Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

(4.972 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Engelsk kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
6   31

Dette kan politikerne ikke tage fra mig

Mål for nærmest alt, vi foretager os med eleverne. Digitale læringsplatforme, der begrænser vores metodefrihed. Krav om at laver planer for og vurderinger af snart sagt alt, vi kommer i berøring med. Det er vores hverdag som lærere, og det kan uden tvivl være en dræber. Den sang har snart kørt på repeat i flere år. Og selvom jeg synger med på den ind i mellem, så prøver jeg også at huske mig selv på, hvorfor jeg stadig er lærer.

0   19

Nej, du lærer ikke engelsk ved et trylleslag

Jeg er ikke altså ikke tryllekunstner. Jeg er ked af at sige det, men i virkeligheden er jeg bare en helt almindelig lærer, og det måtte jeg i sidste uge forklare en elev, da hun og jeg havde en snak om hendes faglige udfordringer i engelsk.

1   4

Skriftlig besvarelse med dokumenteret internet

Undervisningsministeren har lukket for adgangen til internettet i gymnasiet. Det er en god ide. De, der siger det modsatte, kender ikke konsekvenserne af deres holdninger.

3   12

Janteloven er forældet, men...

Vi har mange elever i den danske folkeskole, der ikke tror nok på sig selv, og de har altid fyldt meget i mit lærerhjerte og -bevidsthed. Men i den forgangne uge mødte jeg en helt anden type elev, som vi – heldigvis – også har nogle stykker af, og det inspirerede mig til ugens indlæg.

1   13

Om at bryde fordomme

Vi har alle fordomme om andre erhverv, og det kan vi ligeså godt indrømme. Fordomme er naturligvis generaliserende og ofte et udtryk for manglende indsigt og forståelse. Og jeg er træt af det. Men hvis jeg ønsker synet på lærerfaget ændret, har jeg også selv et ansvar.

25   20

Digitale læringsplatforme – er du også på vagt?

Årsplaner og digitale læringsplatforme er et lidt kontroversielt emne blandt lærere, fornemmer jeg. Jeg er selv stor fan af digitale årsplaner, men føler mig faktisk lidt ensom i netop dén følelse. For det er som om, at der blandt lærere er en uskreven regel om være på vagt over for noget, der enten er nyt, anderledes og/eller tidskrævende.

2   26

Når min faglighed halter

Hvordan skal vi som lærere give eleverne nogle kompetencer, vi ikke engang selv har? Et stadig større krav om en digital folkeskole kræver (efter)uddannelse af lærere og mere tid til forberedelse, men på mange folkeskoler er vi lærere mødt ind til både flere besparelser og endnu mindre tid til forberedelse.

0   2

Erfaringerne fra prøven i skriftlig engelsk, maj 17

Hvad har jeg lært af at rette 176 prøver fra sommerens afgangsprøve?

0   10

In what way are you going to use English this summer?

Endelig blev det sommerferie for vores elever, men hvem siger egentligt, at det behøver at betyde en pause fra engelsk? Læs mit sidste indlæg før ferien og find ud af ud, hvordan jeg fik overbevist i hvert fald et par af mine elever om, at engelsktræning og afslapning sagtens kan gå hånd i hånd.

0   8

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (2)

Kampen imod den manglende motivation til det kedelige træningsarbejde kan vindes med spillet RIGET

0   31

Det er jo bare et tal

Som voksne fagpersoner bryster vi lærere os af at vide mere om, hvad der betyder noget, og hvad der er vigtigt i livet – fagligt såvel som personligt. Men i sidste uge måtte jeg sande, at jeg ikke engang selv kunne leve op til de idealer, jeg havde prædiket for mine elever.

0   15

Når jeg har fødselsdag, deler jeg kage ud

Hvor meget rykker en politisk defineret mad- og måltidspolitik, hvis skole og forældre ikke står sammen om at nægte eleverne adgang til det nærliggende supermarked?

1   4

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (1)

Er det svært at motiverer eleverne til at få trænet deres færdigheder eller er der andet der skal trænes. Så bliver spillet "Riget" klart noget for dig og dine elever.

1   18

Mens vi venter på en National Sprogstrategi

I bogen ”Sprogløse verdensborgere – om en uddannelsespolitik, der forsvandt” skriver forfatterne på side 74: ”At lære engelsk er i dag en selvfølge og begyndelsen til horisontudvidelse og international orientering. Men at begrænse sig til engelsk er at tage et skridt baglæns, tilbage til indsnævring af horisonten og til provinsialisering eller ligefrem selvkolonisering. Det er at lade sig nøje med ét bestemt syn på verden, at afskære sig selv fra alternativ information, alternative argumenter og alternative handlemuligheder, endnu kortere sagt: at afskære sig selv fra den innovation, som man ellers påstår at ville fremme.”

0   9

En hyldest til det nye OG det gamle

Nyt materiale til undervisningen, en ny metode eller blot en ny idé til at peppe det gamle op. Det er alt sammen noget, jeg som lærer konstant er på jagt efter. Det nye og spændende kan være et kærkomment motivationsboost i hverdagen – til gavn for både mig og mine elever. Men i den konstante søgen efter det nye må vi altså ikke glemme det gamle, der har virket i årtier, og som stadig holder. Dette indlæg er derfor en hyldest til både det nye og det gamle.

0   13

Sådan får du dine elever til at elske grammatik

(Ok, ’at elske’ er måske en overdrivelse, - but you get the point, right?) My name is Maria. I’m a grammaholic. Jeg elsker grammatik. Det er struktureret. Det er i kasser. Man kan lære mange ting udenad. Og så er der noget befriende ved rent faktisk at kunne sige: Dét her er rigtigt, og dét her er forkert. Mine elever i udskolingen deler sjældent min begejstring, men jeg har dog over årene fået flere elever til at stoppe med at hade det. Læs her hvordan.

0   5

Formidlingskompetencer

Formidlingskompetencer er geniale! Men hvad er de?

18   14

Niveaudeling i engelsk: Hot eller not?

Flere undersøgelser peger på, at eleverne på ingen måde har gavn af niveaudeling i folkeskolen. Faktisk kan en placering på et lavt niveau ligefrem ende med at blive en form for selvopfyldende profeti, så svage elever kan blive endnu svagere. Derfor har jeg grebet niveaudelingen i engelsk anderledes an og fokuseret på min største udfordring i faget: Elevernes utryghed ved at sige noget højt i klassen.

0   8

Authenticity means: “It’s gotta be real!”

This is a reworking of my last blog, but this time in English. I have added more to topic. This blog recounts some of the most exciting and astonishing events in my English lessons. I was genuinely shocked at how simple it was to make contact with extraordinarily interesting people.

14   9

Simon says: "Move!"

Bevægelse i undervisningen. The buzzwords above all. Vi ved alle, at en smule fysisk aktivitet i løbet af en lektion giver eleverne fornyet ilt til hjernen, en bedre koncentration og et skarpere fokus. Vi lærere elsker at hade det. For det er jo så besværligt, som vi ofte bekræfter os selv og hinanden i. Men det behøver det altså ikke være.