Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

(6.971 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   10

Aflyste matematiktimer

Eleverne skal på tur, og de skal deltage i forskellige arrangementer og udflugter - også i matematiktimerne.

1   7

Læringsvanskeligheder i matematik følger med i gymnasiet – eller måske opstår de der?

I gymnasiet er matematikken anderledes end i folkeskolen og lærerne stiller nogle andre spørgsmål. Det betyder at elever, der har haft succes med matematik i folkeskolen, kan rende ind i store vanskeligheder, når de møder nogle anderledes krav og spørgsmål i gymnasiet. På den baggrund er der opstået et stort behov for matematikvejledere i gymnasiet, for at forstå og afhjælpe disse elevers vanskeligheder – og det er absolut værd at kende til disse problemstillinger for folkeskolens matematiklærere.

7   27

Den reducerede matematiklærer

Hvad sker der for matematikundervisningen, når matematiklærerens råderum reduceres?

0   13

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

0   4

Matematikken i musikken

Man skal ikke kigge langt efter de indlysende matematiske aspekter i musikken.

0   9

Matematikrapport!

Tid til læring, undersøgelse og fordybelse i matematikundervisningen

0   5

Digimath Multiplier event i Glasgow

Så gik der lige 2 år i et internationalt samarbejde, og hvad vi fik så ud af det?

0   10

Hvorfor?

Hvorfor og hvordan anvender vi IT i matematikundervisningen, er det nødvendigt …

1   5

Nordisk Matematikkonkurrence

Meld din klasse til konkurrencen og få gode problemløsningsopgaver til din undervisning. Giv også din klasse muligheden for at arbejde med fordybelsesopgaver - det er god træning for den matematiske tænkning.

2   9

Forskningsbaseret undervisning - Hvorfor er det så svært?

Sommerens skoledebat har bl.a. drejet sig om, hvordan forskning kan komme den daglige undervisning i folkeskolen til gode. Der findes så meget interessant matematikdidaktisk forskning, både nationalt og internationalt, som lærere aldrig stifter bekendtskab med. Meget af denne forskning har sin rod i undervisning, som forskere indsamler - men når data fra praksis er blevet analyseret og beskrevet er det ofte i et sprog eller diskurs, som lærere ikke læser eller har adgang til.

2   21

Lærer elever som rotter?

Jeg troede ikke, jeg skulle genopleve det, men det synes som om vi er ved genopfinde eller måske blot gentage et dybt betænkeligt læringssyn fra fortiden.

0   4

Brug overskudsmaterialer og overskudspædagogik i skolen

Når eleverne får friere rammer til at skabe noget selv af overskudsmaterialer, får de også et overskud af engagement til at være kreative.

0   13

Årets første matematik-fagteammøde!

Der er planlagt 8 fagteammøder for matematiklærerne i dette skoleår, og første møde gik med at tale om formen, planerne for året, vigtige indsatser og udfordringerne.

1   10

Så kom børnene!

Tanker om at starte et nyt skoleår op

0   7

Almendannelse i matematikundervisningen

Undervisningsminister Merete Riisager har indbudt til bal om dannelse i den danske folkeskole - også i matematikundervisningen

2   10

Så skal der diskuteres almendannelse

Så er tiden kommet til at der skal diskuteres dannelse/almendannelse ude på alle landets skoler - på undervisningsministerens opfordring!

1   5

En samtale om dannelse!

Her et lille indkig i 1. dag på Sorø-mødet

2   11

Så kører skolebussen til Sorø-mødet!

Sorø-mødet afholdes traditionen tro hvert år i starten af august. Her kommer fagpersoner, politikere, interessenter osv. og diskuterer, lærer, lytter og får ny inspiration om vor alles folkeskole. Årets tema er "Dannelse i en global verden" i grundskolerne og på ungdomsuddannelserne

0   1

Hvad skal Norge lære om innovation og kreativitet fra Danmarks grundskole?

Naturfagkonferansen 2017 har inviteret mig til Oslo. Her skal jeg med udgangspunkt i KlimaZirkus Building Workshop holde et oplæg om innovation og kreativitet i den danske grundskole.

4   102

Læringsmål – proces og resultat

”Det er resultatet, der tæller ”, siger man ofte, men i matematik er det mindst lige så vigtigt at fokusere på processen.