Netværk for historie- og samfundsfagslærere. I samarbejde med Falihos, Foreningen af lærere i Historie & Samfundsfag

(6.096 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Historie og samfundsfag kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   3

Blog om næsten alt

Som opfølgning på artiklen om Folkeskolens faglige rådgivere i majbladet, 2017, følger en kort beskrivelse af, hvad man i store træk kan forvente af den faglige rådgiver på historie og samfundsfag.

0   4

Sort blandt hvide lærere

I Dansk Skolemuseums gemmer finder man fotografier af en mørkhudet seminarist, der startede sit liv under sydlige himmelstrøg på Sankt Croix i slutningen af 1800-tallet og endte som lærer i Nakskov. Han var én af få sorte, der levede i Danmark igennem det meste af 1900-tallet, som et direkte resultat af kolonitidens Danmark.

0   2

Spørgsmål om spørgsmål til prøverne.

Når eleverne selv folder stoffet ud, kan et par skyggespørgsmål være behjælpelige. Men hvor meget må man egentlig hjælpe ved selve prøven?

0   4

Når jeg nu skal føre til kulturfagsprøve, vil jeg gerne vide…

Hvordan man ude i den kulturfaglige virkelighed forholder sig til de lærerstillede spørgsmål til prøverne?

0   7

Slentring

Gamle håndværk er vigtige. Her et kort tværfagligt forløb med historie og dansk. Det kan dog sagtens stå alene.

0   3

Scrabble-samfundsfag

Og så gik de ellers i gang. Jøsses hvor støjniveauet lige steg et par decibel. Ord fløj ud af munden på eleverne, og de kom nærmest op at svede, det var SÅ fedt. ”KONTANTHJÆLPMSMODTAGER” råbte en af drengene, ”WOW- 43 point for den!” medgav en af de andre drenge...

0   8

Skal eleverne opfinde den dybe tallerken...igen?

I næste uge er der udtræk til året prøver. Det vil være klart for landets niendeklasser, om de har været så heldige at trække en kulturfagsprøve. Der skal formuleres problemstillinger, findes kilder og produceres opfindsomme produkter. Men en problemstilling kan være en tricky størrelse.

2   2

Favntag med Brexit i samfundsfag

Mediernes aktuelle fokus på Brexit åbner op for en stor mængde kildemateriale til de kommende prøver i samfundsfag for dem, der måtte være så heldige at trække sådan en.

1   4

Hvorfor er vi så pokkers interessante? Det skal jeg sige dig…

En ikke helt simpel udskolingsfolder satte gang i drøftelser om vores dagligdag på skolen. Her er et udsnit samt lidt baggrund.

0   23

Alternativets forslag er som at tage brillerne fra en svagtseende

Måske kommer det ikke som en kæmpe overraskelse, at en faglig forening for historie og samfundsfag mener, at netop de fag repræsenterer en værdi i sig selv, men det mener vi i Falihos. Fagene udgør på hver sin måde et sæt briller, eleverne skal lære at bruge, for på den måde at skærpe sine holdninger og blive aktive spillere i sit eget og andres liv.

1   15

Alternative facts er en gave til undervisningen i historie og samfundsfag

Alle mennesker lyver! Det forekommer mig at være et menneskeligt grundvilkår. De færreste gør det så bevidst og systematisk, som det netop er set i den amerikanske valgkamp, men de fleste bruger hvide løgne til at bevare den gode stemning i deres relationer. Andre pynter på deres fortællinger for selv at få større ære, end de i bund og grund har gjort sig fortjent til. Skal vi danne elever til kritiske demokratiske medborgere, bør netop det være et erkendelsesmål både i historie og samfundsfag.

0   10

International, musikprofil og samfundsfag

Hvordan jeg endte med at planlægge et kort forløb i demokrati og politik ved at inddrage lidt rockmusik.

1   3

Den største demokratiske opgave ligger imellem valgene

Skolevalget er skudt i gang – lad det være en reminder om betydningen af den demokratiske samtale og deltagelse på skolerne!

1   11

Fornemt besøg

Når kommende demokratiske borgere imponeres - 9. klassernes debatterede med en politiker, de ikke havde troet ville komme forbi.

0   12

Forlaget følger op på anmelderens forslag

Artikel til lærerne – med kritik af målstyringen i Fælles Mål 2014. Artiklen er fra en ny bog til de pædagogiske fag i læreruddannelsen og er nu gratis tilgængelig for alle.

0   11

Man vælger ikke selv, om man vil være mønsterbryder

Jeg brød med min belastede barndom, fik uddannelse og fast job. Min bror endte på bunden af samfundet. Det ville være et kæmpe fremskridt, hvis politikerne ville erkende, at mennesker ikke ender der, fordi de er dovne. Hvis de ville indse, at ikke alle kan rejse sig, bare de ønsker det nok

1   11

Det nittende og tyvende århundredes smartboard

I hjertet af Emdrupborg, Danmarks Pædagogiske Bibliotek, opbevares en samling med over 12.500 danske og udenlandske anskuelsesbilleder. Siden 2015 har jeg brugt den største del af min tid blandt disse farvestrålende billeder, der hovedsageligt består af litografiske tryk på papir. Jeg har senest lavet min bachelor som konservator om disse billeder, og i dag arbejder jeg for biblioteket, på at sikre bevaring af disse historiske smartboards.

1   5

”Den anden verden” på museet

Så blev det jul igen, og traditionen tro laver de danske skoleelever metervis af guirlander, har venskabsnisser og drillenisser i klassen, synger morgensange og salmesang den sidste dag før jul. Der er mange gode og hyggelige traditioner i tiden op mod juleferien. Jeg vil med dette indlæg opfordre til at indføre en ny juletradition!

2   6

Ny dokumentar om elevdemokrati

I 1960-70’erne fik eleverne i grundskolen for alvor mulighed for at påvirke deres skolegang. Indtil da havde læreren i høj grad bestemt indenfor skolens mure. Filmen Elevernes Stemme gennemgår den historiske udvikling i elevdemokratiet i Danmark, særligt i den nyeste tid.

1   5

Svar til Jeppe Bundsgaard: Danske elever er verdensmestre i demokrati, men tager vi demokratiet alvorligt nok?

Det er ikke pænt at svare med modspørgsmål – undskyld Jeppe Bundsgaard, men jeg gør det alligevel, for ligesom for mange andre, har Trumps sejr sat tanker i gang hos mig, om demokratiet – tanker som selvfølgelig også berører klasselokalerne.