Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Virkeligheden, der tæller

Niels Christian Sauer
Start debatten
13. november 2003, kl. 01:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

De tal fra midtfirserne for andelen af elever udskilt fra normalklassen, som børne- og kulturkontorchef i KL Jonatan Schloss i forrige nummer af Folkeskolen lægger frem, har i lang tid dannet afsæt for påstanden om folkeskolens manglende rummelighed. Men hvorfor ikke række længere tilbage og dermed få et mere retvisende billede af udviklingen? Vi kan eksempelvis tage udgangspunkt i tallet fra 1975 (2,26 procent mod i dag 2,71 procent. Kilde: Undervisningsministeriet). Men så krakelerer det fremmanede billede af klassernes tiltagende mangel på rummelighed unægtelig. 97 ud af 100 elever i folkeskolen er i dag placeret i sammenholdte normalklasser. I min barndom var op imod halvdelen fra 6. klasse opefter udskilt til almen linje, og mange røg stadig ud efter syv års skolegang.

Folkeskolen nr. 46 2003

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk’s debatregler

KLs vedholdende proportionsforvrængning har afsporet debatten. En ny og anderledes rummelighedsdebat må tage afsæt i spørgsmål som: Er rummeligheden forstået som evnen til at rumme forskellighed blevet større eller mindre? Hvordan har forekomsten af allehånde handicap samt den sociale og kulturelle spredning i elevgruppen udviklet sig? Hvilke muligheder for undervisningsdifferentiering er der i en klasse, hvor der befinder sig en elev, der solo lægger beslag på hele lærerens arbejdskraft? Hvordan påvirkes rummeligheden af kravene om styrket faglighed og stærkt selvstændighedskrævende arbejdsformer?

Elever, der ikke magter normalklassen, har i folkeskolelovens paragraf 3, stykke 2, et retskrav på specialundervisning. Det kan ingen kommune løbe fra under henvisning til, at den har dekreteret mere rummelighed i klasserne. Det er virkeligheden, ikke trylleformularerne, der tæller.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Virkeligheden, der tæller

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS