Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   2

Kan VM i håndbold bruges til landeskunde?

VM i håndbold ruller over skærmen. Spillere fra alverdens lande løber på banen. Er dette ikke bare en oplagt mulighed til at få landeskunde ind i enhver time?

0   2

Hukommelsesknagerne blev hængt op – af vikaren

Når livet tager en uventet drejning, må andre overtage undervisningen. På 7. årgang var stilladset bygget, og alle var klar til at hænge deres viden på hukommelsesknagerne. I hvert fald alle elever, men ikke læreren – så vikaren blev omdrejningspunktet.

0   4

Når fagene mødes

Mange taler for, at håndværk og design sagtens kunne lægges sammen med billedkunst. Det mener jeg ville være en stor fejl! Fagene kan sagtens forenes i enkelte forløb, men det de to fag hver især kan lære eleverne, skal ikke stuves sammen i ét fag.

0   5

Jeg elsker dig - gå din vej!

Tillid er fundamentet, hvorpå vi bygger vores relationer, tillid er alfa og omega for, at vi udvikler “sunde” og kærlige/ærlige forhold til andre mennesker.

0   14

Ikke alle kan vælge ret første gang. Ikke alle skal være lærere

Frafald på Læreruddannelsen? Man kunne jo vælge at vinkle frafaldsdiskussionen således, at man satte fokus på, hvorledes det lykkes for 73 % at gennemføre uddannelsen. Det er jo ret godt.

0   18

Godt nyt år og godt nyt fra fraktion 4

Skal du være blogger? - Snart Årsmøde og vær parat når kursusopslag kommer

3   7

STEM, CYMATIK OG VISUALISERINGEN AF MØNSTRE SKABT AF LYDBØLGER

Forsøgene med teknologiforståelse er nu sat i gang og et af fokusområderne er STEM, hvilket kan oversættes til videnskab, teknologi, konstruktion og matematik.

0   4

It-projektundervisning i matematik - Vores madbod

Har du elever der trænger til træning i excel, og skal det være på en mere underholdende måde. Så skulle de måske designe deres egen madbod.

1   10

Velkommen til forkortelsernes paradis

PLC, PPV, PPR, KIL, TUS, MUS, AKT, SSP … Strømmen af forkortelser har ingen ende villet tage denne første uge som lærer.

2   7

Er næstekærligheden på prøve - og har den en grænse?

Refleksioner under forløbet om næstekærlighed på 8. og 9. årgang.

0   14

Men vi skal længere ind...

Med reformens indtog kom der blandt andet meget fokus på bevægelsesbegrebet. Længere skoledage kræver variation og bevægelse i undervisningen, men vi må ikke glemme at få elevernes puls ned igen. Med et forløb i yoga under indholdsområdet kropsbasis, fik jeg øjnene op for vigtigheden i at træne afspænding med mine elever.

2   52

Fire anbefalinger til en ny læreruddannelse

Som underviser på læreruddannelsen i mange år vil jeg (helt uden at benytte mig af konsulentydelser) gerne give mit bud på, hvordan læreruddannelsen kvalificeres i såvel indhold som form.

0   12

Tale til afgangselever

Min omsorg for jeres velbehag har ikke altid været førsteprioritet. Det ville også være en falliterklæring.

0   10

Dyreindvolde, Tal R og papir

Hvis overskriften forvirrer dig, eller du ved en fejl har forvildet dig ind på min blog om billedkunst i folkeskolen, så læs endelig bare videre. Men jeg kan godt afsløre, at det handler om et godt tip og kunst.

0   4

Inklusion af bonusbørn

Børn inkluderer nemmere ’nye børn’ i familien, når de voksne i den nye familie viser vejen

0   4

Aktivt og passivt rod

Rod flytter ikke sig selv

0   17

Kilder i nyhederne

Når den gode kilde inspirerer en, er man nødt til at slå til - også selv om man sidder midt i morgenkaffen.

1   6

Fejring af frankofonien i marts måned 2019

Ved at gå ind på linket til det franske instituts hjemmeside, får I som fransklærere mulighed for og inspiration til at være med til at fejre frankofonien i marts måned sammen med jeres elever

0   21

Matematiklærerens manglende linjefag

Som udøvende lærer oplever man ofte, at der er noget man ikke lige føler, at man har linjefag i.

0   9

FKJ og Masego giver et eksempel på kreativ teknologiforståelse:

Det kreative og ekspressive skabt gennem musik med udgangspunkt i "computational thinking" og iterative processer.