Fagligt netværk om naturfagene i folkeskolen, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

(6.844 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Naturfag kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   4

Two shades of green

“Pga. forsinkelse kan vi ikke nå til Slagelse, så endestationen bliver i dag Sorø”...........Ja, så skete det! DSB mig ned med nakken, og tvang mig ud i valget: Flyt skole eller flyt selv!

0   5

Lærers fokus på praksisfærdigheder fører til forskningsprojekt

Eleverne kan for lidt, når de får håndværk og design på skoleskemaet, oplever lærer Katrine Diduch. Derfor spurgte hun om lov til at undervise eleverne allerede i 1. klasse. Ideen er i dag en del af et forskningsprojekt.

0   0

Grejsdal Skole vinder national konkurrence om insekternes verden

4.a på Grejsdal Skole vandt blandt over 100 mellemtrinsklasser i den nationale temakonkurrence 'Superkræfter – Insekternes Planet', der var årets skoleprogram under Forskningens døgn.

0   3

Lys, lyd, lugt og læring

Der er forskel på sløjd og håndarbejde, og på at lære ude og inde.

0   5

Tang og bæredygtighed

Tang og bæredygtighed

1   5

Hvad skal der ske med natur/teknologi?

Man vil gerne have flere unge til at vælge naturvidenskabelige uddannelser, men kompetencedækningen for det naturfaglige grundfag i folkeskolen er lav. Få lærerstuderende vælger at undervise de yngste, og forskningen er ikke prioriteret. Hvordan forventer man, at det kan hænge sammen?

0   7

Evaluering i naturfag - er vi klar?

Nu er vi snart ved at nå til vejs ende med vores sidste undervisningsfag på læreruddannelsen. Vi glæder os enormt meget til at stille os på den anden side af katederet – men er vi egentlig klar? Er vi klar til at varetage den store opgave, der ligger i at evaluere på vores kommende elever? Og hvordan er det egentlig lige, at vi gør det bedst?

2   12

Og 9.u skal op i…

I dag har 9.-klasse-elever landet rundt fået at vide, hvilke udtræksfag de skal op i. På Nyboder Skole undgik begge klasser mundtlige sprogprøver, hvilket kom som en stor lettelse for nogle.

0   4

Gratis kurser til naturfagslærere

Omkring 600 lærere kan komme på naturfagskursus arrangeret af DLF og læreruddannelsen på UCC for penge fra A.P. Møller Fonden. Tilmeldingsfrist er 5. maj, og arrangørerne anbefaler at flere fra samme skole tilmelder sig.

0   0

Naturfagstalenter prises tirsdag

Magneter, der ændrer verden, laserdrevne solsejl og forebyggende høreapparater. Opfindsomheden blandt Danmarks unge forskertalenter er stor, og nu skal de 170 skarpeste forskerhjerner vise deres bedste kunnen, når de med deres scienceprojekter konkurrerer om titlen som Årets Unge Forsker 2017. 170 elever fra grundskoler og gymnasier har kvalificeret sig til den nationale finale i talentkonkurrencen Unge Forskere, der afvikles ved Science i Forum tirsdag den 25. april.

0   2

Blåt & Grønt – er det den nye farve på kombineret science og fødevare-læring under en og samme hat?

Kan man lære børn og unge i skolen om bæredygtig fødevareproduktion? Og kan man koble det til undervisning om bæredygtige kostvaner samtidig med at mulighederne for science læring om data og sensorer udnyttes? Og alt sammen ud fra de praksis lærings og fingrene i farsen principper som AAU har gode erfaringer med? Lyder det ambitiøst? Det er det osse!

0   3

Talentvejledere lader sig inspirere af Kokkedal Skoles talentstruktur

30 studerende fra Science Talenter og UCC's talentvejlederuddannelse besøgte i april Kokkedal Skole. Skolen er certificeret talentskole og har en lang tradition for at afvikle undervisning for de talentfulde elever. Faktisk er det blevet en naturlig del af skolens DNA. Besøget bød på gennemgang af skolens talentstrategi, katapult-konkurrence og et møde med elever fra de mange talenthold.

ANMELDELSE
0   18

Naturfagsprøven i praksis

I filmen "Ved det grønne bord" er vi fluen på væggen ved den fælles afgangsprøve i naturfagene på Nordregårdsskolen i Kastrup. I tre dele gennemgås prøveforløbet, fra eleverne trækker fokusområde, til prøven gennemleves minutiøst, og voteringen foretages.

0   1

Akademi anbefaler nyt sciencefag i udskolingen

Akademiet for de Tekniske Videnskaber har sendt en anbefaling til Undervisningsministeriets arbejdsgruppe bag den nye nationale naturfagsstrategi. ATV anbefaler, at der i udskolingen etableres et nyt fag, science, som integrerer fysik/kemi, biologi og geografi samt centrale elementer af it, skriver ATV i en pressemeddelelse. Det er en mærkesag for ATV, at de naturvidenskabelige og tekniske fag skal styrkes i uddannelsessystemet.

0   3

Billedkonkurrence i naturfag; snap løs!

Ligner jeres rødbedetryk noget, der kunne hænge på Statens Museum for Kunst? Er dyrelivet i skolegården så smukt som en dokumentar på Discovery Channel? Så udnyt det, og vind en konkurrence! Young ART Scientist er en konkurrence, som forskere på Københavns Universitets videnskabsfakultet står bag. Få dine elever til at tage et billede af jeres laboratorie-mesterværk, og vind en præmie. Sidste år kom vinderklassen med forskerne i universitetets laboratorium og lærte en masse om selvlysende proteiner. Upload jeres billede senest 16. juni via 
www.artis.ku.dk.

0   9

Elever udlånes

Er det noget for dig/jer at blive pilotskole mht. at afprøve nyt? Lige nu har jeg brug for en afprøvning af nogle simple robotter i et par timer - til matematik eller natur/teknologi. Her er det nok mellemtrinnet og det må gerne være elever, der ikke har arbejdet med robotter før. Det er i sagens natur ikke fantastiske forløb vi kan komme med, da vi dels ikke har praktiske erfaringer og dels fordi vi skal teste grænserne. Sådan skrev Peter Bak-Jensen VIA CFU til Thyborøn Skole.

0   37

Projektbaserede folkeskoler på vej

Et par projektskoler er på vej – LEAPS-skoler. Det står for "Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science". Sønderskov-Skolen i Sønderborg og Signaturskolen Kvaglund i Esbjerg vil om et par år udelukkende arbejde projektbaseret.

1   7

Efter Big Bang!

Dette skriv handler, på trods af titlen, ikke om evolution, men derimod om hvordan man bærer sig ad med at holde gejsten, når man kommer tilbage til skolehverdagen efter en konference.

1   16

Morgendagens helte

‘De er jo ikke engang uddannede endnu!’ Barsk ytring fra en 10-årig, der ikke lader sig dupere af noget. Og slet ikke de nye voksne, der skulle stå for undervisningen. Men han måtte overgive sig.

0   8

Kender du din kommunale naturfagskoordinator?

Måske ved du ikke, at der i din kommune findes en ekstra ressource til dig som naturfagslærer? Se, om din kommune har en naturfagskoordinator.