Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

(6.216 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Historie og samfundsfag kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   15

En 5-årig akademisk læreruddannelse? Eller bare en 5-årig læreruddannelse?

Læreruddannelsen er øjensynlig under stigende pres.

0   3

Forrygende, fornyede film fra Folketinget

Folketinget har fået opdateret deres undervisningsfilm med serien ”Dit demokrati”. 17 velproducerede og informative film tager os ud i folkestyrets finurligheder.

0   1

Folkeskolebørn søges til fokusgruppe!

Vi er fem journalister, der arbejder på et mediekoncept, der skal give skolebørn større viden om Færøerne. Derfor søger vi børn i 5.-6. klasse til en fokusgruppe.

0   6

Falihos har fået nyt logo

– men hvorfor nu det?

0   1

Skal danske skolebørn undervises i korruption og bestikkelse i pengeugen?

Danske Bank medvirker til bestikkelse og korruption. Kan bankens ansatte undervise i skolerne i pengeugen?

0   13

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

0   4

Eleverne undersøger ikke. De googler.

Den brede faglige viden er nøglen til udvælgesen af en god kilde. Elever skal lære, at viden tager tid. Slutteligt må vi ikke glemme Ötzi.

2   4

Når kilden er en mumie fra Alperne.

For to år siden besøgte jeg det arkæologiske museum i Bolzano. Formålet var at se udstillingen om gletsjermanden Ötzi, der i 1991 blev fundet i Alperne mellem Italien og Østrig. Udover fascinationen af selve den over 5000 gamle mumie, skulle besøget også visse sig at rumme en helt utrolig historie, som det ikke tog mange minutter at tænke ind som intro til en ny historieklasse.

4   2

Hvad gør vi forkert?

Står med et relevant pædagogisk gæstelærer-koncept - men ingen siger ja.

3   5

For godt til at være sandt

FinansDanmark har tiltusket sig monopol på at indoktrinere 31.000 danske skoleelever i uge 11.

9   6

Historieundervisningens veje og vildveje

Der argumenteres for en anden og bedre(=kategorial dannelse i modsætning til den herskende materielle) måde at bedrive historieundervisning på.

0   9

Hvorfor handler skolernes pengeuge ikke om, at næste generation skal betale mere for at få mindre?

Det vil være oplagt at regne på, hvad stigende bidragssatser koster næstre generation i skolernes pengeuge.

0   1

Hjælp til opstart

Dette skoleårs første blogindlæg herfra har til hensigt at hjælpe med at systematisere årsplanlægningen i kulturfagene, så man ikke skal samle stumper sammen til foråret. Særligt hvis man står med niende klasse. Dette vil være til gavn for både lærer og elever, og så er det let.

4   13

Hvorfor skal skoleungdommen ikke lære om finanskriser?

FinansDanmark kan indoktrinere i pengeugen med undervisning uden advarsler mod kommende finanskriser

0   4

H.C. Andersen var flyttemand

Historiebrug har mange udtryksformer og nej – H.C. Andersen var ikke flyttemand eller flymekaniker for den sags skyld, alligevel er et flyttefirma og en lufthavn opkaldt efter ham og det er kun to af mange eksempler på, at firmaer låner fra fortællinger om fortiden.

1   5

Små fag med pondus

Det er muligt, at kulturfagene til dagligt går under betegnelsen ”små fag”. Ikke desto mindre kan fagene lære eleverne fundamentale metoder, som de kan tage med sig på den anden side af udskolingen.

0   4

Historie(for)brug

På det nyligt overståede Folkemøde overværede jeg en debat med overskriften “Hvorfor skal børn arbejde med kunst i skolen?”. En af konklusionerne var: "Fordi de i forvejen er forbrugere af kunst uden at vide det f.eks. i bybilledet og i medierne". Det samme kan man sige om historie – vi skal undervise i historie fordi børn allerede er storforbrugere af historie i kraft af spil, bøger, tv-serier og meget andet.

1   3

Ned i kilden- op i karakteren

Der er ingen vej uden om. Uanset hvor kvalm ovenstående rubrik kan synes, så er den dybdegående, faglige kildeanvendelse vejen til de gode resultater ved kulturfagsprøverne.

0   8

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (2)

Kampen imod den manglende motivation til det kedelige træningsarbejde kan vindes med spillet RIGET