Netværk for historie- og samfundsfagslærere. I samarbejde med Falihos, Foreningen af lærere i Historie & Samfundsfag

(6.087 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Historie og samfundsfag kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   2

Spørgsmål om spørgsmål til prøverne.

Når eleverne selv folder stoffet ud, kan et par skyggespørgsmål være behjælpelige. Men hvor meget må man egentlig hjælpe ved selve prøven?

0   3

Når jeg nu skal føre til kulturfagsprøve, vil jeg gerne vide…

Hvordan man ude i den kulturfaglige virkelighed forholder sig til de lærerstillede spørgsmål til prøverne?

0   2

De nye prøver forberedes tidligt

Foreløbige sidste del af min lille føljeton om den kulturfaglige projektopgave har primært fokus rettet mod det tidligere arbejde med projektopgaven. Vi starter i syvende klasse.

0   7

Slentring

Gamle håndværk er vigtige. Her et kort tværfagligt forløb med historie og dansk. Det kan dog sagtens stå alene.

0   3

Scrabble-samfundsfag

Og så gik de ellers i gang. Jøsses hvor støjniveauet lige steg et par decibel. Ord fløj ud af munden på eleverne, og de kom nærmest op at svede, det var SÅ fedt. ”KONTANTHJÆLPMSMODTAGER” råbte en af drengene, ”WOW- 43 point for den!” medgav en af de andre drenge...

0   8

Skal eleverne opfinde den dybe tallerken...igen?

I næste uge er der udtræk til året prøver. Det vil være klart for landets niendeklasser, om de har været så heldige at trække en kulturfagsprøve. Der skal formuleres problemstillinger, findes kilder og produceres opfindsomme produkter. Men en problemstilling kan være en tricky størrelse.

0   2

Når projektopgaven bliver kulturfaglig

De nye kulturfagsprøver giver os mulighed for at tilgå projektopgaven på en ny måde. Eleverne i niende klasse prøver kræfter med innovation, problemstilling, kildekritik og produktudvikling. Det giver mening og tilføjer vores projektopgave et tiltrængt boost.

2   2

Favntag med Brexit i samfundsfag

Mediernes aktuelle fokus på Brexit åbner op for en stor mængde kildemateriale til de kommende prøver i samfundsfag for dem, der måtte være så heldige at trække sådan en.

1   4

Hvorfor er vi så pokkers interessante? Det skal jeg sige dig…

En ikke helt simpel udskolingsfolder satte gang i drøftelser om vores dagligdag på skolen. Her er et udsnit samt lidt baggrund.

6   4

Jeg har et spørgsmål til alle folkeskolelærere 7-10 klasse

Gør i brug af guidede ture for at skabe interesse for et emne eller tema? Her tænker jeg på fx. Historieundervisning.

0   12

Det er uhyggeligt at tænke på …

I samme retning går det, når man på læreruddannelserne ensretter lærerkræfterne og skærer de kritiske, skæve undervisere væk, og kun ønsker de læringsparate lærerkræfter skal overtage.

0   1

Fri Pokémon til folket

Kulturformidling er ikke kun en privat sag.

0   23

Alternativets forslag er som at tage brillerne fra en svagtseende

Måske kommer det ikke som en kæmpe overraskelse, at en faglig forening for historie og samfundsfag mener, at netop de fag repræsenterer en værdi i sig selv, men det mener vi i Falihos. Fagene udgør på hver sin måde et sæt briller, eleverne skal lære at bruge, for på den måde at skærpe sine holdninger og blive aktive spillere i sit eget og andres liv.

1   15

Alternative facts er en gave til undervisningen i historie og samfundsfag

Alle mennesker lyver! Det forekommer mig at være et menneskeligt grundvilkår. De færreste gør det så bevidst og systematisk, som det netop er set i den amerikanske valgkamp, men de fleste bruger hvide løgne til at bevare den gode stemning i deres relationer. Andre pynter på deres fortællinger for selv at få større ære, end de i bund og grund har gjort sig fortjent til. Skal vi danne elever til kritiske demokratiske medborgere, bør netop det være et erkendelsesmål både i historie og samfundsfag.

0   10

International, musikprofil og samfundsfag

Hvordan jeg endte med at planlægge et kort forløb i demokrati og politik ved at inddrage lidt rockmusik.

1   3

Den største demokratiske opgave ligger imellem valgene

Skolevalget er skudt i gang – lad det være en reminder om betydningen af den demokratiske samtale og deltagelse på skolerne!

19   1349

Er fagligheden på vej ud af læreruddannelsen?

Tynd vejledning, bachelorprojekter uden tilknytning til skolefagene og censorer, der ikke ved noget om fagene. Hvor er læreruddannelsen på vej hen?

1   11

Fornemt besøg

Når kommende demokratiske borgere imponeres - 9. klassernes debatterede med en politiker, de ikke havde troet ville komme forbi.

0   3

Gratis brætspil om hjemløshed til undervisningen?

Kan du bruge fire gratis brætspil om hjemløshed til din undervisning? Spillet er et læringsspil om hjemløshed, der er baseret på virkelige hændelser. Spillerne er selv en hjemløsekarakter, der skal klare sig på gaden og interagerer med de andre spiller undervejs. Man kan både overfalde og hjælpe hinanden. Spilet giver eleverne et indblik i det at være socialt udsat i Danmark og kan danne grundlag for refleksion og klassediskussion.

0   12

Forlaget følger op på anmelderens forslag

Artikel til lærerne – med kritik af målstyringen i Fælles Mål 2014. Artiklen er fra en ny bog til de pædagogiske fag i læreruddannelsen og er nu gratis tilgængelig for alle.