Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.809 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   18

Matematikvejleder skal, skal ikke?

Det er altid en spændende tid for matematikvejlederne, når der skal fagfordeles!

1   3

Engineering i skolen

Nyt ambitiøst 30 millioner kroners projekt om engineering skal tænde gnisten for teknologi og naturvidenskab blandt danske grundskoleelever. Som nørd inden for de metoder, som anvender iterative processer, står jeg klar med åbne arme. Men hvad er forskellen og lighederne mellem engineering, design, innovation og entreprenørskab?

1   3

At undersøge er ikke bare at undersøge

Der tales meget om undersøgende undervisning – men hvad er det? Jeg vil forsøge at beskrive forskellige typer af aktiviteter som hver især har forskellige undersøgende kvaliteter – udsprunget af det ministerielle arbejde med projektet KIDM – Bedre kvalitet i dansk og matematik

3   14

Dyskalkuli og matematikvanskeligheder – hvad er forskellen?

Mange skoleelever, man mener op mod 20 %, har problemer med at forstå og arbejde med matematik. Nogle har det sværere end andre og de omkring 6% hårdest ramte kaldes af mange for dyskalkulikere. Men ren dyskalkuli er noget andet end matematikvanskeligheder, og hvis vi skal kunne hjælpe de elever, der har ren dyskalkuli, bliver vi nødt til at lære at skelne mellem dyskalkuli og andre former for matematikvanskeligheder.

5   12

I stedet for lektiehjælp

Den obligatoriske lektiehjælp og faglige fordybelse fungerer stadig ikke efter hensigten ifølge undervisningsminister Merete Riisager

1   7

Skal vi have en taksonomi for innovation, kreativitet og design?

På Big Bang konference 2017 afviklede jeg en workshop med titlen ”Innovationskompetencer i folkeskolen”. Her arbejdede 30 lærere med temaet:  Hvordan kan vi undervise via innovation fremfor at undervise for innovation. Workshoppens deltagere var optaget af, hvordan elever indgår i og reflekterer over en innovationsproces. Lærergruppen blev meget optaget af spørgsmålet: ”Hvilke kompetencer skal jeg understøtte og udvikle i mit didaktiske arbejde med innovation?”. I det følgende kan du læse lærernes bud på en beskrivelse af en innovativ elevs redskaber og kompetencer.

0   5

Førstehjælp til regnestrategier på mellemtrinnet

Har du elever der ikke kan afkode problemregninger eller muligheder for løsninger. Så prøv at billedliggøre regnestrategierne.

1   24

En matematiklærers uge!

Det kan være svært at se sig selv i øjnene som matematiklærer, når man bruger en uges undervisningstid på test.

0   2

Konference om PISA

Forlaget MATEMATIK, Danmarks Matematiklærerforening, inviterer i samarbejde med DPU, Aarhus Universitet til konference om PISA i anledning af udgivelsen af bogen PISA-matematik.

2   5

Jeg tænker, derfor fejler jeg

Det er menneskeligt at fejle, men gælder det også, når vi arbejder med matematik? Det er katastrofalt, når broer kollapser eller fly falder ned på grund af menneskelige fejl. Men som intelligente mennesker fejler vi, og hvis vi ikke er bevidst om netop det, fejler vi virkeligt. Spørgsmålet er, om det er muligt bevidst at bruge det at fejle, når vi underviser i matematik. Vil processen til at lære matematik blive mere effektiv af, at vi har lov til at fejle og måske ligefrem opfordret til det?

5   18

Kreativitet i matematikundervisningen!

Hvis vi skal løse nogle af de store udfordringer, vi har i vores verden lige nu, så skal der kreativitet til!

1   6

Design dit drømmehjem

Har man svært ved at motivere sine ældre elever fagligt i matematik, så giv dem et byggeprojekt de selv designer

1   7

Noget om sved10-fasen og god klassenorm…

Og fordi vi skal huske at berette om de der stunder, hvor smilet er lidt bredere, når man går fra undervisningen. Fokus i en matematiktime før ferien på 7.årgang var brøker og problemløsning. Og et af dagens problemer var historien om den iturevne perlekæde.

0   17

Harry Potter i 3D

Matemagiske glimt fra en temauge om Harry Potter

0   4

Design din egen problemregning

I rummet mellem vi skal have aktiveret eleverne i deres eget arbejde, og at de skal begynde at være innovative, der designer mine elever deres egne problemregninger for tiden.

0   22

Den helt almindelige matematiklærer!

Hvad er en helt almindelig matematiklærer?

1   3

Matematik i det fri – funktioner i hverdagen

Har du udskolingselever der stadig arbejder med forståelsen af funktioner, eller som glemmer hurtigt? Så kan det måske hjælpe at sætte dem ud i det fri

0   13

Pengeuge

Alle 7. Og 8. Klasser på skolen deltog i Pengeuge, 13-17. marts 2017

0   3

Målebåndsjagten er gået ind

Problemer med måleenheder? Sæt jagten ind på tingene i hverdagen

4   8

Hvordan finder man balancen mellem faste og egne algoritmer?

Jeg fik i en tidligere blog følgende spørgsmål af Lars Bjarne Nielsen: Bliver eleverne bedre til talbehandling, hvis de har personlige strategier? Gør fastlagte algoritmer dem ikke sikrere? Skal de egne strategier gælde både hovedregning og skriftlig regning? Denne blog er inspireret af disse spørgsmål, som jeg vil prøve at komme rundt om.