Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

(3.838 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Håndværk og Design kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   4

Hvad kan vi bruge en Engineering Day til?

Diskussionerne om, hvordan vi kan styrke den teknologiske dannelse blandt danske elever står højt på dagsorden både hos de danske politikere og ude omkring på skolerne. Hvordan kan vi fastholde den umiddelbare fascination for naturvidenskab og teknologi, som vi oplever hos rigtig mange elever i indskolingen, men som desværre for mange elevers vedkommende langsomt forsvinder i takt med, at de bliver ældre?

0   1

Billede i tekstil

Tværfagligt forløb med dansk, der giver en visuel, kreativ og praktisk forståelse af en teksts miljø.

0   3

Sæt fart på kunsten

Nogle børn elsker at fordybe sig med at male og falder helt ind i fantasiens og håndværkets verden – nogle børn synes, at det går for langsomt og er for kedeligt! De deltager ikke i de frivillige kreative værksteder i skolefritidsordningen. De vælger hellere noget andet end værksted, når der er projektdage i skolen. Nogle pædagoger og lærere udtrykker, at det er svært at lave kreative aktiviteter, som drenge vil deltage i.

0   3

Lorte-kunst

Lav installationer på skolens toiletter

0   12

Video fra 6.e's "fidget spinner" projekt.

Video fra 6.e's "fidget spinner" projekt. Fidget spinner -forløbet er tiltænkt til 5. og 6. klassetrin, og jeg vurderer, at forløbet vil vare 6-8 lektioner. I dette forløb kommer eleverne til at bruge mange forskellige værktøjer og teknikker, som vi bruger i håndværk og design.

0   13

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

0   3

Hvordan skaber vi fremtidens skole?

Hvordan skaber vi en skole, som forbereder eleverne på en fremtid, hvor de skal være aktive borgere i et evigt skiftende samfund? Det spørgsmål optager mig, alle andre læreruddannede og didaktisk interesserede. Derfor var jeg spændt på at deltage i konferencen ”Fremtidens skole - i praksis”. Målet med konferencen var at diskutere fremtidens undervisning og inspireres af dem, der har arbejdet særligt med at nytænke læring.

1   6

Praktisk faglig vurdering af eleverne er nødvendig

Kommentar til lovforslaget, der tilføjer en praktisk faglig dimension til uddannelses-paratheds-vurderingen af eleverne i 8. klasse.

0   2

Netværk i de praktiske fag skal prioriteres i kommunerne

Jeg er ansat et sted, hvor jeg har flere gode kolleger i håndværk og design. Det er en gave, når der opstår nye idéer eller udfordringer. Jeg er heldig. Det er det ikke alle der er. Derfor er der brug for stærke netværk i kommunerne.

0   2

Vi må ikke spilde elevernes tid

Vi skal arbejde med kunst, der får eleverne op af stolen og giver dem indsigt i den verden, de lever i. Faren er, at eleverne ikke oplever, at faget er vigtigt. De lærer ikke, at kreativitet er en universel faglighed, der kan bruges i alle fag.

0   5

Håndværk før design part 2.

Mange elever har deres første timer i håndværk og design i disse dage. I går mødte jeg en af dem, der med lys i øjnene fortalte om den første time. For det er først her, i skolen, han bliver præsenteret for håndværket.

1   1

Kreativitet med børn?

“Maler du meget?” er et af de hyppigste spørgsmål, jeg får, når jeg fortæller, at jeg arbejder med at udvikle børns kreative kompetencer. Det illustrerer at mange forbinder kreative aktiviteter med børn med at male (og tegne for den sags skyld). Det er også et af de håndværk, som jeg bruger, men der er meget mere i det end at male, når jeg laver kreative processer med børn. I indlægget vil jeg derfor brede feltet ud, og undersøge hvad det betyder at være kreativ sammen med børn.

3   7

Undervisningsminister & kreativitet

Er håndværk og design per definition kreativt? Er dansk så det modsatte?

0   5

Mekka for snitteglade - en inspirationsweekend i skoven

Snittefest 2017 - to dejlige solskinsdage i skoven ved Boserupgård Naturcenter, som danner rammen om den årligt tilbagevendende snitte-event arrangeret af en gruppe engagerede snittere.

0   3

Af-akademisering af skolen. Graphic Novel puslespil.

I denne tid, hvor det lystigt bliver debatteret, at den danske folkeskole er blevet akademiseret og at testning af elevers boglige formåen, fylder for meget, skal vi lærere stoppe op. Vi skal stoppe op, og spørge os selv: hvad vi kan gøre ved det? I dette indlæg finder du et muligt svar, og et forløb der matcher det. Det er praktisk dansk.

0   15

Håndværk før design

Et nyt skoleår er blevet skudt i gang. Mange elever skal have håndværk og design for første gang. Men hvad skal eleverne lære først. Håndværk eller design?

0   5

Sæt i gang!

Opfordring til kommuner og skoler om at sætte handling bag ordene om de praktiske skoler - og fx støtte op om de initiativer, der er i gang.

0   9

Yes, nu vil KL prioritere H&D!

Kommunernes Landsforenings nye uddannelsesudspil tilgodeser de praktiske fag i hele skolen, for at skabe flere ansøgere til erhvervsuddannelserne.

0   3

Bæredygtighed og streetart

Mange af os kender følelsen: et nyt stykke tøj kan gøre underværker. Både for krop og for sjæl. Men hvor, hvordan og hvem har egentlig produceret vores tøj?

4   7

Sæt H/D på dagsordenen!

Hvis vi skal have forældrene til at forstå vigtigheden af håndværk og design må vi sætte det på dagsordenen - og helst i en praktisk form på forældremøderne.