Det blev andelen af undervisningstiden, lærerne bruger på at få ro, der løb med overskrifterne, da den store internationale lærer- og skolelederundersøgelse Talis udkom tidligere på efteråret.
Tallet var 16 procent af undervisningstiden. Og selvom det tal er nok så interessant, så var det ét ud af tusinder, som børne- og undervisningsminister Mattias Tesfayes (S) valgte at fremhæve i sin pressemeddelelse. Og så var dagsordenen sat.
Men hvis man graver lidt dybere i undersøgelsen, som er verdens største gennemgang af læreres arbejdsmiljø, er der masser andet, man også kunne have fortalt.
For eksempel at danske læreres arbejdsglæde er steget helt enormt, siden undersøgelsen blev lavet forrige gang i 2018. At de føler sig mere værdsat af ’samfundet’ i bred forstand, end de har gjort længe. Eller at danske lærere har en usædvanlig stor tro på deres egne evner.
“Jobbet er dybt meningsfuldt”
Næstformand i Danmarks Lærerforening Niels Jørgen Jensen synes, det er en rigtig god nyhed, at lærernes jobtilfredshed er stigende.
”Jeg tror, at undersøgelsens resultat afspejler, at lærerjobbet i sig selv er dybt meningsfuldt. Det oplever lærere jo dagligt sammen med deres kolleger og sammen med eleverne. Rigtig mange lærere er gode til at fokusere på det meningsfulde i deres opgaver og samværet med eleverne,” siger han.
Men lærernes næstformand mener alligevel, at der er lidt malurt i bægeret.
”Lærerne har også samtidig en viden om, at der er nogle ting, der kan gøres bedre i deres rammer. De to ting kan sagtens eksistere side om side.”
Niels Jørgen Jensen understreger, at lærernes svar til dels er afhængige af den sammenhæng, de er blevet spurgt i.
”Samtidig med at over 80 procent svarer, at de er tilfredse med deres arbejde, er der undersøgelser, som viser, at 67 procent af lærerne synes, at det er svært at lykkes med inklusionsopgaven,” påpeger han.
Læs også
Stor tro på egne evner
Talis-tallene viser også, at danske læreres såkaldte ’self-efficacy’ er høj, som nogenlunde kan oversættes til ’tro på egne evner’.
Tre fjerdedele af de danske lærere svarer blandt andet, at de kan motivere umotiverede elever, og over 90 procent svarer, de kan lære eleverne kritisk tænkning.
Og 93,7 procent af de danske lærere mener, at de er gode til at få styr på uro i klassen.
Danske lærere topper i Norden
Nok så spektakulært: Lærerne i vores nabolande når ikke de danske lærere til sokkeholderne, når der måles på faglig selvtillid.
Under 40 procent af de norske lærere mener, at de er gode til at motivere umotiverede elever, og under 80 procent af lærerne i det engang så højtbesungne finske skolesystem svarer, at de er gode til at få deres elever til at tro på, at de (eleverne) kan gøre det godt.
”Det er jo glædeligt at se,” siger Niels Jørgen Jensen om danske læreres selvtillid.
”Jeg oplever det selv på den måde, at mange lærere, jeg taler med, har en stor tro på, at de ville kunne lykkes med deres kerneopgaver, hvis bare de kunne få ro til det. Det føler de så ofte, at de ikke kan. Men troen har de.”
Talis-rapporten viser også at de danske lærere ikke alene er tilfredse med deres egne evner, de er er også tilfredse med deres løn.
På den baggrund er det måske ikke så overraskende, at danske lærere ikke planlægger at forlade deres profession.
Ét dårligt tal stjal overskrifter: Her er nogle af de mange opløftende tal om danske læreres tilfredshed
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.