Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   1

Materialitetens erindringsmuligheder

Hvordan materialer og fortællinger er med til at danne vores elever.

0   12

Piger med autisme

25% af alle med autisme, er piger. De diagnosticeres ofte sent, dvs. i 12-13 årsalderen. De har igennem et helt liv, holdt sammen på sig selv, og følt sig udenfor. Deres mistrivsel er foregået i stilhed.

0   5

På det yderste

Hvorfor dog bruge tid i dansktimerne på at læse ældre tekster, også nogle, der ikke er kanonpligtige?

0   11

Walk a mile in my shoes*

Om relationernes betydning ikke mindst i forhold til de elever, som vi oplever forstyrrende og konfliktskabende i skolehverdagen

0   7

1920. Er historien virksom?

Fejringen af Genforeningen viser med al tydelighed, at vi ønsker at ære historien, men kan og vil vi også lære af den?

Indholdet fortsætter nedenunder

Nyeste sponserede blogindlæg

0   6

Vi har gået i skole i 100 dage...

...det har vi ventet længe på.

0   1

Foredrag om praksis

Det at vi praktikere kommer ud og holder oplæg og workshops tænker jeg er en meget positiv ting. Der kan godt mangle en kobling mellem det akademiske og det praktiske.

2   7

Kunstig intelligens og dine data

Et lille skriv om kunstig intelligens og indsamling af data, og vigtigheden i at passe på hvem vi giver vores data til.

0   8

Hvo intet vover

Ny elev i klassen - hvor skal jeg sætte mig henne?

0   5

Nye vejledninger til de nye naturfagsprøver

Kom bagom de skriftlige udtræksprøver og få styr på form, formalier og indhold og på, hvordan du kan forberede eleverne på de nye prøver i geografi, biologi og fysik/kemi.

0   14

Motivation

Mit navn er Frank (Francis) Lacey. Jeg er 58 år gammel og har været sproglærer (tysk, fransk og engelsk) i over 30 år. Jeg voksede op i Dublin, Irland, men flyttede til Danmark på grund af kærlighed, da jeg var 27. For cirka 15 år siden tog jeg en treårig diplomuddannelse ledet af Leni Dam; jeg havde det eksplicitte mål at bevise, at elevautonomi var nonsens! Det lykkedes ikke. Tværtimod endte jeg som Saul på vejen til Damaskus, og som omvendt discipel holder jeg kurser og skriver blogindlæg og artikler om autonomi og min praksis.

0   7

Kan vi ikke lave det lidt mere tydeligt matematikdidaktisk?

Pas på forsimplende opfattelser af matematikkens didaktik

2   15

Prøven i skriftlig engelsk: Lad nu eleverne bruge internettet – og høre engelsksproget musik!

I prøven i skriftlig engelsk må eleverne ikke anvende internettet til informationssøgning. For tænk, hvis de læste noget på engelsk og blev hjulpet eller inspireret?! Af samme grund må eleverne heller ikke høre engelsksproget musik under prøven. I min optik virker disse begrænsninger både gammeldags, stædige og nærmest komiske.

3   13

Fællesskabet før individet

- hvem tager ansvaret?

1   2

Genreguiderne indtager udskolingen

Elevernes læsning i de danske folkeskoler er fortsat faldende. Dette viser resultatet fra de nationale test 2019, hvor andelen af gode læsere i dansk, er faldet på tværs af klassetrin. Samme tendens viser resultaterne fra folkeskolens afgangsprøver i 2019, hvor karaktergennemsnittet for læsning også er faldende. Men hvilke tiltag kan folkeskolens lærere tage for at vende udviklingen?

0   4

Sygemeldt

For første gang i mit lange lærerliv er jeg sygemeldt i lang tid. Den 23. september brækkede jeg min højre ankel tre steder. Det er en mærkelig periode. Skolen, undervisningen og alle de opgaver, der normalt fylder i ens hverdag, kommer på standby.

6   19

Klasselærerfunktionen: Elevopdelt eller bred kontakt?

På vores skole er der to klasselærere fordelt på én klasse. Én matematiklærer og én dansklærer. På trods af at opgaven (på papiret) er delt lige mellem os, så oplever jeg, at det ofte er dansklæreren, der bliver hevet mest i af forældrene.

1   16

Matematik & IT – det begynder allerede i indskolingen

Der findes flere relevante digitale teknologier at beskæftige sig med i matematikundervisningen også i indskolingen

0   2

Besøg Borgen og få inspiration til din undervisning.

Folketinget inviterer til gratis kursusdag gennem FALIHOS. Der er meget undervisning at hente om vores demokrati.

1   7

Internationalisering og virksomhedssamarbejde med en smag af lakrids

Der findes mange opskrifter på, hvordan man laver undervisning, der styrker elevernes læring, motivation og trivsel. På den internationale samarbejdsplatform eTwinning er der uanede muligheder for at sammensætte et projektforløb, så det passer til din klasse.