Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.789 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   2

Kora om Pisa Etnisk: Usædvanligt, at første- og andengenerationselever klarer sig lige godt

I den danske udgave af Pisa 2015 klarer førstegenerationsindvandrerelever sig på samme niveau, som andengenerationselever, der født og opvokset i Danmark. Det er overraskende, siger analysechef i Kora, men en stærkere forældrebaggrund er måske forklaringen.

5   6

Pisa Etnisk: Andengenerationsindvandrere halter fortsat efter

Pisa Etnisk 2015 er netop offentliggjort. Trods beskedne fremskridt blandt elever med indvandrerbaggrund klarer de sig stadig markant dårligere end de etnisk danske elever. En bred samfundsudfordring, siger undervisningsministeren.

0   3

Undersøgende matematik om pandekager og haveindretning

Byg emballage til golfbolde og regn ud hvor meget dej, der skal bruges til 608 pandekager. Er det realistisk at bage dem? 8. klasse på innovationslinjen på Skt. Hans Skole arbejder med budget, computertegning, lim og papir. Senere underviser de andre.

0   2

Nye nationale test – nu med hovedtelefoner

De obligatoriske nationale test er slut for denne gang. Når Undervisningsministeriet åbner for frivillige test til efteråret, kommer de nye test i engelsk, 4. klasse, og matematik, 8. klasse, som fra næste år er obligatoriske og har skubbet biologi og geografi ud.

0   4

Matematikfessor udbredes internationalt med støtte fra fond

Danske EduLab får millioninvestering til at udbrede portalen MatematikFessor internationalt, skriver Vækstfonden i en pressemeddelelse. Med kapitalen vil virksomheden eksportere danskudviklet pædagogik, og Vækstfonden ser stort potentiale i læringsvirksomheden.

0   5

Lærere kan få onlinehjælp til at afprøve elevers it-hjælpemidler inden årets prøver

Det er skolens ansvar at afprøve om it-udstyret virker, når elever skal aflægge prøve på særlige vilkår. Undervisningsministeriet har lavet en onlineguide, som faglærere kan gå frem efter. Det er vigtigt at gennemgå guiden med hver enkelt elev.

2   19

2017: Mange lærere har aldrig været på it-kurser

Hvis ikke læreren selv er usædvanligt godt kørende it-mæssigt og har en god vejleder til at støtte i it-projekter, så drukner it i skolehverdagen. Det er erfaringen på Lindevangskolen på Frederiksberg. Derfor puffer vejlederne til matematiklærerne.

9   4

Første evaluering af reformens læringsmålsstyring: Lærerne sætter mål

En evaluering gennemført bare et halvt år efter indførelsen af de nye Fælles Mål viser, at lærerne har taget målene til sig. 'Tegn på læring’ giver udfordringer - måske fordi man nogle steder har en for instrumentel tilgang, mener en af forskerne.

0   15

Kasper Salling Andersen

Ellebækskolen i Næstved, underviser i idræt, matematik, samfundsfag (mellemtrin og udskoling). Undervist i et år.

0   11

Jes Kristian Larsen

Munkekærskolen i Solrød, underviser i matematik, biologi, geografi (udskoling). Undervist i otte år.

1   2

Matematik-indsats for flygtningebørn

Mod på Mat hedder en særlig indsats til flygtningebørn som hjælp til matematikundervisningen. Projektet er udviklet på professionshøjskolen Metropol og har netop fået 2,9 millioner kroner fra Egtmont Fonden.Integrationsprojektet handler om dialogbaseret undervisning, differentiering og en legende tilgang til matematik. Det bygger på et andet af Metropols projektet om tidlig matematikindsats og kører frem til november 2019 på fire sjællandske skoler.

1   1

Sving køllen

0   7

Når tre-årige ikke tæller

Ellen har fødselsdag, og der er gæster, kakao og lagkage med tre lys i. Det er en god fødselsdag og Ellen er en dejlig, sød og dygtig tre-årig. Man skulle ikke tro at mangler noget alvorligt, men det gør der: Ellen viser ikke 'Spontaneous Focus On Numerosity', spontant fokus på tællelighed. Ellen tager ikke fingrene frem for at vise tre, Ellen kommenterer ikke de tre lys på lagkagen, beskriver Pernille Pind i en artikel til Dansk Præmatur Forening.

0   4

Der er så meget, forskere ikke forstår

Astrofysiker Majken Christensen fortæller om atomer, kvarker og Higgs-partiklen, når hun holder foredrag for elever i alle aldre på skoler. ”Kvantebanditterne” er et formidlingsprojekt, som grundforskningscentret på Syddansk Universitet står bag.

1   0

Amerikansk ekspert: Co-teaching skal bruges varieret og med omtanke

'Co-teaching' kan få inklusion til at lykkes og sikre, at eleverne får udbytte af undervisningen. Men det er ikke nok, at to lærere går sammen. De skal være bevidste om, hvilken model de bruger, så de får det bedste frem hos eleverne, siger den amerikanske ekspert Marilyn Friend.

1   10

Skole vælger at bruge resurser på to lærere i dansk og matematik

Seks hele timer om ugen har Bymarkskolen i Hobro tolærerordning. For fire år siden smed de alle resurser op i luften samtidig med ændret skolestruktur. Det var hårdt dengang, men rart nu, siger lærerne.

0   2

Intelligent robot hjælper matematiklærere i USA

De amerikanske læreres fagforening AFT har taget imod IBM’s tilbud om gratis adgang til superhjernen Watson. »Da vi så, hvad teknologien har gjort for kræftlæger, var vi ikke i tvivl«, siger formanden for organisationen Randi Weingarten.

0   0

Vordingborg åbner talentlinje for naturvidenskabelige fag på læreruddannelsen

Fra september kan unge med særlig interesse for naturvidenskab og teknologi søge en talentlinje på UCSJ i Vordingborg. “Der er et stort behov for at uddanne lærere, der kan styrke den naturfaglige og teknologiske undervisning i grundskolen", udtaler Centerchef i Center for Skole og Læring Stina Møllenbach i en pressemeddelelse. De studerende vil få undervisningskompetencer i matematik for 4.-10. klasse og to naturvidenskabelige fag. Alle fag vil have et særligt fokus på teknologi.

2   14

Middelaldermatematik løb med pris

Fem studerende fra læreruddannelsen i Esbjerg vandt førstepræmien Den Digitale Læringspris for et digitalt undervisningsforløb, som kombinerer matematik, historie og digitale tegneredskaber. Ved siden af æren får de lærerstuderende 25.000 kroner til deling.