen fortæller om atomer, kvarker og Higgs-partiklen, når hun holder foredrag for elever i alle aldre på skoler. ”Kvantebanditterne” er et formidlingsprojekt, som grundforskningscentret på Syddansk Universitet står bag.

0   0

Naturfag: Astra har fået ny bestyrelse

Undervisningsminister Merete Riisager og uddannelses- og forskningsminister Søren Pind har udpeget en ny bestyrelse for Astra - Center for læring i natur, teknik og sundhed. Bestyrelsen har konstitueret sig med rektor for University College Lillebælt, Erik Knudsen, som formand. De øvrige medlemmer af den nyudnævnte bestyrelse er rektor på Vesthimmerlands Gymnasium Jette Rygaard Poulsen, forbundssekretær i Dansk Metal Per Påskesen, konsulent i Dansk Industri Rasmus Dahl, skoleleder på Trekronerskolen i Roskilde Jon Lissner, direktør i Naturfagsenteret (Norge) Merethe Frøyland og dekan på DTU Martin Vigild.

0   6

På studietur i eksterne læringsmiljøer

På studiet har vi læst meget om eksterne læringsmiljøer. Disse har en central plads i folkeskolen, men skal integreres bedre i undervisningen. En inddragelse af eksterne læringsmiljøer i skolens naturfagsundervisning kan være med til at opfylde folkeskolens formål, da det bidrager til elevernes forståelse af menneskets samspil med naturen. Dette skulle vi selvfølgelig selv opleve, og derfor pakkede vi vores skoletasker og drog med biologiholdet på studietur til København.

0   13

Myren og dildoen

En fortælling om naturfagsmodellering og drenge i ‘tissemandsalderen’.

1   6

Nyt tværfagligt projekt løfter musikken op i børnehøjde

Hanstholm skole og Musikskolen i Thy har startet et nyt intensivt forløb, hvor indskolingseleverne de næste fredage skal forene dansk, natur og teknologi og idræt med det musikalske univers. Et projekt som parterne håber, vil støbe fundamentet for et stærkere samarbejde mellem musikskole og folkeskole.

0   5

Feedback på procesniveau

Giv eleverne feedback de kan bruge fremadrettet.

3   6

Berøringsangste lærere

Berøringsangste lærere

4   10

Minister: Der er en motivationsafmatning blandt lærerne

"Der er simpelthen sket en motivationsafmatning blandt lærere, som vi bliver nødt til at gøre noget ved". Sådan lød det blandt andet fra Undervisningsministeren, da hun var inviteret ind i P1-programmet 'Ring til regeringen', hvor lyttere havde mulighed for at ringe ind med spørgsmål til ministeren. Merete Riisager fortalte også i løbet af programmets 45 minutter, at hun mener, at de praksis- og naturfaglige fag bør fylde mere i skolen.

0   0

Vordingborg åbner talentlinje for naturvidenskabelige fag på læreruddannelsen

Fra september kan unge med særlig interesse for naturvidenskab og teknologi søge en talentlinje på UCSJ i Vordingborg. “Der er et stort behov for at uddanne lærere, der kan styrke den naturfaglige og teknologiske undervisning i grundskolen", udtaler Centerchef i Center for Skole og Læring Stina Møllenbach i en pressemeddelelse. De studerende vil få undervisningskompetencer i matematik for 4.-10. klasse og to naturvidenskabelige fag. Alle fag vil have et særligt fokus på teknologi.

0   6

Giv ikke op over opgivelserne til naturfagsprøven

Brug forløbsplanerne fra de fællesfaglige undervisningsforløb som genvej til at få opgivelserne til naturfagsprøven på plads.

0   3

En ny national STEM-strategi på vej

Vores verden udvikler sig, og vi har i stigende grad brug for at kunne bedømme, om vores viden er god viden, og om fakta faktisk er fakta.

6   10

Feedback på 4 niveauer

Opgaveniveau, procesniveau, metakognitivt niveau og personligt niveau.

0   5

Ligahåndboldklub og kommune går sammen om Åben Skole

I et nyt pilotprojekt skal håndboldklubben TTH Holstebro både byde ind med boldbasis i idræt, men også foredrag om livet som professionel håndboldspiller. "Tilgangen er at se på håndboldspillerne som hele mennesker", siger koordinatoren.

ANMELDELSE
17   10

Hvordan skal lærerne formulere faglige mål?

Begreberne dannelse, kompetencer, læringsmål og evidens nuanceres i denne tankevækkende og inspirerende rapport. Ud fra en fagdidaktisk synsvinkel problematiseres Undervisningsministeriets udmeldinger om læringsmålstyret undervisning, og der skabes et rum for en begyndende værdifuld, fagdidaktisk debat om formulering af mål i fag og tværfagligt - et forsømt område.

1   11

Flora Danica i kælderen

For et par år siden blev et ukomplet Flora Danica-værk reddet op af en container på DPU. Der lå mange hundrede smukke gamle kobberstik, som afbildede nordens planter, så man i 17- og 1800-tallet kunne blive klogere på den praktiske brug af planterne omkring sig. Men hvad lavede de på DPU?