Fagligt netværk om naturfagene i folkeskolen, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

(6.793 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Naturfag kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
ANMELDELSE
0   3

Gratis guld

Målrettet og gratis materiale til det fællesfaglige fokusområde ”Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer”.

1   16

DLF og ministeriet: Nyt forsøg sætter dannelse og æstetik på dagordenen

Efter mange år med fokus på læsning skyder Danmarks Lærerforening og Undervisningsministeriet nu et forsøg i gang, som skal fremme elevernes fortolkningskompetence og æstetiske dannelse. Forsøget skal afprøve undersøgende pædagogik i dansk og matematik.

0   4

Science Talenter hos DONG Energy og BIOFOS

5. og 6. klasses elever fra Dansborg- og Langhøjskolen deltog i uge 4 i Science Talent Camp hos DONG Energy og BIOFOS. Formålet var at styrke elevernes interesse for naturvidenskab igennem workshops om energi og spildevand og spændende besøg hos virksomhederne.

0   0

I Randers er der science-camp for alle børn

Robotter og biler i børnehøjde er nogle af aktiviteterne, når de yngste elever på torsdag er til science-camp. De ældre elever skal på camp ugen efter, skriver Randers Kommune i en pressemeddelelse. Det er et samarbejde mellem private skoler og folkeskoler. Tidligere var det 8.- klasserne, der kom på science-camp, men nu er det alle fra dagtilbud og op.

1   3

Naturfagligt forløb med fokus på modelleringskompetencen

I de næste 10 biologitimer har jeg planlagt et forløb, hvor eleverne skal arbejde med modeller.

0   9

Bedsteforældre-stalking

“Hvilken type dyr er en bænkebidder?”. “Det kan jeg da ikke svare på!”. “Ved man godt det i 4. klasse?”. Spørgsmålene var mange, da bedsteforældre kastede sig ud i en Woop skattejagt til “Åben Skole” arrangementet.

0   8

Naturvidenskabelig opkvalificering af lærere - og skolebesøg

Naturfagslærere i udskolingen vil som team få mulighed for at komme på tværfaglig workshop på Københavns eller Aarhus Universitet til et fagligt boost. Senere vil forskere og studerende besøge lærernes skoler og undervise dér.

0   4

Alternativet: Nej, vi vil ikke afskaffe historie

"Lad mig slå fast en gang for alle: Alternativet ønsker ikke at afskaffe historie. Eller samfundsfag. Eller de andre fag for den sags skyld", lyder det nu i en blog fra Alternativets skoleordfører, efter at partiets forslag om nye fag har rystet både lærere og politikere.

6   23

Alternativet vil gøre op med klassiske fag i skolen

Fagene kristendomskundskab, historie, samfundsfag og alle naturfagene skal væk fra skoleskemaet, hedder det i partiet Alternativets nye skoleudspil. De vil i stedet dække fagområderne i fire helt nye fag med fire helt nye fag: ”Klima og bæredygtighed”, ”Medborgerskab”, ”Kunst og kultur” og ”Erkendelse”, skriver dr.dk

0   7

Hvorfor er naturfag vigtig i folkeskolen?

Naturfagenes har været på noget af en rejse for at komme ind i den danske skolehistorie. Indholdet i naturfagsundervisningen bliver stadig diskuteret - det samme gør omfanget af timer samt opdelingen af fagene. Men hvorfor er naturfag egentlig vigtig i folkeskolen? Og hvad kan disse fag, som de andre ikke kan?

48   29

Forskere: Træningsopgaver fylder for meget i skolen

En ny undersøgelse viser, at op til halvdelen af de opgaver, danske elever løser i fagene dansk, matematik og naturfag, ikke udvikler de kompetencer, der kræves i det 21. århundrede, såsom kreativitet, samarbejde og selvstændig vidensproduktion. Det er blandt andet afgangsprøvernes skyld.

5   13

Ægte fakta og reel oplysning

De seneste år har debatten om vaccine eller ej raset i medierne.

2   10

Snyd med stil – robotten hjælper

Med flere og mere avancerede, kunstige læringsalgoritmer (e.g. maskinlæring), hvordan kan man sikre sig, at den stil eller for musikelevers vedkommende - den musik, eleverne leverer, er deres egen?

0   0

Elever designer kunstige ben og andre hjælpemidler

Naturfagsmaraton begynder 1. februar, og i år skal eleverne designe hjælpemidler, udarbejde en model over fordøjelsessystemet eller bygge en seismograf. De kan vælge mellem ti opgaver. Konkurrencerne foregår lokalt i 44 deltagende kommuner indtil 3. maj.

1   11

Pjæk - er det eleverne der mangler?

Hvis vi synes det er et problem at danske skoleelever har for meget fravær, hvad er spørgsmålet så? og endnu vigtigere, hvad er svaret og, er det skolen, der skal komme med svaret?

0   18

DLF får 5,7 millioner til lærerkurser i historie og naturfag

Lærere i historie, natur/teknologi, geografi, fysik/kemi og biologi kan få ny viden og inspiration på kurser, som DLF holder i 2017/18. Med støtte fra A.P. Møller Fonden er kurserne er gratis for lærerne. Skolen skal betale vikar og transport.

1   2

Indstil en dygtig naturfagslærer til stor pris

For at anerkende og synliggøre en ekstraordinær indsats inden for naturvidenskabelig undervisning kan skolelederen indstille en lærer til Novo Nordisk Fondens pris. Den giver 50.000 kroner til læreren og 200.000 kroner til skolen. Frist 9. februar.

0   1

Praktisk arbejde er en udfordring i naturfag!

Én af de store udfordringer på læreruddannelsen er at kombinere det faglige med det praktiske. I de naturfaglige fag har vi særligt erfaret, at det har været en udfordring både i vores undervisning, men også i vores tilgang til de faglige emner - det er jo vores job - som lærere - at kunne foretage de rette didaktiske overvejelser og beslutninger, som gør det forståeligt for eleverne.