Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Tv’s uheldige påvirkning

Vagn Madsen
Start debatten
10. oktober 2008, kl. 02:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

I de kvantemekaniske og psykologiske verdener gælder, at det, man iagttager, påvirkes kendeligt af selve iagttagelsen, hvilket ofte overses, når psykologiske undersøgelseskonklusioner skal udbredes til almindelig efterfølgelse. I Dorte Langes indlæg i Folkeskolen nummer 22 om Tv2's »Skolen – verdensklasse på 100 dage«, bør dette faktum inddrages og spille en rolle. En væsentlig del af Gauerslund Skoles flotte resultater må nødvendigvis tilskrives, at hele undersøgelsesscenariet var under konstant observation, ikke mindst af fjernsynet. De læringsstile, som tilskrives de gode resultater i Gauerslund, er formentlig ikke virkningsfulde på skoler, hvor psykologer, supervisorer og andre iagttagere ikke er til stede, og hvor børnene ikke er sat i en undersøgelsessituation. Muligvis er de heller ikke virkningsfulde i Gauerslund efter en rum tid, når børnenes erindring om iagttagelsessituationen har fortaget sig. Generelt gælder det samtlige pædagogisk-psykologiske undersøgelser, at undersøgelsesresultaterne er påvirket af selve undersøgelsessituationen, hvorfor resultaterne ikke umiddelbart kan overføres generelt til situationer uden for den undersøgelsessituation, hvoraf de blev udledt. Tv2's udsendelse viser derfor ikke med sikkerhed effekten af et »lærerkollegium med stærkt engagement, der sætter ind i fællesskab med læringsstile«, som beskrevet af Dorte Lange. Udsendelsen viser snarere den korte effekt af en situation, hvor elever er under observation af udenforstående voksne forsynet med elektroniske observationsapparatur, og hvor eleverne derfor ved sig sat i en forsøgssituation. Samme elever kan meget vel tænkes at reagere helt anderledes, når de ikke ved sig sat i en forsøgssituation.

Folkeskolen nr. 24 2008

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk’s debatregler

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Tv’s uheldige påvirkning

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS