Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   7

De nationale tests er i bedste fald spild af tid

Vi ved, at de nationale tests er ubrugelige som pædagogisk værktøj, de er fejlbehæftede, og de er usikre, når de skal sige noget om enkelte elevers faglige niveau. Derfor kan det undre, at landets skolebørn endnu engang skal gennemføre de uanvendelige tests, som i bedste fald er spild af tid, og i værste fald øger mistrivslen blandt vores børn og unge.

0   5

Skal de yngste elever igen starte i skole?

Mange og især indskolingselever er trætte af at være ”nedlukkede”

1   2

Humor er temaet

Dette er en reklame for den hverandenårlige "nordisk barnebokkonferanse på Sølvberget i Stavanger", som i år afvikles digitalt. Og netop i år er temaet HUMOR!

3   9

Dagens tip! - Brain breaks mere nødvendige nu end nogensinde

Lange dage alene og time efter time foran skærmen. Sådan er hverdagen for langt de fleste elever i øjeblikket. Derfor er der lige nu et særligt stort behov for, at vi indlægger pauser og giver hjernen mulighed for at strække sig. I dag skal det derfor handle om brain breaks. Danmarks it- og medievejlederforening bringer de kommende uger gode tips til fjernundervisningen. Dagens tip! er i dag skrevet af Rikke Falkenberg Kofoed fra Leg med IT, lærer, konsulent og bestyrelsesmedlem i foreningen.

0   6

Eksterne læringsmiljøer spiller en vigtig rolle i bæredygtighedsundervisningen

Den Grønne Rygrad arbejder for at det bliver nemmere at inddrage eksterne læringsmiljøer i bæredygtighedsundervisningen.

Indholdet fortsætter nedenunder

Nyeste sponserede blogindlæg

0   1

Mundtlig historiefortælling i online undervisning

Du har chancen for at springe ud eller udvikle dig som mundtlig historiefortæller, når du har dine elever med på deres hjemmeskærme.

0   2

Praktik i idræt

Det er tid for praktik, og de idrætsstuderende skal ud og gøre sig erfaringer med at undervise i praksis.

0   7

Jeg hedder Mette. Jeg skriver

Mette Hegnhøj er forfatter. Hun bor i Sønderhå i Thy. Hun skriver til børn og unge og voksne, der læser med. Hun skriver med sin helt egen skrift. Hendes bøger er korte, Dansklærerforeningen har udgivet de to ”Ud og stjæle erantis” og ”Mig Mona altid i træsko (røde)”. De er virkelig gode til mellemtrinnets læsere, der her kan se, at man kan skrive på mange måder. Man kan eksempelvis klippe teksten ud. (Og det kunne være en fin opgave at fremstille en multimodal tekst med ord, der er lånt her og der, - og hvor sammensætningen er ens egen!)

0   6

Online fællesskabende måltider

Måske skulle vi udnytte, at alle hjemsendte elever i øjeblikket har både god tid og adgang til et køkken - og give dem nogle praksisfaglige opgaver, hvor de kan anvende forskellige faglige kompetencer på nye, skabende og kreative måder til gavn for familie og fællesskab. Måltider kan være fællesskabende sammen, men også hver for sig, kan eleverne overraske forældre, søskende eller andre med deres kulinariske eksperimenter. Danmarks it- og medievejlederforening bringer de kommende uger gode tips til fjernundervisningen. Dagens tip giver dig inspiration til at sende dine elever en tur i køkken. Det er skrevet af Hanne Voldborg Andersen, national koordinator for FabLab@SCHOOLdk og næstformand i foreningen.

0   9

Kritiske perspektiver på teknologiforståelse som fag

Prøvefaget teknologiforståelse er rullet ud i skolen. Faget afspejler klart nok nogle behov for mere indsigt i, hvordan det nuværende samfund fungerer. Men spørgsmålet er, om fagligheden i faget er skruet rigtigt sammen. Jeg kigger her på nogle af de kritiske perspektiver, der også har været på faget.

