Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

(6.971 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   10

Aflyste matematiktimer

Eleverne skal på tur, og de skal deltage i forskellige arrangementer og udflugter - også i matematiktimerne.

1   7

Læringsvanskeligheder i matematik følger med i gymnasiet – eller måske opstår de der?

I gymnasiet er matematikken anderledes end i folkeskolen og lærerne stiller nogle andre spørgsmål. Det betyder at elever, der har haft succes med matematik i folkeskolen, kan rende ind i store vanskeligheder, når de møder nogle anderledes krav og spørgsmål i gymnasiet. På den baggrund er der opstået et stort behov for matematikvejledere i gymnasiet, for at forstå og afhjælpe disse elevers vanskeligheder – og det er absolut værd at kende til disse problemstillinger for folkeskolens matematiklærere.

7   27

Den reducerede matematiklærer

Hvad sker der for matematikundervisningen, når matematiklærerens råderum reduceres?

0   1

Skal danske skolebørn undervises i korruption og bestikkelse i pengeugen?

Danske Bank medvirker til bestikkelse og korruption. Kan bankens ansatte undervise i skolerne i pengeugen?

0   0

Matematik og abstraktion

Hvordan opbryder jeg mine "tankerækker" eller "tanke-tradition" ift. Matematik?

0   13

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

0   4

Matematikken i musikken

Man skal ikke kigge langt efter de indlysende matematiske aspekter i musikken.

0   9

Matematikrapport!

Tid til læring, undersøgelse og fordybelse i matematikundervisningen

0   5

Digimath Multiplier event i Glasgow

Så gik der lige 2 år i et internationalt samarbejde, og hvad vi fik så ud af det?

0   10

Hvorfor?

Hvorfor og hvordan anvender vi IT i matematikundervisningen, er det nødvendigt …

1   5

Nordisk Matematikkonkurrence

Meld din klasse til konkurrencen og få gode problemløsningsopgaver til din undervisning. Giv også din klasse muligheden for at arbejde med fordybelsesopgaver - det er god træning for den matematiske tænkning.

2   9

Forskningsbaseret undervisning - Hvorfor er det så svært?

Sommerens skoledebat har bl.a. drejet sig om, hvordan forskning kan komme den daglige undervisning i folkeskolen til gode. Der findes så meget interessant matematikdidaktisk forskning, både nationalt og internationalt, som lærere aldrig stifter bekendtskab med. Meget af denne forskning har sin rod i undervisning, som forskere indsamler - men når data fra praksis er blevet analyseret og beskrevet er det ofte i et sprog eller diskurs, som lærere ikke læser eller har adgang til.

2   21

Lærer elever som rotter?

Jeg troede ikke, jeg skulle genopleve det, men det synes som om vi er ved genopfinde eller måske blot gentage et dybt betænkeligt læringssyn fra fortiden.

0   4

Brug overskudsmaterialer og overskudspædagogik i skolen

Når eleverne får friere rammer til at skabe noget selv af overskudsmaterialer, får de også et overskud af engagement til at være kreative.

0   13

Årets første matematik-fagteammøde!

Der er planlagt 8 fagteammøder for matematiklærerne i dette skoleår, og første møde gik med at tale om formen, planerne for året, vigtige indsatser og udfordringerne.

0   2

Fokus på unge og finansiel forståelse

Danske unge har al for dårlig finansiel forståelse - men det kan vi ændre. Også forældrene må på banen.

1   10

Så kom børnene!

Tanker om at starte et nyt skoleår op

3   5

For godt til at være sandt

FinansDanmark har tiltusket sig monopol på at indoktrinere 31.000 danske skoleelever i uge 11.

0   7

Almendannelse i matematikundervisningen

Undervisningsminister Merete Riisager har indbudt til bal om dannelse i den danske folkeskole - også i matematikundervisningen

0   9

Hvorfor handler skolernes pengeuge ikke om, at næste generation skal betale mere for at få mindre?

Det vil være oplagt at regne på, hvad stigende bidragssatser koster næstre generation i skolernes pengeuge.