Det er udfordrende for nogle elever at arbejde med tarme i pølseproduktionen.

Hotdog udfordrer madkundskab

6. klasse-elever dyster om at designe fremtidens hotdog i et forløb i Skanderborg Kommune. Pia Lund underviser i madkundskab. I to måneder har hun arbejdet med hotdog i madkundskab. Det er udfordrende, sjovt og åbner elevers øjne for erhvervsuddannelser.

Publiceret
Der bliver eksperimenteret med pølserne.
Hotdogpølser klar til at blive stegt.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pølser uden kød, og melorme i stedet for ristede løg. Kreativiteten er stor hos ni 6. klasser i Skanderborg. Pia Lund underviser i madkundskab i to klasser på Gammel Rye Skole i Skanderborg.

De seneste to måneder har hotdoggen været emnet i madkundskab. Og det store fokus på den umiddelbare enkle ret har været udfordrende for Pia Lund.

"Jeg har haft en anden tilgang til undervisningen. Det er meget væsentligt for det her projekt, at børnene kommer på banen og er innovative. De skal kunne tænke kreativt inden for faget. De skal have en vis forståelse for smag og have visse færdigheder inden for det", siger Pia Lund.

Eleverne skal udvikle fremtidens pølse, brød og topping, og de er i skarp konkurrence. For den 6. marts skal de 225 deltagende 6. klasse elever mødes og et dommerpanel vil kåre fremtidens pølse.

Karrierelæring i madkundskab 

Mere opmærksomhed på erhvervsuddannelser

Projektet udspringer af, at UU-vejledningen i Skanderborg, Børn og Unge samt Business Region Aarhus, der har indgået et samarbejde om at øge opmærksomheden om erhvervsuddannelserne.

Sidste år designede en del af kommunens 6. klasser fremtidens skoletoilet. I år er opmærksomheden rettet mod gastronomiuddannelserne, fortæller konsulent i Børn- og Unge i Skanderborg Claus Langergaard

"I år skal eleverne gentænke hotdoggen. Lærerne har været på kursus på Aarhus tech og lige nu arbejder skolerne i madkundskab med udfordringen", lyder det fra Claus Langergaard.

Han oplyser, at Føtex i Skanderborg indgår som sponsor for projektet og de vil lave en mindre produktion af den vindende pølse, som så vil komme til salg i den lokale afdeling i Skanderborg. Konkurrencen foregår den 6. marts. 

 Lærer: Der er kommet mere fokus på kompetencer i madkundskab 

CO2-venlig gourmethotdog

Pia Lund fortæller, at udviklingen af fremtidens hotdog kræver mange trin i undervisningen. Hun har 30 elever, og de skal sammen nå frem til, hvilke to hotdogs, de vil sende videre i konkurrencen.

"Eleverne har tænkt i, hvilke tendenser, der er. De har skullet give slip og sætte gang i kreative tankeprocesser. Eleverne har skullet se ud over, hvad der er lækkert - for ellers ender man hurtigt med bacon ud over det hele", siger Pia Lund.   

Forløbet begyndte i januar, og eleverne er nået langt.

"Lige nu arbejder vi med to hotdogs. Den ene er en vegetarisk version, som også er rimelig CO2 neutral. Her er der virkelig tænkt over ingredienser i forhold til miljøet. Den anden er en CO2-venlig gourmethotdog".

"Vi skal forsøge at fusionere de forskellige muligheder som grupperne har - lige nu arbejder eleverne blandt andet med en topping med melorme".

Sideløbende arbejder eleverne med marketing, hvor de blandt andet tænker over, hvilke ord, der kan sælge fremtidens hotdog. De har taget overordentlig godt imod projektet, fortæller Pia Lund:

"Det er en konkurrence, og de synes bare, at det er spændende. Det er ligesom at være med i Bagedysten. De synes, det er vildt sjovt at stå og lave pølse på pølsemaskinen, hvor de står med lammetarmen og skal have den igennem.  Det er en sanselig oplevelse, som kan udfordre lidt".

Hun mener, at forløbet også åbner flere elevers øjne for mulighederne på erhvervsuddannelserne.

"Det er et rigtig godt projekt, fordi det er meget hands on. Det er en mulighed for at arbejde innovativt med et fagfelt og det gør, at unge mennesker tænker i andre alternativer efter 9. klasse. Her er nogle børn, som synes, at det at arbejde i et køkken er meget spændende, og de er meget optaget af det".