0   6

Jamen, det er jo indlysende rigtigt

at teknologiforståelse ikke skal være et selvstændigt fag

0   2

Der er ingenting så stille i verden som sne - Første del

Indskolingsbørnene, jeg i skrivende stund holder opsyn med, savner inderligt deres klassekammerater, og det er næsten hjerteskærende at se deres øjne lyse op, når der kaldes til “Morgensamling” på computeren.

1   9

Skolen er mere end fag

“Hvordan skal Anton nogensinde lære, at klare sig selv, når I putter ham ind i vat og ikke lærer ham, at klare sig i en verden udenfor skolen”? Antons far rejste sig voldsomt fra stolen, nikkede kort, og sagde: “Farvel”. Tilbage sad vi, min kollega og jeg, blæst omkuld, uden en chance for at forklare os.

5   56

Gør ikke teknologiforståelse til selvstændigt fag

Hvis noget først en gang er blevet obligatorisk fag i folkeskolen, slipper vi aldrig af med det igen. Derfor skal man tænke sig meget godt om, inden man indfører teknologiforståelse som selvstændigt fag.

2   12

Vil I være søde at tænde for jeres kamera?

Tanker om første uges fjernpraktik: tekniske problemer, tidsspild, succesløse kreative løsninger og mangel på relation

0   95

Min sindssygt spændende coronatid

Det mest spændende jeg har oplevet for nyligt, var den dag jeg gik på toilettet, og hunden fulgte efter mig og skubbede døren op på vid gab. Fra wc-brættet kunne jeg se direkte hen til computeren, hvor jeg netop havde sat en klasse til at arbejde selvstændigt.

3   4

Dagens tip til online undervisning: Breakout rooms - vejen til styrket kommunikation og nærhed

Vi kender alle betydningen af at kunne se hinanden i øjnene, følelsen af at få respons i samværet med andre, så vi kan mærke hinanden i forhold til noget “fælles” tredje. I Teams og Meet er man typisk sammen i det store fælles online rum sammen med klassen, hvilket udfordrer nærhed og inddragelse. Man kan med fordel bryde ud af de vante rammer og mødes i de mindre break out rooms. Danmarks it- og medievejlederforening bringer i de kommende uger gode tips til fjernundervisningen. Dagens tip er skrevet af Thomas Dreisig, pædagogisk it-konsulent i Kerteminde Kommune, lærer og formand i foreningen.

0   11

Fra seksløber til vandpistol

Lærernes vigtige våben, forberedelsen, er udfordret.

0   10

150 turbulente tyske år

For præcis 150 år siden, den 18. januar 1871, blev Tyskland samlet og til en nationalstat. Sådan læses det ofte i historiebøgerne. På denne dag blev nemlig den prøjsiske konge Wilhelm udråbt til tysk kejser for et nyt kejserrige – det andet (og sidste) i rækken. Kejserriget samlede fire kongeriger, seks storhertugdømmer, fem hertugdømmer, syv fyrstedømmer og de tre by-republikker Hamborg, Bremen og Lübeck til en enhed. Tysklands samling i 1871 var ikke et folkeligt projekt. Enheden blev indført fra oven som et monarkisk forbund med kongeriget Preussen som det dominerende medlem og med Berlin som hovedstad. Men et spirende folkestyre var der blevet plads til: man kunne ikke bestemme statsbudgettet uden om Rigsdagen og til den var der indført lige valgret for alle mænd fra det fyldte 25. år.

0   4

Landbrugets skoletjeneste

I mere end 40 år har landmænd via landbrugets skoletjeneste inviteret skoleklasser på besøg for at lære børnene om, hvor maden kommer fra. Et populært initiativ! Og ikke mindst et vigtigt initiativ, som bestemt ikke er blevet mindre vigtigt i en tid, hvor madens vej fra jord til bord til tider synes brolagt med misforståelser og uvidenhed.