Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

 

(957 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Musik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   5

Musik er åbenbart kun for små børn – et lyninterview

Måske skulle man komme ud på skolerne og spørge eleverne, hvordan landet ligger.

0   1

Hvor ejerskabet står

I bund og grund handler det om at investere sig selv i noget (eller nogen) – det gør simpelthen, at vi passer bedre på tingene.

0   13

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

0   4

Matematikken i musikken

Man skal ikke kigge langt efter de indlysende matematiske aspekter i musikken.

0   3

For evigt og altid nummer et

Verden virker efterhånden ikke gearet til den mangfoldighed, som hidtil faktisk har hjulpet os til at klare dagen og vejen.

0   14

”Ven-skaberne” rykker ud

Tal om fællesskaber med eleverne med musik og historie fra ”Ven-skaberne”

0   3

For enden af regnbuen

Som udgangspunkt var der en tydelig forskel på, om den kørende platform repræsenterede det mere ”konservative” segment, eller om det var de dansende enhjørninger med ballonkjoler og bare numser.

0   0

Musical Language Score

A patent that explains the seven layers of meaning to a sentence

0   1

En sang er en sang er (ikke) en sang

Børn hælder ofte til det trygge og det velkendte, men egentlig vil de gerne have luft under vingerne.

3   5

For godt til at være sandt

FinansDanmark har tiltusket sig monopol på at indoktrinere 31.000 danske skoleelever i uge 11.

2   7

At viske tavlen ren

Hvad skete der med status quo eller i det mindste, med troen på det bestående?

0   2

Telemann til tiden

...Telemanns musik er hverken for meget eller for lidt. Den er lige, hvor den skal være med opfindsomme melodier, livlige rytmer og humoristiske indfald – som vand på børnenes musikalske mølle.

1   2

Verdens ottende vidunder

Musik med dens evne til at snige sig ind stort set alle steder gør den vitterligt til spidskandidat til titlen: Verdens ottende vidunder.

0   5

Syngende reformationsmarkering i undervisningen – kan man det?

I denne blogpost har vi lånt pladsen ud til Sangens Hus’ Videncenter for sang, som har nye ressourcer på de digitale hylder i anledningen af 500-året for reformationen i Europa.

0   9

Sofies hemmelighed

Fra det øjeblik børnene træder ind og til de forlader musiklokalet, har vi vores helt egen dagsorden langt væk fra dagligdagens trummerum og det almindelige pensum.

0   5

Playlister til danskundervisningen – udfordringer søges!

Mere musik til at understøtte jeres emner i danskfaget? Odense Symfoniorkester og jeg tilbyder at lave skræddersyede klassiske playlister med noter, klar til brug og ganske gratis.

4   5

Når man skal sælge sand i Sahara

Hvis vi skal have fagre ny verden med på legen, bliver os med de ”bløde” fag, nødt til at se ud over vores fagligt stolte, sarte næsetip, og tale det sprog regnedrengene forstår.

4   7

Lyden af venskab – klassisk playliste til undervisningen i mellemtrinet

Planlægger du at arbejde med ’venskab’ i mellemtrinet og vil gerne tilføre musik til undervisningen? Så brug denne playliste og de tilhørende noter. Emnet er denne gang ønsket af Mette Gryhøj Tversted og 4.C fra Dalumskolen i Odense.

2   14

Velkommen til den grå skole

Når det kommer til musikundervisningen, skal der også være rum for den klassiske dannelse og skønsangen. Noget er gået tabt fra den gamle skole, og dette noget, kan vi give en renæssance.