ERNÆRING OG SUNDHED er for ernæringsuddannede og lærere, der underviser i madkundskab, sundhed og ernæring. 

I samarbejde med Madkundskabslærerforeningen

(4.039 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Ernæring og sundhed kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   4

Loma gør Tved Skole attraktiv

Loma er med til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft

0   2

Da børns sundhed forsvandt fra nationalstrategien

Man kan kalde det et politisk kup, som ingen opdagede! For da den borgerlige regering i 2016 udskiftede den tidligere socialdemokratiske regerings nationale sundhedsmål, var børns sundhed helt skrevet ud af den officielle, nationale intention for sundhedsområdet i den nye strategi. Og det har der ærlig talt været talt alt for lidt om!

1   5

Kåltåger på Tved Skole

Masser af kål på skemaet på Tved Skole i 5. årgangs Loma-uge.

0   4

Næbdyret i skoleidræt…

Behovet for at tydeliggøre uddannelsesdimensionen i skoleidræt og inddrage teori i den daglige undervisning er øget markant med indførsel af vidensmål og en prøve i faget. Men teori er et ”næbdyr” i skoleidræt! Læs her kort om hvorfor og læs evt. videre om udfordringer og potentialer, som didaktiske læremidler til eleverne har, når skoleidræt skal gå fra at tage sig ud idræt som træning til i højere grad at fremstå som idræt som undervisning.

5   3

Køkkenet skaber robusthed og børn der kan tage vare på sig selv

Curlingbørn eller køkkenbørn? Et indlæg om maddannelsen og madkundskab set ud fra den debatten om “Curling”-generationen. Skaber vi elevinvolverende rum til maddannelse, madlavning og måltider giver vi eleverne muligheden for at tage bedre vare på sit eget liv. Børn der kan lave mad, bliver mere robuste end børn der bare spises af.

0   6

Har du talt med din kollega i dag?

Samarbejde, videndeling, netværksarbejde - essentielt for skolens arbejde, men der er behov for at øge kvaliteten.

8   17

Børns bevægelse – et didaktisk tilvalg!

Af: Kandidat i pædagogisk psykologi, Camilla Sif Freja Petersen og videncenterchef i Det nationale videncenter KOSMOS, Børge Koch Med denne artikel håber vi at inspirere til overvejelser omkring arbejde med værdier i børns egen bevægelse: Kan – eller bør – børns kreativitet og selvkonstrueret bevægelse være et didaktisk tilvalg?

1   4

Mad og dannelse i skolen

Maddannelse skaber læring og trivsel i skolen

0   8

Loma-Edu

På Loma-Edu får lærere, pædagoger og køkken en fælles baggrund for arbejdet med Loma. Der er tid til at snakke pædagogik og didaktik.

0   5

Videreudvikling af Loma på Nymarkskolen

Efter nytår åbnede vi en Loma-bod på Nymarkskolen.

0   5

Undernæring er et overset samfundsproblem

Med en befolkning på knap 50% overvægtige er det ofte de, der har for meget på sidebenene, der fokuseres på i sundhedsdebatten. Underernæring er derimod et noget mere overset samfundsproblem viser en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.

0   13

Ingredienser til en sundere skoledag

Mens mange voksne begynder året med nytårsforsætter og januarkure, er børnene tilbage i klasselokalerne til gensyn med klassekammeraterne og parate til ny læring. Langt de fleste børn bekymrer sig - heldigvis - ikke om damebladenes slankekure og nytårsforsætter. Det betyder dog ikke, at børnene er ligeglade med skoledagens mad og måltider.

1   13

Madkundskab er mere end madlavning

Madkundskab er desværre et underprioriteret og ofte misforstået fag i folkeskolen. Det er ærgerligt, fordi madkundskab i mange henseender kunne være et forbilledligt eksempel på folkeskolereformens intention om mere varieret undervisning og en tæt kobling mellem teori og praksis. Men det kræver, at man som lærer også insisterer på fagets teoretiske del og ikke reducerer det til frikadellesløjd.

1   5

Fra rendyrket socialisme til udryddelse af madanalfabetisme

De sidste 10 år er der blevet skabt en ny mad- og måltidskultur i det offentlige børnerum. Det er lykkes, fordi kommunen har haft viljen til at skabe en infrastruktur, der har gjort det muligt at give børnene dejlig mad. Det skal bruges som fundament for endegyldigt at udrydde madanalfabetismen mener direktør i Københavns Madhus, Anne-Birgitte Agger.

0   5

Koster det virkelig kun 15 kroner om dagen at spise sundt?

”Jeg hører nogle gange, at det er meget dyrt at spise sundt. Jeg havde en fornemmelse af, at det ikke helt kunne passe. Så jeg tog det som lidt af en udfordring«” Følgende citat stammer fra Politiken 17. august 2014 hvor Las Olsen, der er privatøkonom i Danske bank, har regnet på hvor meget det koster om dagen at spise sundt. Han finder frem til at 15 kroner om dagen er nok. Spørgsmålet er, hvordan udfordringen føles hvis man aldrig har mere end 15 kroner om dagen at spise for, og hvad det betyder for kostens sundhedsmæssige kvalitet på længere sigt.

0   6

Fyraftensmøde om danskernes madlavningskompetencer

Hvordan står det til med at kunne lave mad? Århus Universitet har undersøgt sagen, og MadFællesskaberne gør noget ved den. Kom til gratis møde på Metropol med forskningsbaseret oplæg efterfulgt af konkrete eksempler på praktiske projekter som MadAmbassadørerne og MadGuiderne. Der er tid til debat og til at netværke.

0   3

Nydelse, nærvær og mad.

Grundlæggende at være i bevidst nærvær, at være her og nu uden at dømme eller vurdere er grundprincipperne i mindfulness. Et værdifuldt redskab til at skabe og være i ro i en travl og hektisk verden. Et redskab der fremmer nydelse også når vi spiser.

0   7

Kostforvirring blandt børn

Efterhånden kan vi spise os kloge og lykkelige. Vi bliver konstant bombarderet med nye fødevaretrends og måder, vi skal spise på – eller ting, vi skal lade være med at spise. Men hvad er det, børnene bliver udsat for? Den ene dag må mor ikke spise brød, den næste dag skal far kun have røde bøffer, og i weekenden skal mor faste og stort set ikke spise noget.

0   5

Mens vi venter....

På Folkemødet på Bornholm i juni 2016 blev der bl.a. efterlyst et udredningsarbejde med fokus på eksisterende forskningsbaseret viden omkring mad, måltider og læring. Ønsket var en ”konsensusrapport”, som fremadrettet kan danne grundlag for arbejdet med mad og måltider i læringsperspektiv i skolen. Mens vi venter på, at Folketinget m.fl. får startet dette arbejde op, giver denne artikel et bud på et forskning- og udviklingsforløb, der bør igangsættes efterfølgende eller sideløbende.

0   70

Endnu en sommer lakker mod ende og endnu et Madskoleår er forbi

For 13. år i træk har en uge i sommerferien været fyldt med madlavning, fysiske aktiviteter, nye bekendtskaber, hårdt arbejde og gode oplevelser for en masse børn, frivillige instruktører og pædagogiske assistent uddannelser. 122 Madskoler har landet over indtaget skolekøkkenerne, og lidt over 500 frivillige instruktører samt knap 2100 børn har iklædt sig Madskoleforklædet. Igen i år har Madskoler været en succes.