Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
6.239 andre er allerede tilmeldt

For at du kan oprette indlæg i Historie og samfundsfag kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
2   1

Jeg frygter ikke østtyske koldkrigstilstande i min undervisning.

I dag kan man læse samfundsdebattør Lars Trier Mogensens bud på de fem opbrud, der efter hans mening sker i skolen i øjeblikket. Folkeskolens rolle i konkurrencestaten nærmer sig tilsyneladende østtyske tilstande under Den Kolde Krig. Med denne historiske reference, er det tid til at trække hårdt i bremsen og råbe, ”HALT”!

1   4

Venner fra fremtiden direkte ind i undervisningen

Har du nogensinde sat en film på, fordi du ikke havde tid til at finde de fede engagerende kilder eller lave de gode elevinddragende aktiviteter? Det er der nok mange der har og med DRs Venner fra fremtiden er det (næsten) gjort til en lødig løsning.

1   5

Fælles afgangsprøve i de humanistiske fag? NEJ TAK!

Ikke meget tyder på, at der skulle være en fremtid for fælles prøve i kulturfagene - i hvert fald ikke med inddragelse af kristendomskundskab.

0   1

Den nu-deltagende samfundsfagselev

Fra frygt til succes. Om at få en elev til at deltage i undervisningen.

2   3

Undervises der i kulturfagsprøver på læreruddannelsen?

Dette indlæg er ikke en anklage, men en undren. Jeg har praktikanter i udskolingen, der aldrig har stiftet bekendskab med indholdet i de nye kulturfagsprøver.

0   9

Hvorfor er mødet mellem otte danske og libanesiske skoler vigtigt?

Global dannelse er centrum for studietur i Libanon, hvor danske og libanesiske lærere og elever knytter bånd til hinanden og udvikler undervisningsforløb med udgangspunkt i Verdensmålene, demokrati og medborgerskab.

1   5

Da historielæreren sov i timen.

Gennem vinteren og foråret kunne vi følge "Historien om Danmark" på DR, og jeg var solgt. I april udkom første bog om oldtiden og middelalderen. Den har jeg så først set nu. Bedre sent end aldrig og der er mere på vej.

0   22

En 5-årig akademisk læreruddannelse? Eller bare en 5-årig læreruddannelse?

Læreruddannelsen er øjensynlig under stigende pres.

0   4

Forrygende, fornyede film fra Folketinget

Folketinget har fået opdateret deres undervisningsfilm med serien ”Dit demokrati”. 17 velproducerede og informative film tager os ud i folkestyrets finurligheder.

0   6

Falihos har fået nyt logo

– men hvorfor nu det?

0   14

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

0   4

Eleverne undersøger ikke. De googler.

Den brede faglige viden er nøglen til udvælgesen af en god kilde. Elever skal lære, at viden tager tid. Slutteligt må vi ikke glemme Ötzi.

2   4

Når kilden er en mumie fra Alperne.

For to år siden besøgte jeg det arkæologiske museum i Bolzano. Formålet var at se udstillingen om gletsjermanden Ötzi, der i 1991 blev fundet i Alperne mellem Italien og Østrig. Udover fascinationen af selve den over 5000 gamle mumie, skulle besøget også visse sig at rumme en helt utrolig historie, som det ikke tog mange minutter at tænke ind som intro til en ny historieklasse.

0   1

Hjælp til opstart

Dette skoleårs første blogindlæg herfra har til hensigt at hjælpe med at systematisere årsplanlægningen i kulturfagene, så man ikke skal samle stumper sammen til foråret. Særligt hvis man står med niende klasse. Dette vil være til gavn for både lærer og elever, og så er det let.

0   4

H.C. Andersen var flyttemand

Historiebrug har mange udtryksformer og nej – H.C. Andersen var ikke flyttemand eller flymekaniker for den sags skyld, alligevel er et flyttefirma og en lufthavn opkaldt efter ham og det er kun to af mange eksempler på, at firmaer låner fra fortællinger om fortiden.

1   5

Små fag med pondus

Det er muligt, at kulturfagene til dagligt går under betegnelsen ”små fag”. Ikke desto mindre kan fagene lære eleverne fundamentale metoder, som de kan tage med sig på den anden side af udskolingen.

0   5

Historie(for)brug

På det nyligt overståede Folkemøde overværede jeg en debat med overskriften “Hvorfor skal børn arbejde med kunst i skolen?”. En af konklusionerne var: "Fordi de i forvejen er forbrugere af kunst uden at vide det f.eks. i bybilledet og i medierne". Det samme kan man sige om historie – vi skal undervise i historie fordi børn allerede er storforbrugere af historie i kraft af spil, bøger, tv-serier og meget andet.

1   3

Ned i kilden- op i karakteren

Der er ingen vej uden om. Uanset hvor kvalm ovenstående rubrik kan synes, så er den dybdegående, faglige kildeanvendelse vejen til de gode resultater ved kulturfagsprøverne.

0   8

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (2)

Kampen imod den manglende motivation til det kedelige træningsarbejde kan vindes med spillet RIGET

2   6

Prøv det nye website skoletjenesten.dk

Skoletjenesten.dk, en portal som samler åben skole-tilbud fra hele landet, er netop relanceret. Lærere og pædagoger har været med til at teste formatet og søgefunktionerne, så nu bliver det svært at komme uden om denne samling af læringstilbud, når man skal i gang med planlægning af sin undervisning.