(1.544 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Lærerprofession.dk kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   172

Bachelor: Gode kammerater gør indvandrerelevers sprogtilegnelse lettere

De særlige udfordringer for ikke-danske elever er ikke manglende begreber eller at udtale danske ord, det er den sociale sammenhæng, som sprogtilegnelsen skal ske i, siger Lena Brandt i sit bachelorprojekt. Når lærere i modtagelsesklassen og almenklassen skal samarbejde, er det vigtigt, at de er tydelige, så de arbejder fra samme udgangspunkt, understreger hun.

1   168

Bachelor: Drenge irettesættes oftere end piger

Passende ’elevhed’ bestemmes af lærerne, men også af undervisningsform, skolestruktur og lokaler. Drenge i 1.klasse må ikke tale højt og ikke bevæge sig rundt i lokalet, det er mere acceptabelt, når piger gør det, fortæller Sarah Wagn i sit bachelorprojekt.

0   187

5.-klasser vil gerne have mere tysk

Lærere, forskere og elever siger, at det er for lidt med én ugentlig tysktime i 5. klasse. Men eleverne er glade for faget og går legende til sproget. De er ikke så hæmmede og generte, som i 7. klasse, siger Eda Sadol i sit bachelorprojekt.

2   256

Kun kvinder er nomineret til priser for årets bedste projekter

Fredag den 11. november uddeler Lærerprofession.dk priser for femte gang. I år er der indstillet i alt 66 professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter. 20 projekter skrevet af kvinder er nomineret til priser.

0   163

Er du en 2’er eller en 12’er?

Lærere, forældre, kammerater forventer at ambitiøse og stræbsomme elever altid scorer høje karakterer. Det betyder, at eleverne bliver deres karakter og forhindres i at vise nye sider af sig selv, siger Mathilde Dam i sit bachelorprojekt

5   185

Nogle muslimske drenge skal lære at respektere ikke-muslimske lærere

Mange muslimske drenge viser manglende koncentration, deltagelse og motivation i folkeskolen, men det samme sker på muslimske friskoler, siger Najla Adlouni i sit bachelorprojekt. Friskoler og folkeskoler bør holde kurser sammen, og undervisningsministeren bør konkretisere, hvordan muslimske friskoler skal arbejde med demokratisk dannelse, foreslår hun.

0   155

Bachelor: Fagets traditioner gør matematik sværere for minoritetselever

Det er ikke nok at vælge andre emner og nye læremidler. Matematik i skolen skal være konkret, kontekstafhængig og emme af relevante problemer, siger Nanna Kaas i sit bachelorprojekt

0   404

Understøttende undervisning kan bruges til faglig fordybelse og kreativitet

En tredjedel af elevernes skoletid er afsat til understøttende undervisning, og hvis den organiseres rigtigt, kan den gøre elever og lærere glade og give mulighed for faglige fordybelse, eksperimenter og kreative processer, viser Rebecca Delfs i sit bachelorprojekt

0   181

Bachelor: It kan motivere elever, men tager tid

Fælles Mål siger, at der skal bruges it i undervisningen. Men Undervisningsministeriets vejledende model hjælper ikke lærerne med at vurdere nye værktøjer og digitale læremidler, og tiden er knap, siger Camilla Mehl i sit bachelorprojekt

0   201

Bachelor: Elever skal lære at forstå egne og andres følelser

Evnen til mentalisering handler om at forstå følelser og handlinger, sætte ord på følelser og reaktioner, så man bliver bedre til at indgå meningsfuldt i et fællesskab og føle sig set, hørt og forstået, siger Lise Jørgensen i sit bachelorprojekt

0   146

Bachelor: Støtteundervisning uden forbindelse med den almene undervisning er ikke nok

Lærere i den almene undervisning og støttecentre skal arbejde tæt sammen, så elever, der får støtte, undgår at udvikle negative oplevelser af at være nogen, der ikke kan og som man ikke regner med, siger Søren Smitt Larsen i sit bachelorprojekt

0   182

Bachelor: Sæt ind mod digital mobning

Lærere og pædagoger ser ikke, hvad børn og unge bliver udsat for, det giver en professionel usikkerhed, så de ikke sætter ind. Men der kan og skal handles, siger Eva Trautner Beck i sit bachelorprojekt

0   145

Bachelor: Biologiundervisning skal vise eleverne handlemuligheder

Undervisning, der nøjes med at konstatere, at verden er fyldt med problemer, risikerer at gøre mere skade end gavn. Man må skabe rum for, at eleverne i fællesskab lærer at forholde sig til og handle i forhold til interessekonflikter, siger Benjamin Nørgaard.

0   130

Bachelor: Professionelle lærerskøn og helhedstænkning hjælper elever med ADHD

Flere og flere børn med diagnosen ADHD og ASF bliver behandlet med Ritalin. Lærerne er ikke afvisende, men noget skeptiske. De understreger, at det vigtigt altid at se på det enkelte barn og at kunne vurdere konkret og professionelt, fortæller Rasmus Øst Birkkjær i sit bachelorprojekt.

0   131

Bachelor: Matematik er et dannelsesfag

Når elever får lov til at undersøge ægte problemer kan tilegnelse af kundskaber og færdigheder gå hånd i hånd med almen udvikling. Men målstyring af undervisningen kan ødelægge dannelsen, siger Vikki Weigelt Pedersen i sit bachelorprojekt

0   129

Bachelor: Succesoplevelser kan give personlige og faglige sejre

Når relationerne er gode, og eleverne oplever succes og fællesskab, kan der også stilles faglige krav. Faglighed og alsidig udvikling bliver hinandens forudsætninger frem for hinandens modsætninger, siger Mathilde Mikkelsen i sit bachelorprojekt.

0   125

Bachelor: Brug det eleverne allerede kan i modtageklassen

Efter 18 måneders arbejde, observation, interview og videooptagelser i en modtageklasse har Michelle Gaml i sit bachelorprojekt udarbejdet 11 forslag til arbejdet med at lære eleverne at forstå, tale, læse og skrive dansk

0   126

Bachelor: Elever med angst skal have hjælp

Fem procent af eleverne udvikler alvorlig angst. Alligevel negligeres problemet i læreruddannelsen og i skolen. Det kan og skal der gøres noget ved, siger Jacob Persson i sit bachelorprojekt.

0   123

Bachelor: Læreren må ikke melde sig ud, når en ekstern ekspert underviser

Det fremmer ikke nødvendigvis elevernes læring bare at tage ud på et naturfagscenter. Læreren skal bygge bro, og det er den undervisningssammenhæng, hun sætter besøget ind i, der har betydning, siger Vicky Nørtoft i sit bachelorprojekt.

0   119

Når innovation og entreprenørskab bliver konkret

Konkrete projekter, hvor opgaverne stilles af virksomheder og organisationer får eleverne til at tage ansvar og giver lyst til at lære, fortæller Marie Fjeldgren i sit bachelorprojekt, hvor hun har set på håndværk og design på en efterskole.