Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Det kan betale sig at satse på musik

Evaluering af »Musik til alle«-projektet viser, at det virker på de fleste parametre. Derfor er det yderst betænkeligt, hvis socialt belastede skoler nedprioriterer musik, mener forsker

folkeskolen@dlf.org
Start debatten
13. juni 2008, kl. 02:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Det er ikke kun de involverede skoler, der er begejstrede for projektet. Det samme er Finn Holst.

Folkeskolen nr. 16 2008

Han er cand.pæd. og har for Forskningsenheden Musikpædagogik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole og Aarhus Universitet foretaget en grundig ekstern evaluering.

»Der er ingen tvivl om, at satsningen på musik har haft den ønskede effekt, og at de opstillede mål er blevet opfyldt. Set i det lys er det bemærkelsesværdigt, at en anden ny undersøgelse viser en tendens til, at jo mere socialt belastede skoler er, jo mindre musikundervisning tilbyder de eleverne. Det burde være omvendt«, siger Finn Holst.

De vigtigste konklusioner i evalueringen:

– Der er en markant forbedring af kvaliteten i musikundervisningen, af elevernes selvværd og sociale kompetencer, af skolernes image og udvikling af musiktraditioner

– Det største udviklingspotentiale ligger i et øget samarbejde mellem musiklærere i folkeskolen og musiklærere, der er uddannet på konservatorier.

Det sociale område:

– Børnenes måde at indgå i sociale fællesskaber på er blevet ændret

– De er blevet mere åbne og udadvendte

– Deres sociale opmærksomhed er øget.

Personlige kompetencer:

– Elevernes selvopfattelse, lyst til at lære og koncentrationsevne er øget.

Kvalitet i musikundervisning:

– Der er etableret en musikkultur

– Der er skabt sammenhæng mellem folkeskole- og musikskoleundervisning

– En negativ opfattelse af musikundervisning er blevet brudt

– Børn, som normalt ikke deltager i musikundervisningen, er kommet med.

Omverdenen:

– Musiks status blandt eleverne er forbedret

– Skolernes image er forbedret.

Tværfagligt:

– Det kreative miljø er styrket

– Elevernes sproglige udvikling bliver stimuleret.

folkeskolen@dlf.org

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Det kan betale sig at satse på musik

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS