Lærer til lærer

International udveksling løfter eleverne

Vi er lærere fra to skoler i Guldborgsund kommune, som har erfaret, at udvekslingsprojekter med jævnaldrende fra andre lande giver elever i 8. klasse et varig fagligt og personligt løft.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Exchanges for all” er internationale udvekslingsprojekter for skoler, der bygger på strategiske partnerskaber mellem flere lande og støttes af EU-programmet ”Erasmus”. Et projekt består af kreative workshops og en afsluttende fælles performance, hvor alle elever fra de forskellige lande deltager. De nøjes ikke med at optræde, men leverer musik, lys og lyd og styrer teknikken. Hensigten er ikke at give eleverne kreative færdigheder. Målet er processen, og den performance, som de sammen skal nå frem til.

I et udvekslingsprojekt oplever eleverne, at de begynder på samme niveau. Det betyder ikke noget, om de er dygtige eller mindre dygtige i skolefagene hjemmefra. Eleverne bliver mere selvsikre, og personligt får de et løft, der er langvarigt, og som tydeligt åbner deres opmærksomhed mod verden. Målet for lærerne på Stubbekøbing Skole og Fjordskolen er at gøre ungdomsudveksling til et fast tilbud til landets 8. klasser. De er nemlig ikke i tvivl om, at eleverne såvel fagligt som i deres personlige udvikling har stort udbytte af mødet med jævnaldrende unge fra andre kulturer. Derfor bor eleverne også sammen, og besøger hinandens lande.

Du skal ville det

Jonna Krusbæk og Jonna Tarp fra Stubbekøbing Skole har været med i flere projekter og er vilde med det. International udveksling er hårdt arbejde. Men det er også sproglig efteruddannelse og utrolig sjovt og givende, synes de. Under deres seneste udvekslingsprojekt boede 40 elever fra fire lande på Stubbekøbing Skole. 10 af skolens 8. klasse elever havde været i Polen og deltaget i den polske del af projektet. Andre elever ville kun deltage i projektet i Danmark, og nogle ville slet ikke være med.

”Det kan være grænseoverskridende for elever i 8. klasse at sove, bade og spise sammen, selv om grupperne boede i hver deres klasseværelse med et fællesrum til spisning og hygge. Det var et forsøg, for kunne det lade sig gøre at have projekt og samtidig almindelig undervisning på skolen? Og ja, det kunne det,” konstaterer Jonna Tarp.

Hun og Jonna Krusbæk er enige om, at et udvekslingsprojekt virkelig får eleverne til at rykke sig.

"Projektdeltagerne tør pludselig rejse sig og sige noget i forsamlingen. Det giver også selvtillid, når danske elever opdager, at de taler bedre engelsk, end de udenlandske deltagere. Vores mål er at gøre udveksling til en fast del af elevernes skolegang, så 8. klasse er med i et eller to projekter, der varer seks-otte dage. Bagefter holder mange af eleverne kontakten med de andre lande. Det er blevet nemmere med de sociale medier,” fortæller Jonna Krusbæk.

De to lærere vil ikke lave udvekslingsprojekter, hvis de ikke har en 8. klasse.

"Men nye kolleger skal køres i stilling i god tid og have lyst til at sætte sig ind i, hvordan man gør, og så skal skolens ledelse være indstillet på det internationale arbejde," siger de.

De bedste til demokrati

Fjordskolen har også været med i udvekslingsprojekter. Christian Rosenkvist er afdelingsleder på skolen og har deltaget tre gange. Et af projekterne foregik på Fjordskolen, og her mener lærerne også, at udveksling giver eleverne et varigt løft.

”Vi har oplevet, at de fagligt lidt tungere elever får et selvtillidsboost. De opdager, at de kan mere, end de selv troede. Det smitter af på deres faglighed, og det er en vedvarende positiv ændring. De holder også kontakten til udlandet efter projektet. Et af Fjordskolens mål med udveksling er at få eleverne til at tale mere engelsk. Men der er kommet flere fag til, der binder landene sammen - blandt andet klimaet og Østersøen,” fortæller Christian Rosenkvist.

"Jeg har også bemærket noget andet, som for mig er det vigtigste. Lige så snart vores og de udenlandske elever skal gøre noget sammen, så er de skandinaviske elever langt bedre end de andre. De sørger for, at alle er med og kommer til ord på demokratisk vis," siger han.

Fjordskolen har erfaret, at et godt udvekslingsprojekt kræver, at lærerne og skolen ved, hvilke partnere man vil samarbejde med. Men man også må bøje sig efter hinandens ønsker.

Sådan gør du:

- Et "Exchanges for All" projekt med i alt 50 elever koster 10.-14.000 euro fordelt på 3-4 lande.

- Find en eller flere kollegaer, der vil være med

- Sørg for opbakning fra skoleledelse og skolebestyrelse

- Undersøg, om en medarbejder i kommunen arbejder med internationale relationer

- Undersøg om kommunen har venskabsbyer, som I kan starte med

- Sørg for at få værdigrundlag og forventningsafstemning på plads.

- Beslut hvilke udenlandske partnere, I vil samarbejde med

- Undersøg, hvilke EU-fondes formål og krav I kan opfylde

- Undersøg grundigt, hvad det program, I søger under, konkret yder bidrag til

- Tilpas evt projektbeskrivelsen, så den opfylder programmets krav til ansøgninger

- Få oprettet en projektkonto - evt. med hjælp fra forvaltningen

Nyttige links:

exchangeforall.eu

http://ec.europa.eu/youth/programme/mobility/youth-exchanges_

http://www.emu.dk/tema/internationalt

Powered by Labrador CMS