Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Træf et valg – det er politik, mand

Undervisning er politisk og i historie og samfundsfag i særdeleshed. Men kan vi ikke noget der er mere end det?

Dennis Hornhave Jacobsen
4 kommentarer
14. maj 2014, kl. 14:05

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

4 kommentarer

For nogen tid siden blev jeg bedt om at kommentere på Lars Barfoed, som påstod, at danske elevers historiebevidsthed ikke er, hvad den har været.

Falihos er en frivillig faglig forening, der arbejder på at styrke fagene historie og samfundsfag. Det gør vi ved at stille netværk og den nyeste viden til rådighed for vores medlemmer ligesom vi deltager i det politiske arbejde og blander os i debatten om fagene.

I min grænseløse naivitet tænkte jeg, at jeg skulle belyse Hr. Barfoeds politiske synspunkter med et fagligt perspektiv og jeg sluttede interviewet af med en anke om, ikke at tage lærerne til indtægt for et politisk standpunkt, hver gang de udtaler sig.

Det jeg ønskede at understrege var; vi kan noget som er uafhængigt af politiske positioneringer; vi har et håndværk som er forankret i en viden om børn og unges læring og som lærer må man forventes at have en viden om sine fag, som er mere valid end den politiske stillingtagen.

Da jeg mødte på arbejde dagen efter spurgte en interesseret kollega "Hvorfor er du så bange for, at være politisk? Når du angriber en politikers analyse, 'er du politisk." og jeg blev slået af eftertænksomhed, for er der noget jeg ikke er bange for, så er det at være politisk.

Jeg mener faktisk, min kollega har ret, men jeg er stadig ikke venstreorienteret fordi jeg mener projektarbejde og dialog kan styrke elevernes læring, jeg er heller ikke højreorienteret fordi jeg vil have ro og regelmæssighed. Men er jeg politisk når jeg siger, at undervisning med demokratisk dannelse for øje bør være i centrum? Ja klart. Og kan min stillingtagen tolkes politisk, når jeg vurderer, at kongerækken og danmark tilbage til Ejderen ikke bør være målet for undervisningen? Klart. Og jeg er politisk når jeg som formand forsøger at påvirke beslutninger om fagene i en mere evidensbaseret retning.

Det kalder på en opfølgning.

4 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Træf et valg – det er politik, mand

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS