Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Uddannelsesvejledning på en alternativ måde

Vi har i forgangne uge haft fokus på uddannelse, uddannelsesparathedsvurdering, eksamen m.m. Vi har grebet noget af undervisningen lidt alternativt an, og det har givet pote.

Flemming Platz
1 kommentar
10. oktober 2021, kl. 12:25

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

1 kommentar

Spændende at arbejde med kombinationen mellem leg og læring. Vi lavede en omvendt øvelse i ugens emneuge. Vi har arbejdet med uddannelsesparathed, uddannelse, virksomhedsbesøg m.m. Eleverne blev bedt om at tage stilling, hvad der skulle til for ikke at blive uddannelsesparate. Og lavede brainstormen som der kom nogen statements ud af. Senere skulle de så vende det hele om, ved at lave en animationsfilm om hvordan man så kunne komme i mål med sin eksamen i 9 klasse. Altså hvad der skulle til for at få sine karakterer der er nødvendige, for at komme ind på en ungdomsuddannelse. Det kom der mange fine små animationsfilm ud af. Vi brugte det meget let tilgængelige værktøj piximakey til at lave stop motion med. Den film der er vedhæftet her, er en dreng der går til eksamen. Censor er med og der er eksamen. Eleven går ud og kommer tilbage og pokalen symboliserer at eksamen er i hus og at adgangsbilletten til uddannelsen er klar.

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Jeg kan desværre ikke uploade animationsfilmen – Der kommer et link til den i morgen.

Vi er ved at arbejde med leg og læring ved play@heart projektet, og fandt det spændende at kombinere de to ting i denne projektuge.

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Uddannelsesvejledning på en alternativ måde

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS