Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.662 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   9

Regnehistorier… hvad er det egentlig for en størrelse?

Hvad er en regnehistorie? Og hvad er forskellen på en ”almindelig” historie og en regnehistorie? Hvornår bliver en historie egentlig til en regnehistorie? Spørgsmålene er mange, og det samme kan svarene være. Blandt elever har jeg hørt svar, der spænder lige fra ”det er historier, der handler om regnvejr”, til ”det er vist noget med tal” eller ”det er de historier, der står i matematikbøgerne”.

0   16

Matematik med hjælpemidler

Til prøven må eleven anvende alle de hjælpemidler, som eleven har anvendt i den daglige undervisning!

2   16

Alternative sandheder og statistiske hjerter

Der er tre slags løgne: løgn, forbandet løgn og statistik. Citatet er tilskrevet Mark Twain og bruges gerne, hvor statistik på en eller anden måde viser noget, der er meget bias eller direkte ukorrekt - men svært gennemskueligt. Spørgsmålet i denne blog er, hvordan man reagerer før man har opdaget at det er forkert, og efter man har opdaget det.

4   19

Kompleksitet

Om (mis-) forhold mellem kompleksiteten i hhv. undervisningen og bevæggrundene for undervisningsudviklende indsatser.

3   16

Træning i matematik!

Skal vi træne i matematik, så lad os løbe en tur ned i gården

0   18

Verdens vigtigste fag!

Matematik, faget der bliver undervist i over hele verden.

1   13

Kvalitet i undervisningsmaterialer og læringsplatforme

Hvad kendetegner det gode undervisningsmateriale og arbejdet med læringsplatforme?

0   18

På tur med Digimath

Er i Dublin med Erasmus+ projektet Digimath!

0   14

Så gik regnehullernes far på pension!

Peter Weng er efter mange års tro tjeneste i matematikdidaktikkens tegn gået på pension

4   37

Målstyret i praksis

Der bliver talt og skrevet meget om målstyret undervisning, men det behøves slet ikke at være så besværligt!

3   34

Talent

Man skal omsætte sit talent, og bruge det!

6   10

Nytårstanker i GeoGebra Instituttet

Nytåret plejer at være en tid til refleksion over det forgangne år og et forhåbningsfuldt kig frem mod det nye. Jeg vil undlade at kaste mig ud i et nytårsfortsæt og i stedet blot love, at vi i instituttet fortsat vil gøre, hvad vi kan for at udbrede kendskabet til GeoGebra og inspirere til, hvordan man kan bruge programmet i matematikundervisningen.

2   8

Hvordan registrerer man elevernes regnestrategier?

Vi benytter alle forskellige regnestrategier, når vi skal løse problemer, der involverer tal. Nogen har udsøgte strategier for hovedregning, andre har brug for papir og andre igen deres lommeregner. Fundamentet for at udvikle hensigtsmæssige regnestrategier lægges i de første klasser. Derfor er det en god ide at være opmærksom på, dels hvad man som lærer forventer af sine elever, og dels hvordan man finder ud af, hvilke strategier de benytter - samt hvordan de kan udvikle nye og bedre.

0   30

Det kan være svært at være 2-sproget i matematikundervisningen!

Der er kommet væsentlig mere tekst i matematikundervisningen i takt med at der arbejdes mere med problemløsningsopgaver, og det udfordrer stærkt de 2-sprogede elever.

0   22

Det skal være fedt at være nørd!

Mange ressourcer i dagligdagens matematikundervisning går til eleverne i matematikvanskeligheder…

4   12

Åh nej - matematik

Fænomenet matematikangst er international kendt og anerkendt som en central barriere for læring i matematik.

2   30

Spændingen ved en grubler

Der er altid nok at tage sig til, men det er fantastisk at give sig selv tid til sætte sig ned og løse en grubler!

1   3

Universets energi – Minikonference

Energi i naturfagene og matematik

0   4

Guirlander og modellering

På en træt mandag morgen (hvor juleferien synes alt for langt væk) kastede min 7.klasse og jeg os ud i en lille julemodelleringsopgave. Jeg havde nemlig et pludselig opstået behov for at vide, hvor mange A4 ark jeg skulle bruge for at lave en guirlande, som gik fra fodgængerfeltet foran skolen og op til byens sukkerfabrik.

2   23

Når neuroscience bliver til neuromyter

Det kan være svært at skelne mellem sandt og usandt, når forskningselementer fra neuroscience bliver inddraget som argumenter for bestemte metoder indenfor undervisning. Således er det med Jo Boalers nye bog Mathematical Mindset (2016). Boalers ideer bliver brugt meget i Danmark, fordi hendes matematikdidaktikske pointer er både interessante og inspirerende, men hendes inddragen af begreber fra neuroscience holder desværre ikke vand.