Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
7.011 andre er allerede tilmeldt

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   9

Er du motiveret?

For mange elever på 8. årgang er det en udfordrende tid med karakterer, uddannelsesparathedsvurdering og spørgsmålet om, hvad de kunne tænke sig med deres fremtid.

0   13

Jagten på den komplette motivation i undervisningen

Motivation er noget af det vigtigste at have med i den interessante undervisning. Her er mit bud på hvordan du kan motiverer alle slags elever.

0   36

Når internettet hjælper med forståelsen af matematik

Det allestedsnærværende internet hjælper eleverne med forståelsen af matematik, den frie adgang til information og viden er fantastisk.

1   23

Kan man bruge sin mobiltelefon i matematiktimerne?

Flere skoler indfører forbud mod mobiltelefoner og låser dem inde, når eleverne møder i skole om morgenen.

4   6

Udenadslære eller skills

Når en japansk lærer rejser om på den anden side af jorden og underviser en klasse, han aldrig har mødt før og ikke deler sprog med, foran snurrende kameraer og under observation af langt over hundrede lærere, lærerstuderende, læreruddannere, forskere, skoleledere m.fl og ovenikøbet efterfølgende stiller sig til rådighed for at diskutere forholdet mellem undervisningen og elevernes læring, er det så udtryk for udenadslære eller skills?

1   8

Det kan anbefales at være matematikforfatter

Fornylig fik jeg den glæde sammen med en større gruppe gode kollegaer, grafikere og forlagsredaktør at få tildelt Alineas læremiddelpris. Ved prisoverrækkelsen fik jeg på gruppens vegne i morskab og måske lidt kluntet sagt, at det ikke kunne anbefales at være lærebogsforfatter - hvilket jeg lidt overraskende senere blev citeret for. Bemærkningen skulle selvfølgelig opfattes ironisk, idet det absolut ikke er min mening at tale kommende forfattere fra et forfatterskab. Læremidlet og ikke mindst lærebogen opfatter jeg som et vigtigt element i den daglige undervisning i matematik

0   21

Kan man undervise i matematik uden bøger?

Det korte svar er ja, det kan man godt

0   2

Åben lektion med japansk lærer

I Japan har man en lang tradition for at lægge de didaktiske udviklingsarbejde i de rette hænder: Lærernes.

0   11

Aflyste matematiktimer

Eleverne skal på tur, og de skal deltage i forskellige arrangementer og udflugter - også i matematiktimerne.

1   7

Læringsvanskeligheder i matematik følger med i gymnasiet – eller måske opstår de der?

I gymnasiet er matematikken anderledes end i folkeskolen og lærerne stiller nogle andre spørgsmål. Det betyder at elever, der har haft succes med matematik i folkeskolen, kan rende ind i store vanskeligheder, når de møder nogle anderledes krav og spørgsmål i gymnasiet. På den baggrund er der opstået et stort behov for matematikvejledere i gymnasiet, for at forstå og afhjælpe disse elevers vanskeligheder – og det er absolut værd at kende til disse problemstillinger for folkeskolens matematiklærere.

7   29

Den reducerede matematiklærer

Hvad sker der for matematikundervisningen, når matematiklærerens råderum reduceres?

0   13

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

1   4

Matematikken i musikken

Man skal ikke kigge langt efter de indlysende matematiske aspekter i musikken.

0   10

Matematikrapport!

Tid til læring, undersøgelse og fordybelse i matematikundervisningen

0   5

Digimath Multiplier event i Glasgow

Så gik der lige 2 år i et internationalt samarbejde, og hvad vi fik så ud af det?

0   10

Hvorfor?

Hvorfor og hvordan anvender vi IT i matematikundervisningen, er det nødvendigt …

1   5

Nordisk Matematikkonkurrence

Meld din klasse til konkurrencen og få gode problemløsningsopgaver til din undervisning. Giv også din klasse muligheden for at arbejde med fordybelsesopgaver - det er god træning for den matematiske tænkning.

8   10

Forskningsbaseret undervisning - Hvorfor er det så svært?

Sommerens skoledebat har bl.a. drejet sig om, hvordan forskning kan komme den daglige undervisning i folkeskolen til gode. Der findes så meget interessant matematikdidaktisk forskning, både nationalt og internationalt, som lærere aldrig stifter bekendtskab med. Meget af denne forskning har sin rod i undervisning, som forskere indsamler - men når data fra praksis er blevet analyseret og beskrevet er det ofte i et sprog eller diskurs, som lærere ikke læser eller har adgang til.

2   23

Lærer elever som rotter?

Jeg troede ikke, jeg skulle genopleve det, men det synes som om vi er ved genopfinde eller måske blot gentage et dybt betænkeligt læringssyn fra fortiden.

0   5

Brug overskudsmaterialer og overskudspædagogik i skolen

Når eleverne får friere rammer til at skabe noget selv af overskudsmaterialer, får de også et overskud af engagement til at være kreative.