(1.554 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Lærerprofession.dk kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   19

PD: Fortæl hvorfor I vil ændre noget og gå i dialog med forældrene

Skolen presses udefra, men det dur ikke blot at stritte imod – eller uden videre at give efter. Stil de rigtige spørgsmål til begrundelserne for ny praksis og organisatoriske ændringer – og gå i tæt dialog med alle interessenter, siger Jens Kristian Lund i sit pædagogiske diplomprojekt

0   19

PD: Alle elever, der har vanskeligheder med læseforståelsen, kan hjælpes

Udskolingslever, der har vanskeligheder med læseforståelse, kan hjælpes ved at tilbyde dem korte intensive forløb i små grupper. Men inden det sker, er vigtigt at teste typen og omfanget af deres vanskeligheder, siger Stine Eliasson i sit pædagogiske diplomprojekt.

2   190

PD: Samtaler og godt fællesskab støtter elever med autisme

Eleverne med autismespektrumforstyrrelser kan opleves nørdede, når de fokuserer på detaljer, men narrative samtaler kan hjælpe dem, så de bedre kan agere i sociale sammenhænge og uddannelsesforløb, viser Lone Vinthers PD-projekt.

19   1008

Er fagligheden på vej ud af læreruddannelsen?

Tynd vejledning, bachelorprojekter uden tilknytning til skolefagene og censorer, der ikke ved noget om fagene. Hvor er læreruddannelsen på vej hen?

1   272

Censorer: Studerende har for lidt fokus på fag i bachelorprojekter

Langt hovedparten af de kommende lærere skriver i dag bacheloropgave om generelle pædagogiske problemer. Censorformand frygter at fagenes specifikke didaktik glider i baggrunden.

2   169

Ved lærerprofession.dk’s prisfest: Husk at passe på skolen

Vi skal passe på skolen og sørge for, at eleverne udvikler sig fagligt og personligt. Her skal læreren være garant, sagde Jeanette Sjøberg, næstformand for DLF’s undervisningsudvalg, da hun talte ved prisoverrækkelserne til lærerprofession.dk.

1   140

Særprisvinder: Lærerne skal være opmærksomme på køn

Lærerprofession.dk’s særpris gik til Emilie Lundsgaard. Hun har skrevet om, hvordan lærere og elever taler om køn i skolen. Og det har gjort hende selv mere bevidst, før hun skal starte som lærer på Utterslev Skole.

0   130

Ekstrapriser til to dygtige lærerformidlere

Ditte Matthiesen og Heidi Højen Andersen blev vinderne af Formidlingsprisen ved fejringen af Lærerprofession.dk. De to kvinder kan dermed se frem til et weekendophold på et Sinaturhotel.

0   128

Ellen Trane til prisvindere: I er faglige fyrtårne

”Det er en stor opgave at være lærer”, lød det fra undervisningsministeren i en videohilsen til prisvinderne af Lærerprofession.dk. Hun understregede lærerens betydning for børns udvikling og roste lærerprofession.dk-initiativet.

0   125

Bachelorprojekter hyldes: Nu er prisfesten i gang

Lige nu hædres landets bedste pd- og bachelorprojekter til lærerprofession.dk’s prisuddeling, som holdes for femte år i træk. ”Det er lærernes cavlingpris” siger rektor.

0   145

Diplomvinder: En øjenåbner hvor meget sproget betyder i matematik

Mette Thompson har vundet blandt diplomprojekterne i Lærerprofession.dk med en opgave om matematiske kompetencer som fundament i en evalueringskultur.

1   136

Bachelor-vinder: Fem elementer skaber kreativitet

Så er første vinder i Lærerprofession.dk kåret. Prisen for bedste bachelor-projekt er gået til Rebecca Delf, som har skabt sin egen model for, hvordan man fremmer kreativitet i undervisningen. Faglig fordybelse er vigtigt, men også modstand fra materialet.

1   270

Her er de syv bedste

Årets bedste bachelor- og diplomprojekter fra lærerverdenen er fundet. Lærerprofession.dk's dommerkomiteer af forskere, lærere, skoleledere, skolechefer og undervisere fra læreruddannelsen har voteret, og mellem de 23 nominerede projekter har de valgt de syv opgaver, som belønnes ved en prisfest 11. november.

0   173

Bachelor: Gode kammerater gør indvandrerelevers sprogtilegnelse lettere

De særlige udfordringer for ikke-danske elever er ikke manglende begreber eller at udtale danske ord, det er den sociale sammenhæng, som sprogtilegnelsen skal ske i, siger Lena Brandt i sit bachelorprojekt. Når lærere i modtagelsesklassen og almenklassen skal samarbejde, er det vigtigt, at de er tydelige, så de arbejder fra samme udgangspunkt, understreger hun.

1   169

Bachelor: Drenge irettesættes oftere end piger

Passende ’elevhed’ bestemmes af lærerne, men også af undervisningsform, skolestruktur og lokaler. Drenge i 1.klasse må ikke tale højt og ikke bevæge sig rundt i lokalet, det er mere acceptabelt, når piger gør det, fortæller Sarah Wagn i sit bachelorprojekt.

0   188

5.-klasser vil gerne have mere tysk

Lærere, forskere og elever siger, at det er for lidt med én ugentlig tysktime i 5. klasse. Men eleverne er glade for faget og går legende til sproget. De er ikke så hæmmede og generte, som i 7. klasse, siger Eda Sadol i sit bachelorprojekt.

2   256

Kun kvinder er nomineret til priser for årets bedste projekter

Fredag den 11. november uddeler Lærerprofession.dk priser for femte gang. I år er der indstillet i alt 66 professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter. 20 projekter skrevet af kvinder er nomineret til priser.

0   164

Er du en 2’er eller en 12’er?

Lærere, forældre, kammerater forventer at ambitiøse og stræbsomme elever altid scorer høje karakterer. Det betyder, at eleverne bliver deres karakter og forhindres i at vise nye sider af sig selv, siger Mathilde Dam i sit bachelorprojekt

1   183

Folkeskoler og muslimske friskoler skal lære af hinanden

Muslimske lærere nyder en helt anden respekt blandt drengene på friskoler end ikkemuslimske lærere. En del af årsagen går helt tilbage til formålsparagrafferne, som opfordrer til en »dem og os-kultur«, lyder det fra Najla Adlouni i hendes professionsbacheloropgave.

5   186

Nogle muslimske drenge skal lære at respektere ikke-muslimske lærere

Mange muslimske drenge viser manglende koncentration, deltagelse og motivation i folkeskolen, men det samme sker på muslimske friskoler, siger Najla Adlouni i sit bachelorprojekt. Friskoler og folkeskoler bør holde kurser sammen, og undervisningsministeren bør konkretisere, hvordan muslimske friskoler skal arbejde med demokratisk dannelse, foreslår hun.