IDRÆT er et fagligt netværk for idrætslærere og andre, der arbejder med eller underviser i idræt i folkeskolen.

(5.038 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Idræt kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   9

De passive faglige foreninger

Den er der stadig – passionen for idrætsfaget. Jeg oplever den dagligt blandt mine kompetente kollegaer i udskolingen samt på kurser. Tiden er dog knap til de mere frivillige fagforeninger som f.eks. for idrætslærerne, hvilket i sidste ende rammer eleverne.

0   2

Faglig og træningsorienteret arbejde i indskolingen

Har du brug for et forløb til en ekstra idrætslektion, eller skabe lidt hype om et idrætstræningsforløb, så kan eleverne måske træne som astronauter.

0   8

Udfordringerne skal også til høring

Endnu engang har bevægelsesdelen været til debat, og igen må vi konstatere, at rigtig mange elever ikke får de 45 minutters bevægelse hver dag, som de har krav på. Inspirationen til denne blog kom efter at have læst artiklen ”Bevægelse i undervisningen: Fem lektioner ekstra idræt om ugen” fra Folkeskolen.dk

0   2

Da børns sundhed forsvandt fra nationalstrategien

Man kan kalde det et politisk kup, som ingen opdagede! For da den borgerlige regering i 2016 udskiftede den tidligere socialdemokratiske regerings nationale sundhedsmål, var børns sundhed helt skrevet ud af den officielle, nationale intention for sundhedsområdet i den nye strategi. Og det har der ærlig talt været talt alt for lidt om!

0   6

Quidditch – et spil med plads til differentiering

Er du lige så god som Harry Potter til at fange det gyldne lyn? Quidditch er et spil med tempo, action og taktik – og så er det genial at udvikle på ved hjælp af spilhjulet. Her til morgen præsenterede vi spillet for vores 7. klasseelever…

0   15

Bevægelsesdukse kan hjælpe læreren

Som et led i udviklingen omkring mere bevægelse på vores skole vil vi fra næste år indføre dukse, hvis fokus udelukkende bliver på bevægelsesdelen i fagene. Mine to klasser bliver forsøgskaniner indtil sommerferien – for hvordan bruges duksene på den bedste måde?

0   8

Idræt som udtræksfag – velkommen, igen!

Tredje år i træk ud af tre mulige. Vi hilser endnu engang idrætsprøven velkommen på vores skole. Her kommer nogle fif til andre lærere, som evt. skal have elever op for første gang.

0   5

Delebørns skolearbejde og pakning af skoletasken – ikke at forveksle med kufferten

Nogle skilsmissebørn tynges af alt det, de skal huske – og slæbe. De voksne kan lette presset.

0   10

Halgulvets finurlige opdelinger – kosmos eller kaos?

Både i min egen barndoms idrætsundervisning og nu i mit virke som idrætslærer har den planlagte aktivitet i faget idræt ofte været noget, en hel klasse kunne lave sammen. Men hvad sker der, hvis samme spil foregår på seks forskellige baner rundt om i hallen – bliver der tale om kosmos eller kaos?

0   9

Indholdsområderne i idræt er trukket – hvad så nu?

D. 1. april var det i år tilladt at trække indholdsområder til idrætsprøven i 9. klasse – også selvom eleverne endnu ikke ved, om de skal op i idræt eller ej. Hvordan bruger eleverne og lærerne tiden bedst indtil de d. 24. april reelt ved, om de skal op i idræt eller ej?

0   8

Fokus på idrætskultur gennem løb, spring og kast

I juni måned i år afholdes der Skole OL her i Aarhus. I den anledning har Aarhus kommune valgt at poste penge i endnu et nyt projekt – en lærebog til eleverne på mellemtrinnet med fokus på idrætskultur gennem løb, spring og kast.

0   4

Næbdyret i skoleidræt…

Behovet for at tydeliggøre uddannelsesdimensionen i skoleidræt og inddrage teori i den daglige undervisning er øget markant med indførsel af vidensmål og en prøve i faget. Men teori er et ”næbdyr” i skoleidræt! Læs her kort om hvorfor og læs evt. videre om udfordringer og potentialer, som didaktiske læremidler til eleverne har, når skoleidræt skal gå fra at tage sig ud idræt som træning til i højere grad at fremstå som idræt som undervisning.

0   6

Inspiration til idrætsundervisningen – ’Skolen i Virkeligheden’

Ud over forskellige kurser, bogsystemer og erfarne kollegaer kan hjælpen nogle gange komme fra hjemmesider, som enten ”serverer” et fedt forløb til din klasse eller endnu bedre - de kommer ud til dig med nye alternative inputs. Men hvordan vælger jeg mellem det utal af links, som jeg konstant præsenteres for og selv opsnapper?

0   10

De beskikkede censorer i idræt er klædt på

37 nye som gamle beskikkede censorer blev i fredags klædt godt på til de kommende idrætsprøver rundt om i landet i juni måned. Der blev både diskuteret helhedsvurderingen af prøven, gode råd når man har censorkasketten på for første gang samt for og imod en fast tidsramme af den praktiske og den teoretiske del.

0   6

Har du talt med din kollega i dag?

Samarbejde, videndeling, netværksarbejde - essentielt for skolens arbejde, men der er behov for at øge kvaliteten.

0   7

Skolernes bevægelsespolitik

Hvad gør jeres skole for at opfylde kravet om de 45 minutters bevægelse dagligt for eleverne? Har jeres skolen overhovedet en bevægelsespolitik på området – og i så fald hvordan ser den ud?

0   11

Hjælp til spændende undervisning

Tænk, hvis vi kunne få eleverne til at ville fagene af lyst - det tror jeg på vi kan!

8   17

Børns bevægelse – et didaktisk tilvalg!

Af: Kandidat i pædagogisk psykologi, Camilla Sif Freja Petersen og videncenterchef i Det nationale videncenter KOSMOS, Børge Koch Med denne artikel håber vi at inspirere til overvejelser omkring arbejde med værdier i børns egen bevægelse: Kan – eller bør – børns kreativitet og selvkonstrueret bevægelse være et didaktisk tilvalg?

0   6

Mesterhjerner

Jeg underviser et valghold på vores skole, som vi kalder ”Let’s move it”. Det er et hold, hvor kroppen er i centrum – både fysisk og psykisk. Holdet består af elever i 8.+ 9. klasse, som selv har valgt holdet – altså elever som kan lide at bruge deres krop, diskutere kroppens indre psyke samt udforske nye alternative sportsgrene.

0   7

Grupperne til idrætsprøven skal laves nu!

D. 1. april 2017 må eleverne i 9. klasse trække indholdsområder til en evt. kommende idrætsprøve i juni måned. Ca. 3 uger efter får eleverne besked om de skal op eller ej. Min erfaring siger mig, at det med fordel kan hjælpe den kommende proces, at arbejde med temaet samarbejde i grupperne inden de reelt skal til at udføre det i praksis.