Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

(16.357 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Danskundervisning kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   9

Forberedelse til anderledes uger er vigtigt for de udfordrede børn

Fire gange om året bryder vores skole med elevernes almindelige skemaer og præsenterer alternative uger. Uger på tværs af årgangen med mulighed for fordybelse i specifikke fag. Disse uger er afholdte af de fleste børn, men for de udfordrede elever kan det være rigtig svært at begå sig uden for de faste skemalagte rammer. I denne blog kommer jeg med nogle bud på forberedelsen inden ugen skal løbe af stablen.

0   16

De tavse elever

Jeg tror, de fleste lærere har prøvet at have en udfordrende elev i klassen. Alligevel rummer vi dem, for det skal vi – og vi gør det langt hen af vejen godt. Jeg ser dog en markant forskel på, hvor meget tid jeg bruger på de stærkt udadreagerende elever i forhold til de tavse og indadvendte.

0   1

Folkeskolebørn søges til fokusgruppe!

Vi er fem journalister, der arbejder på et mediekoncept, der skal give skolebørn større viden om Færøerne. Derfor søger vi børn i 5.-6. klasse til en fokusgruppe.

0   3

Læs om L1T3R4CY

To gange årligt udgiver Nationalt Videncenter for Læsning tidsskriftet "Viden om Literacy". Nyeste nummer er netop udkommet. Temaet er denne gang: L1T3R4CY - literacy og numeracy i børnehave og indskoling, og alle artikler kan downloades gratis fra centerets hjemmeside www.videnomlaesning.dk.

0   25

Kære forældre: ’Involver de implicerede’

Skal skolen blande sig i elevernes udfordringer/problematikker uden for skoletiden? Ja, hvis det påvirker trivsel i skolen. Nej, hvis det handler om kommunikation forældrene imellem. Forældrene har også et stort og vigtigt ansvar.

0   3

Er to-sprogede et problem?

Mange to-sprogede i en klasse giver flere faglige problemer. Men hvem har ansvaret og hvordan hjælper vi børnene bedst muligt? Skal vi sprede dem? Blande dem? Ha' loft? Skal forældrene tage et større ansvar?

0   6

Vi må videre, men måske var det på tide at skifte gangart

"Vi må videre" er titlen på den en ny digtsamling af poeten Peter Poulsen, der efter sigende er formand for Anonyme Melankolikere, Østkredsen. Han trykker på så mange tankeknapper, at tankerne bare VIL videre - og tegner smukke, urinfarvede mønstre i det pædagogiske snelandskab.

0   13

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

0   5

Forskerklummen: Hvorfor ét læsesyn ikke er nok

Forskerklummen udgives af Nationalt Videncenter for Læsning og er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen. I denne klumme taler Jesper Bremholm, ph.d. og adjunkt DPU, Aarhus Universitet, for flere forskellige forståelser af læsning.

0   8

Evaluering af læsning

Flydende læsning

0   20

Mundtlig eller skriftlig kommunikationsform?

Mine elevers forældre har ikke mit telefon nr. Det er helt bevidst. Efter de nye arbejdstidsaftaler står jeg ikke længere til rådighed for opkald sen eftermiddag eller aften. Det betyder, at når forældrene har vigtige oplysninger eller spørgsmål til mig har de tre muligheder. De kan skrive en mail til mig, de kan bede mig ringe op til dem fra skolens telefon, eller vi kan aftale et personligt møde – men hvilken form er egentlig at foretrække?

1   10

Barndommens gade

I Nexø hedder skolen nu Paradisbakkeskolen, men for mig er den nu engang stadigvæk Nexø Skole, fordi Nexø er noget helt særligt. Og derfor arbejder skolen intenst på at blive UNICEF Rettighedsskole.

1   18

En opladning

En tur til Christiansø Skole sætter tanker i gang omkring nærhed, aldersintegreret undervisning, lejrskoler, en el-oplader....

0   11

Hovsa - det havde jeg ikke lige set komme

En god overraskelse kan åbne for et nyt syn på det kendte. Den kan springe ud af undervisning og kunst, der rykker, eller af folk, der rykker lidt på kunsten og undervisningen.

0   16

Chinese! Japanese! Dirty knees! Look at these!

og "these" var den 13 årige genbodrengs McDonald-bryster, når han remsede til den seks år yngre udenlandske Jesper Wung-Sung, som var kommet til Houston, Texas. Remsen sad i hovedet på mig på vej gennem Rønne.

0   4

Brug overskudsmaterialer og overskudspædagogik i skolen

Når eleverne får friere rammer til at skabe noget selv af overskudsmaterialer, får de også et overskud af engagement til at være kreative.

0   38

Hvad kendetegner det gode forældremøde?

Sidste torsdag var jeg til mit første forældremøde i børnehaveklassen som forælder– og her til aften er jeg lige netop hjemvendt, efter jeg har afholdt forældremøde for sidste gang i min 9. klasse. Fælles for begge møders succes handler om tydelighed og engagement fra både lærere og forældre.

0   12

Der er bøller ude ved Svenskehavn

Hvorfor er Ole Lund Kirkegaard stadigvæk populær i den asfaltbelagte, velfriserede skole, hvor hele hans persongalleri ville blive sendt til udredning - undtagen Carl Emil?

0   14

”Ven-skaberne” rykker ud

Tal om fællesskaber med eleverne med musik og historie fra ”Ven-skaberne”

0   15

Hvad tror du, jeg har i lommen?

En litteraturtur gennem eksplosioner, kærester og en kugle i rumpen lander overraskende.