Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

(6.971 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
2   74

Bachelorer: Turboforløb er uden langtidsvirkning for de dygtige

Lige efter et interventionsforløb med 'højt- og lavtflyvende' elever blev der målt signifikante forbedringer hos højtpræsterende elever i 2.klasse i matematik. Men i 4.klasse kan der ikke findes vedvarende forbedringer, viser Cecilie Carlsen og Tobias Kjelgaard i deres bachelorprojekt.

0   73

Bachelorer: Læringsmålstyret undervisning virker - i teorien

Der er for lidt tid til læringsmålstyring. Det resulterer i manual- og tjekliste-undervisning, hvor elevernes almene dannelse kommer i klemme, mener Bjarke Braa og Sara Lorenz.

0   32

Turboforløb virker også på pigerne

På Rødkilde Skole mente man sidste år, at der generelt er for lidt fokus på de fagligt svage piger. Derfor sendte skolen med stor succes en gruppe piger på "Faglig Pigecamp". Og det har de netop gjort igen.

0   2

England: Lettere sprog i matematik gør opgaverne sværere at løse

Gennem tre årtier er sproget i eksamensopgaver i matematik ændret i de engelske folkeskoler, så sætningerne nu er kortere, der er færre fagudtryk, og der bliver brugt færre matematiske tegn. Det simplere sprog har gjort det sværere for eleverne at klare opgaverne, viser et forskningsprojekt ifølge bladet Gymnasieforskning. Professor Candia Morgan fremhæver pointen via tre eksamensopgaver om geometri og om at måle objekters omfang og massefylde. De er fra henholdsvis 1957, 1980 og 2011.

0   1

Det er matematik at komme ned i flyverdragten

”Matematisk opmærksomhed bliver nu et selvstændigt fokus i læreplanstemaerne. Men frygt ikke, at formler og regnestykker indtager børnehaverne, for der er matematik i alt fra at bygge en hule til at dække bord og tage flyverdragt på”, skriver UCC Magasin om matematisk opmærksomhed og det nye læreplanstema ”Natur, udeliv og science”, hvor matematisk opmærksomhed bliver nævnt direkte for første gang.

2   3

Prisvinder: At lave et læremiddel kan ikke anbefales

Torsdag uddelte forlaget Alinea sin egen Læremiddelpris til matematiksystemet Kontext. I takketalen frarådede en af hovedforfatterne andre at kaste sig ud i at lave læremidler.

0   2

DM i fagene – nu også med biologi og historie

Nu kan lærerne igen tilmelde elever til danmarksmesterskaberne i skolefag. I år konkurreres der i dansk, matematik, biologi og historie. Idræt var med sidste år, men er droppet i år.

0   0

Ontario: Niveauet i matematik er faldende

Omkring halvdelen af eleverne i 6. klasse i Ontario lever ikke op til matematikstandarden, skriver det canadiske medie The Globe and Mail. Undervisningsministeren siger, at det især er faget matematik, der volder problemer. Matematikproblemerne er vokset gennem de seneste år i Ontario.

1   2

Matematikvejledernetværket fortsætter landet over

Professionshøjskolerne og matematiklærerforeningen kører matematikvejledernetværket videre. Netværket har 1150 medlemmer og holder konference i dag i Odense for 350. Netværkets vision er at få skabt et nationalt videncenter i matematik.

43   130

Bachelorer: Ministeriet har ikke implementeret de nationale test godt nok

Afsæt tid og resurser, så alle kan blive fortrolige med testene, gør dem frivillige eller afskaf dem helt, som det foregår nu, opstår der alt for mange fejl og misforståelser, siger Dina Wandall og Sabrina Ferguen

0   126

Bachelor: National test giver tosprogede dårligere resultater

Opgaverne i matematiktest er pakket ind i knudret og kompakt sprog, og de valgte kontekster er så langt fra tosprogede elevers hverdag, så eleverne risikerer aldrig at nå ind til matematikken, siger Jacob Holthe

0   112

Bachelorer: Der skal fokus på begrebsforståelsen i matematik

Matematikundervisning i det flerstemmige klasserum lægger op til at bruge begrebskort, så der kan arbejdes med elevernes forståelse af begreber, siger Aske Elgaard Christensen og Camilla Simonsen i deres bachelorprojekt.

0   114

Bachelor: Virkelighedsnære opgaver motiverer

Matematikopgaver, som eleverne kan relatere sig til, virker motiverende og rykker klassens sociale normer. Men man skal være forberedt på modstand undervejs, siger Jacob Gram

0   117

Bachelor: I problemregning kan problemet være teksten

I grænselandet kan tosprogede elever have store problemer med at forstå testerne i matematikopgaverne, både ham, der taler tysk hjemme, og hende, der taler thailandsk i hjemmet, fortæller Tina Laurberg

0   6

12 millioner til indsats for matematikkens outsidere

Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper udvider med elever i 8. klasse og supervision af matematiklærere. Projektet fra DPU og Metropol skal udvides til 81 skoler landet over med penge fra blandt andet A.P. Møller Fonden.

0   6

Matematiklærerformand glad for Pengeuge-samarbejde

Det er Danmarks Matematiklærerforening, der har udformet opgaverne til Pengeuge og ikke FinansDanmark. Et glimrende samarbejde, siger formand for Matematiklærerforeningen, efter at Pengeuge har været kritiseret hårdt på folkeskolen.dk.

0   2

Minister på besøg hos præmiepuljeskole: "Jeg bliver helt forpustet af alle jeres initiativer"

Vejle Midtbyskole havde i dag besøg af undervisningsministeren. Skolen er med i Lars Løkkes præmiepuljeforsøg og viste her til formiddag, hvad den har tænkt sig at gøre for at få del i præmiepengene.

34   69

Konference: Computerspil i undervisningen øger motivation og trivsel

Computerspil og spilpædagogik fremmer udfordrede elevers motivation i undervisning og øger trivslen i klassen, viser ny forskning. Men undervisningen skal foregå på spillenes præmisser med læreren i en krævende rolle.

0   123

Bachelorer: Der mangler fokus på alsidig udvikling og virkelyst i mange timer

Der skal arbejdes med elevernes kritiske stillingtagen i matematikundervisningen, og det behøvet ikke at forhindre tilegnelse af kundskaber og færdigheder, siger Jeppe Haugaard og Jesper Scholdan i deres bachelorprojekt.