Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

(6.216 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Historie og samfundsfag kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   15

En 5-årig akademisk læreruddannelse? Eller bare en 5-årig læreruddannelse?

Læreruddannelsen er øjensynlig under stigende pres.

0   3

Forrygende, fornyede film fra Folketinget

Folketinget har fået opdateret deres undervisningsfilm med serien ”Dit demokrati”. 17 velproducerede og informative film tager os ud i folkestyrets finurligheder.

0   6

Falihos har fået nyt logo

– men hvorfor nu det?

0   13

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

0   4

Eleverne undersøger ikke. De googler.

Den brede faglige viden er nøglen til udvælgesen af en god kilde. Elever skal lære, at viden tager tid. Slutteligt må vi ikke glemme Ötzi.

2   4

Når kilden er en mumie fra Alperne.

For to år siden besøgte jeg det arkæologiske museum i Bolzano. Formålet var at se udstillingen om gletsjermanden Ötzi, der i 1991 blev fundet i Alperne mellem Italien og Østrig. Udover fascinationen af selve den over 5000 gamle mumie, skulle besøget også visse sig at rumme en helt utrolig historie, som det ikke tog mange minutter at tænke ind som intro til en ny historieklasse.

0   1

Hjælp til opstart

Dette skoleårs første blogindlæg herfra har til hensigt at hjælpe med at systematisere årsplanlægningen i kulturfagene, så man ikke skal samle stumper sammen til foråret. Særligt hvis man står med niende klasse. Dette vil være til gavn for både lærer og elever, og så er det let.

0   4

H.C. Andersen var flyttemand

Historiebrug har mange udtryksformer og nej – H.C. Andersen var ikke flyttemand eller flymekaniker for den sags skyld, alligevel er et flyttefirma og en lufthavn opkaldt efter ham og det er kun to af mange eksempler på, at firmaer låner fra fortællinger om fortiden.

1   5

Små fag med pondus

Det er muligt, at kulturfagene til dagligt går under betegnelsen ”små fag”. Ikke desto mindre kan fagene lære eleverne fundamentale metoder, som de kan tage med sig på den anden side af udskolingen.

0   4

Historie(for)brug

På det nyligt overståede Folkemøde overværede jeg en debat med overskriften “Hvorfor skal børn arbejde med kunst i skolen?”. En af konklusionerne var: "Fordi de i forvejen er forbrugere af kunst uden at vide det f.eks. i bybilledet og i medierne". Det samme kan man sige om historie – vi skal undervise i historie fordi børn allerede er storforbrugere af historie i kraft af spil, bøger, tv-serier og meget andet.

1   3

Ned i kilden- op i karakteren

Der er ingen vej uden om. Uanset hvor kvalm ovenstående rubrik kan synes, så er den dybdegående, faglige kildeanvendelse vejen til de gode resultater ved kulturfagsprøverne.

0   8

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (2)

Kampen imod den manglende motivation til det kedelige træningsarbejde kan vindes med spillet RIGET

2   6

Prøv det nye website skoletjenesten.dk

Skoletjenesten.dk, en portal som samler åben skole-tilbud fra hele landet, er netop relanceret. Lærere og pædagoger har været med til at teste formatet og søgefunktionerne, så nu bliver det svært at komme uden om denne samling af læringstilbud, når man skal i gang med planlægning af sin undervisning.

0   3

Et folk uden historie er som et træ uden rødder

Totalitære ideologier har gennem historien givet konkrete eksempler på, hvordan historiebrug kan materialisere sig og tage form af afbrændinger og udslettelse af værdifuld kulturarv. Det er omdrejningspunktet for dette indlæg.

1   4

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (1)

Er det svært at motiverer eleverne til at få trænet deres færdigheder eller er der andet der skal trænes. Så bliver spillet "Riget" klart noget for dig og dine elever.

0   5

Syngende reformationsmarkering i undervisningen – kan man det?

I denne blogpost har vi lånt pladsen ud til Sangens Hus’ Videncenter for sang, som har nye ressourcer på de digitale hylder i anledningen af 500-året for reformationen i Europa.

1   10

De skæve eksistensers danmarkshistorie

Danmarks Forsorgsmuseum sætter fokus på en side af danmarkshistorien, som meget få mennesker kender til. Hvordan har vi som samfund gennemtiden behandlet de svage i Danmark, hvem var de og hvorfor er deres historier relevante i dag? Nyt forløb til udskolingen giver svarene.

1   6

Brug historien - alle gør det

Mennesker bruger historie. Det er muligvis ikke alle der er bevidste om det, men vi bør gøre det tydeligt for vores elever, for historie brugt bevidst er et magtfuldt redskab.

0   3

Blog om næsten alt

Som opfølgning på artiklen om Folkeskolens faglige rådgivere i majbladet, 2017, følger en kort beskrivelse af, hvad man i store træk kan forvente af den faglige rådgiver på historie og samfundsfag.

0   5

Sort blandt hvide lærere

I Dansk Skolemuseums gemmer finder man fotografier af en mørkhudet seminarist, der startede sit liv under sydlige himmelstrøg på Sankt Croix i slutningen af 1800-tallet og endte som lærer i Nakskov. Han var én af få sorte, der levede i Danmark igennem det meste af 1900-tallet, som et direkte resultat af kolonitidens Danmark.