Så kom den. Bogen, der kan være med til at revitalisere Lærerens Professionsideal fra 2002. Dengang lød det blandt andet: "Det er ikke nyt for lærere at diskutere værdier og idealer, men det kan være en fordel at få sat ord på de fælles overvejelser og skabe en fælles forståelse af det at være lærer i en dansk folkeskole" (Danmarks Lærerforening). Etik-diskursen udeblev desværre, det gør denne bog desto mere velkommen.
Vilkårene for lærere i et postmoderne samfund er samme vilkår som for alle andre, heriblandt elever, forældre, kolleger og skoleledelse. De store fortællinger står ikke længere ved magt. Argumenter har afløst tradition og regelbundethed. Etisk bevidsthed er afgørende, når man navigerer i det, nogle kalder frihed - andre kalder relativitetskaos. Bogens budskab er, at en etisk diskurs giver lærere anledning til at afstemme sig selv og egen praksis i forhold til professionens overordnede samfundsopgave: Elevens læring og dannelse.
Set i det lys er bogen en gave til lærerprofessionen, idet den rummer et systematisk bud på, hvordan etik kan "gribes an". Bogen præsenterer fem etiske tankefigurer, som hver især refererer til kendte filosoffers ideer fra Aristoteles' dydsetik til Habermas' kommunikative etik. Hvert afsnit er pædagogisk forsynet med nøgleord, som kan understøtte læserens forståelse af dette til tider begrebstunge stof.
Hvorfor overhovedet beskæftige sig med etiske forskelligheder? - Fordi, som forfatterne argumenterer, etik er en vigtig del af vores identitet: "Hvem vil jeg være, og hvem bliver jeg, når jeg vælger at handle, som jeg gør?" Etik er situeret, hører altså sammen med vores tid og levevilkår og er med til at definere vores rolle i samfundet.
At være professionel er i denne sammenhæng at kunne identificere og analysere etiske dilemmaer, dele sin viden med andre og dermed kvalificere forståelsen af, hvad der sker. Den enkelte lærer får argumenter for sine handlinger, sine valg. Professionen og de konkrete praksisfællesskaber styrkes gennem samtaler om tolkninger af en fælles kontekst.
Forfatterne præsenterer tre cases fra henholdsvis indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen og folder dem ud, så læseren kan følge med. Først i en identificering af problemet, dernæst i en kvalificeret forståelse af problemstillingen. Her lægger forfatterne de nævnte etiske tankefigurer ned over casene og samtaler sig på den måde frem og tilbage i mulige handlemåder.
Forfatterne åbner derved for en mængde perspektiver, som læseren ikke selv sidder med. Det er ganske inspirerende i starten, men også en anelse trættende ... Kan vi ikke snart afslutte den her? Men øvelsen består vel netop i, at "det ikke nødvendigvis er, som det plejer". Vi skal længere ind, helt ind i sindet. Og det er faktisk velgørende!
Den etiske lærer
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.