Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
5.147 andre er allerede tilmeldt

For at du kan oprette indlæg i Idræt kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
5   62

”Min mor har ikke pakket mit tøj”

I fredags havde jeg idræt med min 7. klasse, og som ofte er der elever, der har glemt deres tøj. Da jeg spørger nærmere ind til det, viser det sig, at flere af dem undskylder sig med, at deres mor ikke havde pakket tøjet eller sat det frem til dem. I 7. klasse?? Jeg er målløs!

0   61

Brug lokalsamfundet i din undervisning

Jeg har rigtig god erfaring med at inddrage lokalsamfundet i min undervisning. Der findes mange gratis tilbud, som både kan gavne skolen og samfundet. Det handler blot om at finde på ideerne – og her kan eleverne også hjælpe til.

0   28

Tag boldspilstrappen med på halgulvet

Motoriske grundbevægelser, kaosspil, formel og funktionel træning samt den dynamiske boldspilstrappe var blot nogle af de fagbegreber min klasse og jeg fik italesat i dag i idrætsundervisningen. Det hele foregik midt på halgulvet – det teoretiske og det praktiske sammen i ét.

0   35

Badekulturen i børnehøjde

Allerførste år i skolen. Idræt på skemaet. 25 elever blandet drenge og piger. Én lærer. Det giver sig selv: omklædning og badning foregår sammen – drenge og piger.

2   29

Hvor er tiden til bevægelsesdelen?

Bevægelsesdelen i folkeskolen har været på manges læber lige siden der blev sat fokus på de 45 minutters bevægelse gennem den nye skolereform. Alligevel er der meget, der stadig tyder på, at bevægelsen ikke er blevet implementeret i skolen. Nu vil ministeren støtte lærerne endnu mere med en ny kampagne, som blev lanceret her til morgen.

0   14

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

0   31

Læring kræver bevægelse

Aarhus Idrætslærerforening kæmper lige nu for at komme ud af deres ’hviletilstand’. Nyt initiativ og samarbejde med ESAA vil forhåbentlig få idrætslærerne på banen igen. Målet er at give idrætslærerne ideer til samarbejde både på tværs af skolerne og ud til foreningslivet – i det hele taget at skabe et netværk for idrætslærerne.

0   43

Idræt og køn

Efter at idræt har fået mere fokus på den teoretiske dimension i faget, ses forskellen på drenge og piger mere tydeligt i den daglige undervisning. Når jeg implementerer teorien midt i hallen og afbryder aktiviteten for en kort stund ses en markant forskel på reaktionen mellem kønnene.

0   41

Karakter i idræt – en fælles forståelse

De første to idrætslektioner på 8. årgang afholder vi i klasselokalet. Vi byder eleverne velkommen med en dagsorden, som blandt andet indeholder badekultur, teori og praksis, deltagelse i faget samt karakter. Sidstnævnte udløste en god konstruktiv debat om, hvordan vi som lærere vurderer eleverne i dette praktiske fag.

0   45

Den mundtlige dimension skal også prioriteres i indskolingen

Forberedelsen til det nye kommende skoleår starter op i denne uge. Én af de problemstillinger, jeg vil tage op i mit idræts-fagteam, handler om, hvordan indskolings- og udskolingslærerne bør arbejde tættere sammen, så eleverne bliver præsenteret for samtalen og dialogen allerede fra de første år i idrætsundervisningen.

0   30

Bevægelse skal mærkes på egen krop

Der er efterhånden mange portaler og hjemmesider, der kommer med gode bud både på generelle øvelser og på at få bevægelsen implementeret i undervisningen. Jeg må blot erkende, at den mest effektive måde at blive inspireret på er at mærke det på egen krop, inden eleverne skal prøve dem.

3   49

”Hvorfor skal min søn op i idræt”?

Sådan et spørgsmål fik én af de lærere, jeg var censor for, i forbindelse med, at deres klasse var blevet udtrukket til idrætsprøven. ”Hvad får han dog ud af sådan en prøve”, var den næste linje i mailen. Det fik mig til at reflektere over prøven med nu tre års levetid. Hvorfor kom en idrætsprøve egentlig på tale – og hvilke dannelsesmæssige kvaliteter får eleverne med sig i bagagen?

0   8

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (2)

Kampen imod den manglende motivation til det kedelige træningsarbejde kan vindes med spillet RIGET

0   30

En beskikket censors beretning

Der var det hele. Faklen til det fiktive OL, eleven der jublede over 02, inspirationen til egen praksis, fem-mandsgruppen med en samlet praksisdel på lige knap 20 min. samt forstyrrelsen fra pedellen og hans hjælper midt i den teoretiske prøve.

1   4

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (1)

Er det svært at motiverer eleverne til at få trænet deres færdigheder eller er der andet der skal trænes. Så bliver spillet "Riget" klart noget for dig og dine elever.

0   25

Med eleverne i baghovedet

Når jeg de sidste tolv år pænt har ringet rundt til de lærere, jeg skal være censor for og talt det sendte materiale igennem, så er det hele tiden med eleverne i baghovedet. Især i idrætsfaget har jeg ind i mellem været nødt til at kommentere på de valgte øvelser til de to trukne indholdsområder. Kommentarerne er ikke kritik af lærernes undervisning eller godkendelse af disposition – men min måde at støtte eleverne på, inden de går op til prøven.

0   27

Move Aarhus – sociallæring med kroppen i fokus

Slå rødder! Voks! Inspirer andre! I dag har 8. årgang på min skole haft besøg af to konsulenter. De repræsenterer Move Aarhus, som i disse år især har fokus på bevægelse i skolen. Dette forløb behandler dog også begreber som fysisk, personlig, faglig og social bearbejdelse.

0   29

De passive faglige foreninger

Den er der stadig – passionen for idrætsfaget. Jeg oplever den dagligt blandt mine kompetente kollegaer i udskolingen samt på kurser. Tiden er dog knap til de mere frivillige fagforeninger som f.eks. for idrætslærerne, hvilket i sidste ende rammer eleverne.

0   3

Faglig og træningsorienteret arbejde i indskolingen

Har du brug for et forløb til en ekstra idrætslektion, eller skabe lidt hype om et idrætstræningsforløb, så kan eleverne måske træne som astronauter.

0   20

Udfordringerne skal også til høring

Endnu engang har bevægelsesdelen været til debat, og igen må vi konstatere, at rigtig mange elever ikke får de 45 minutters bevægelse hver dag, som de har krav på. Inspirationen til denne blog kom efter at have læst artiklen ”Bevægelse i undervisningen: Fem lektioner ekstra idræt om ugen” fra Folkeskolen.dk