ERNÆRING OG SUNDHED er for ernæringsuddannede og lærere, der underviser i madkundskab, sundhed og ernæring. 

I samarbejde med Madkundskabslærerforeningen

(4.040 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Ernæring og sundhed kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
2   5

Drenge elsker Loma

Drengene på Tved Skole stortrives når der er Loma

0   4

Loma gør Tved Skole attraktiv

Loma er med til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft

0   2

Da børns sundhed forsvandt fra nationalstrategien

Man kan kalde det et politisk kup, som ingen opdagede! For da den borgerlige regering i 2016 udskiftede den tidligere socialdemokratiske regerings nationale sundhedsmål, var børns sundhed helt skrevet ud af den officielle, nationale intention for sundhedsområdet i den nye strategi. Og det har der ærlig talt været talt alt for lidt om!

1   5

Kåltåger på Tved Skole

Masser af kål på skemaet på Tved Skole i 5. årgangs Loma-uge.

0   2

Blåt & Grønt – er det den nye farve på kombineret science og fødevare-læring under en og samme hat?

Kan man lære børn og unge i skolen om bæredygtig fødevareproduktion? Og kan man koble det til undervisning om bæredygtige kostvaner samtidig med at mulighederne for science læring om data og sensorer udnyttes? Og alt sammen ud fra de praksis lærings og fingrene i farsen principper som AAU har gode erfaringer med? Lyder det ambitiøst? Det er det osse!

0   4

Næbdyret i skoleidræt…

Behovet for at tydeliggøre uddannelsesdimensionen i skoleidræt og inddrage teori i den daglige undervisning er øget markant med indførsel af vidensmål og en prøve i faget. Men teori er et ”næbdyr” i skoleidræt! Læs her kort om hvorfor og læs evt. videre om udfordringer og potentialer, som didaktiske læremidler til eleverne har, når skoleidræt skal gå fra at tage sig ud idræt som træning til i højere grad at fremstå som idræt som undervisning.

5   3

Køkkenet skaber robusthed og børn der kan tage vare på sig selv

Curlingbørn eller køkkenbørn? Et indlæg om maddannelsen og madkundskab set ud fra den debatten om “Curling”-generationen. Skaber vi elevinvolverende rum til maddannelse, madlavning og måltider giver vi eleverne muligheden for at tage bedre vare på sit eget liv. Børn der kan lave mad, bliver mere robuste end børn der bare spises af.

0   6

Har du talt med din kollega i dag?

Samarbejde, videndeling, netværksarbejde - essentielt for skolens arbejde, men der er behov for at øge kvaliteten.

8   17

Børns bevægelse – et didaktisk tilvalg!

Af: Kandidat i pædagogisk psykologi, Camilla Sif Freja Petersen og videncenterchef i Det nationale videncenter KOSMOS, Børge Koch Med denne artikel håber vi at inspirere til overvejelser omkring arbejde med værdier i børns egen bevægelse: Kan – eller bør – børns kreativitet og selvkonstrueret bevægelse være et didaktisk tilvalg?

1   4

Mad og dannelse i skolen

Maddannelse skaber læring og trivsel i skolen

0   8

Loma-Edu

På Loma-Edu får lærere, pædagoger og køkken en fælles baggrund for arbejdet med Loma. Der er tid til at snakke pædagogik og didaktik.

0   12

Nytter det noget?

Undervisere skal have reel mulighed for planlægning, forberedelse og efterbehandling af den daglige undervisning. Efter OK13 har debatten om forberedelsestid fyldt rigtig meget i debatten. Manglende forberedelsestid kan blive en faldgrube i forhold til at undervisere benytter undervisningsmateriale i undervisningen, der umiddelbart ikke er relevante eller som måske fylder i undervisningen, uden at det støtter op om skolens/undervisningens opgave.

0   5

Videreudvikling af Loma på Nymarkskolen

Efter nytår åbnede vi en Loma-bod på Nymarkskolen.

0   5

Undernæring er et overset samfundsproblem

Med en befolkning på knap 50% overvægtige er det ofte de, der har for meget på sidebenene, der fokuseres på i sundhedsdebatten. Underernæring er derimod et noget mere overset samfundsproblem viser en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.

0   13

Ingredienser til en sundere skoledag

Mens mange voksne begynder året med nytårsforsætter og januarkure, er børnene tilbage i klasselokalerne til gensyn med klassekammeraterne og parate til ny læring. Langt de fleste børn bekymrer sig - heldigvis - ikke om damebladenes slankekure og nytårsforsætter. Det betyder dog ikke, at børnene er ligeglade med skoledagens mad og måltider.

0   13

Kan et øget fokus på mad og måltider skabe bedre læring og trivsel i folkeskolen?

I projekt ’LOMA – lokal mad’ forpligtiger de deltagende skoler sig på at fremme arbejdet med sund mad og måltider på skolen. Opskriften lyder på tværfaglig undervisning i forbindelse med tilberedning af fælles skolemad. De foreløbige resultater er positive – men området kalder generelt på øget fokus.

1   13

Madkundskab er mere end madlavning

Madkundskab er desværre et underprioriteret og ofte misforstået fag i folkeskolen. Det er ærgerligt, fordi madkundskab i mange henseender kunne være et forbilledligt eksempel på folkeskolereformens intention om mere varieret undervisning og en tæt kobling mellem teori og praksis. Men det kræver, at man som lærer også insisterer på fagets teoretiske del og ikke reducerer det til frikadellesløjd.

1   5

Fra rendyrket socialisme til udryddelse af madanalfabetisme

De sidste 10 år er der blevet skabt en ny mad- og måltidskultur i det offentlige børnerum. Det er lykkes, fordi kommunen har haft viljen til at skabe en infrastruktur, der har gjort det muligt at give børnene dejlig mad. Det skal bruges som fundament for endegyldigt at udrydde madanalfabetismen mener direktør i Københavns Madhus, Anne-Birgitte Agger.

1   3

Indtryk fra kongres om Home Economics

Fagfeltet Home Economics rummer de professioner der arbejder indenfor ernæring, sundhed og madkundskabsfeltet i forskellige arenaer. Hvert fjerde år er der kongres hvor man mødes fra hele verden for at udveksle resultater indenfor forskning, udvikling og praksis. I år var det i Daejeon i Sydkorea.

0   8

Hjælp til undersøgelse om vandautomater!

Spørgeskema om vandautomater på folkeskoler i Danmark.