Evaluering er blevet en selvfølgelig del af hverdagen på skolen.
På den ene side er der tale om de formelle, centralt formulerede, eksterne evalueringsformer som prøver og eksamener, på den anden side er der tale om de decentralt formulerede, interne former for evaluering som for eksempel samtaleark, logbøger og portfolie med mere.
Udviklingen af og holdningen til hvad evaluering kan bruges til, har imidlertid udviklet sig stærkt over de sidste 50 år.
Fra »mellemskolens bedømmende evalueringsmekaniske til 60ernes og 70ernes fokusering på den interne evaluering som et fælles pædagogisk projekt til 80ernes og 90ernes udvikling af individualiseret og forhandlet selvevaluering«.
Begrebet »evaluering« anvendes således som et »samlebegreb for mange forskellige metoder på flere niveauer, fra elevniveau til skoleudviklingsniveau«.
Forestillingen om, at »evaluering mere eller mindre er noget, man blot foretager sig tilbageskuende i forbindelse med en given aktivitet«, er problematisk, for »evaluering af undervisning og læreprocesser er et komplekst didaktisk forhold, der forbinder læreprocesser med undervisning, udførelse og så videre«.
»Evaluering og læring« betragter »forholdet mellem læring og evaluering i et historisk perspektiv« og ser på, hvordan »nye evalueringsformer kan gå hånd i hånd med pædagogisk og didaktisk nyorientering samt strømninger og tanker i tiden om ansvar for egen læring og det kompetente barn, demokratisering af voksen-barn-relationer«.
Bogen er den første i en ny serie med titlen »Læring i skolen«, og målgruppen er lærer- og pædagogikstuderende, men angiveligt også »læreteam, som ønsker et fælles udgangspunkt for deres diskussion«.
Om sidstnævnte i en travl hverdag vil kaste sig over bogen forud for deres teammøder, er nu nok tvivlsomt. Her er bogen nok for teoretisk. Det er tydeligt, at bogens forfatter besidder en stor faglig indsigt, overblik og engagement, og dermed bliver bogen jo interessant læsning. Men hvis man med den type faglig pædagogisk litteratur også vil nå lærerne på gulvet, kunne man måske overveje at lade teoretikere og praktikere skrive sammen!
Evaluering og læring
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.