Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.789 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
2   4

Metoderelaterede matematikvanskeligheder

Undervisning i standardiserede regnemetoder har en højest beklagelig tendens til at efterlade en stor del af eleverne i matematikvanskeligheder. Der er derfor god grund til at lade eleverne udvikle deres egen forståelse og deres egne metoder, som der lægges op til i Forenklede Fælles Mål.

0   6

Sommerferiematematik Projektopgave for de små

Har dine elever brug for lidt mere frihed i timerne? Har du lidt tid til et godt tema man kan bruge direkte? Så gå i gang med at planlægge en ferie sammen

0   1

Tegn På Tiden

Et GRATIS tværfagligt forløb i historie og matematik med fokus på visuel læring, historiebevidsthed og praktisk anvendelse af matematik ved at tegne en middelalderby.

1   5

”Huske- og strategispil”

Det gælder om at udvikle en huskestrategi ved at lægge mærke til, hvem der har hvilke talkort og derved kombinerer det med, at få vedkomne sat tilbage på sin egen faste plads i klassen. Eleverne skal kombinere oplysningerne tal, elev og plads.

0   3

”Regn og bevægelsesspil”

Bevægelse til plus og minus.

0   3

”1 konge, 12 prinsesser, 2 terninger og en masse kroner”

Vurdering af sandsynligheden og hyppigheden for talsummer, i spil med 1 eller 2 sekssideterninger. Samt strategi vedr. gambling.

0   5

”Man må kunne gribe, før man kan begribe”

Den ”matemagiske” matematikfidus ”Regner”. Fra en klump ler til design af figur.

1   4

Pizza Spillet - En metode til at styrke elevens paratviden

Har du elever der mangler paratviden i matematik eller bare har gavn af mere træning? Eller glemte du at klargøre vikarmateriale til din klasse. Så kan pizza spillet være noget for dig og dine elever.

2   18

Når du skal have eleven motiveret til at forbedre sig fagligt

Har du elever der motivation og har du brug for at kortlægge deres vej igennem matematikken i grundskolen? Så kan matematikkens vej være noget for dig.

1   7

Fejr 100 dage i skole

Vær med til at fejre 100 dage i skole med en 100 dages fest. Eller andre aktiviteter med 100.

1   5

Terminsprøver og frit tilgængelige besvarelser

Hvordan undgår vi snyd til terminsprøverne i matematik?

0   607

MJN- Positions Algoritme For Kvadratrødder af De Perfekte Kvadrater

Matematiseringen af Videnskab Alle er bekendt med begreberne Algebra og Algoritme, men meget få ved, at disse blev grundlagt af Muhammad Ibn Musa Al-Khwarizmi (ca.780-850 e.Kr., Visdommens Hus, Bagdad). Han var matematiker, astronom, geograf og kartograf. Videnskabet er bro mellem generationer, især inden for matematik verden. Den er i konstant udvikling. Fra tidernes morgen har flere matematiker sat deres præg på fortidens og nutidens matematik. Al-khwarizmi var blandt dem, hvis viden og metoder stadig anvendes fra øst til vest. Desuden beskrev han, hvordan man kan finde kvadratroden af et tal. Jeg beskriver også det samme, men ud fra min egen algoritme, kaldet MJN-Positions Algoritme for kvadratrødder af de perfekte kvadrater.

3   150

Pokemon matematik er for alle

Hvis du selv husker pokemon fra da du var lille, eller har du mange elever der snakker om det, så er pokemon spillet lige noget for dig.

0   604

EM i fodbold-matematik

Er du selv stor fodboldfan, eller er der mange elever i din klasse der er? Har du brug for noget aktuelt som emne til at opsummerer hvad eleverne har lært i skoleåret? Så kan det være EM matematik er noget for dig

1   1469

Verden rundt sammen med 5y, 3. del

Jorden rundt, uden at forlade Danmark, - sammen med 5y.

0   1479

Skolefokus.dk - Nyt social netværk for lærere og elever

Videndeling mellem lærere. Del din undervisning og bliv inspireret af andres.

0   490

Mens vi venter...

Vi har været på DLF´s kursus i matematik på Brandbjerg Højskole. Kurset har været opdelt i forskellige workshops. Den første dag var der fokus på kompetenceudvikling i matematikundervisningen, og den anden dag var der fokus de tre overordnede faglige områder.

0   429

En nødvendig opdatering!!!???

Vi har travlt – rigtig travlt. Hvornår har vi tiden til at sætte os ned og fordybe os i f.eks. de Forenklede Fælles mål? Hvilke matematiske kompetencer er i fokus? Hvad er de nyeste hjælpemidler inden for IT, hvad kan de, og hvordan kan de hjælpe eleverne bedst?

0   370

Video, video!....

Hent inspiration til din undervisning gennem norske undervisningsfilm.