Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   0

Regnskov, oprindelige folk og klima - nyt materiale fra Verdens Skove

Filmbaseret undervisningssite til Fællesfaglige undervisningsforløb om regnskov og klima (Biologi, Geografi, Fysik/kemi)

0   2

Databasesøgning og god søgestrategi -

i et krydsfelt mellem dansk og matematik

0   28

Stem på Jeanette

Anbefaling af Jeanette Sjøberg til hovedstyrelsen

0   0

Set, hørt, mødt og forstået?

Her er et par af vores bud! Motivation, Bevægelse og Læring (MBL), samt Motivation, Bevægelse og Udvikling (MBU, Ung) er hjørnesten på Vejen Ungdomsskole, hvor vi tilbyder unge et helhedsorienteret forløb med plads til læring, fordybelse og glæde

1   3

Ny inspiration til fransklærere blev fløjet ind fra Frankrig til Århus

Journée Pédagogique forkælede de fremmødte fransklærere fra alle dele af uddannelsessystemet med særlig høj kvalitet i år

Indholdet fortsætter nedenunder

Nyeste sponserede blogindlæg

0   6

Hovedstyrelsen skal sikre en nødvendig fornyelse

Den nye Hovedstyrelse skal sætte mål og retning. De svar, som var åbenlyst rigtige i går, er det ikke nødvendigvis i dag eller i morgen.

0   7

Ligestilling skal også have en stemme i den kommende hovedstyrelse

"Skolens virke skal være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati"

26   64

Hvorfor er det relevant at fokusere på den professionelle relationskompetence?

Politiken har her i november 2019 skrevet om de efteruddannelsesforløb, jeg laver på en række skoler, hvor lærere og pædagoger bl.a. bruger videooptagelser til sammen at reflektere over egen praksis. Det har affødt debat, bl.a. her på folkeskolen.dk, om min forskning og de forløb, jeg har udviklet. Så lad mig her uddybe, hvorfor det er relevant at fokusere på den professionelle relationskompetence.

0   32

Anbefaling af Jeanette Sjøberg til Hovedstyrelsen

Stem på Jeanette Sjøberg til hovedstyrelsesvalget, hvis du vil være sikker på, at hun fortsætter sit vigtige arbejde i DLF.

0   28

Aula, SkoleIntra og SkoleKom

Man bliver så træt når man høre om alle de fortræffeligheder AULA nu kommer med. Hvor blev de af.

13   72

Inklusion i praksis - alarmklokkerne ringer

Folkeskolen skal have en saltvandsindsprøjtning i milliardklassen. Ellers har vi lærere ikke mulighed for at lykkes med inklusion i praksis. Politikerne må ikke være døve for alarmklokkerne, men skal handle og prioritere folkeskolen.

27   114

Flugten fra den frie skole til folkets skole

For to år siden gjorde jeg noget, som kun få gør - jeg har i hvert fald ikke mødt andre. Jeg gik mod strømmen af lærere, som fravælger folkeskolen til fordel for at arbejde på en friskole eller privatskole.

0   12

Sundhed på skemaet

Ud med det biomedicinske paradigme og ind med handlekompetente elever.

0   21

Livet som ny lærer - I Facebookopdateringer

Jeg startede i mit første lærerjob i september og har nu tilbragt lidt over to måneder i folkeskolen som mellemtrinslærer. Det er både fantastisk, fuld fart fremad og til tider frustrerende. For selv at holde styr på tiden, der går og forandrer sig, nedskriver jeg små (humoristiske) snapshots af mine oplevelser med femte klasse.  Hvad der følger her er derfor næppe stor livsvisdom. Det er til gengæld mine første to måneder som lærer:

3   0

Leg

Leg er hot lige nu. Men hvad er leg?

0   4

Kommunerne bør droppe Sputnik

Firmaet Sputnik undergraver ikke bare den danske model – det undergraver det danske velfærdssamfund.

0   2

Billednoveller - en genre hvor billeder og tekst følges ad

Billednoveller er, skriver forlaget: korte fortællinger med meget på hjerte, skabt af nogle af de allerbedste forfattere og illustratorer”. Det kan de have ret i. De fire tekstforfattere har skrevet mange børne – og ungdomsbøger, der bliver læst i skolen og i fritiden. De skriver alle i et sprog, der henvender sig til børn og unge med respekt og forståelse. De skriver ”i øjenhøjde” med læseren samtidig med at man som læser bliver overrasket undervejs, netop fordi sprogets spændvidde viser sig, når disse forfattere fortæller.

0   13

Genopdag et ansvarligt menneskesyn i pædagogikken – altså ånden tilbage til fællesskabet

Et mere åndeligt og etisk sprog kan i dybden italesætte en kritik af det herskende instrumentelle menneskesyn i uddannelsespolitik og pædagogik.

0   1

Inklusion

Når inkluderende skolemiljøer får ilt fra et fælles mindset