Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Syvende klasse i vikingernes fodspor

I får lige et hurtigt indspark, der ikke skal handle om prøver. Dem vender vi tilbage til meget snart.

Janus Neumann
Start debatten
4. april 2019, kl. 14:32

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Dagen i går var sat i vikingernes tegn på en historieblogdag på syvende årgang.

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Jeg skal måske lige indskyde, at vores samlede rejsetid på 40 min til Nationalmuseet gør dagens program noget lettere at gå til, men dette er nu engang vores muligheder med skole i Gentofte.

Vi lagde ud med ægte vikingemusik fra Norge med bandet Wardruna indspillet med autentiske vikingeinstrumenter og efter sigende optaget i en skov for at få den rigtige lyd. De medfølgende ravneskrig er formentlig lagt på bagefter.

Herefter så vi afsnittet fra DR’s ”Historien om Danmark” om vikingetiden. Vi så desuden på, hvordan vikingerne skildres i HBO- serien ”Vikings”, der alt andet lige viser et lidt mere stereotypt billede af vikingerne, og vi sluttede af med at høre det svenske vikingemetalband Amon Amarth, og deres fortolkning af Tors kamp med Midgårdsormen. Links findes nedenfor.

Til sidst gik turen til Nationalmuseets aktuelle udstilling, ”Mød vikingerne”, der har været genstand for en del omtale, fordi museet sammen med designer Jim Lyngvild har leget med fiktion og fakta. Dette passede lige til os.

Havde Harald blå tænder?

Vores tilbagevendende faglige fokus var nemlig gisninger og mere eller mindre kvalificerede gæt i vores historiske fremstillinger. Brugen af fiktion i fortolkningsøjemed. På trods af vikingernes store betydning for historien i- og uden for Danmark, ved vi meget lidt om dem, og der er pyntet på historierne og gættet indtil flere gange, når vi har skulle fortolke vores hedenske fortid. Netop det faktum, at de hedenske vikinger ofte skildres af kristne munke, der havde oplevet drab og hærgen fra vikingehånd, gør umiddelbart ikke kilderne mere troværdige, eller gør de? Vi må lægge til og trække fra.

Vi vendte de klassiske spørgsmål om Harald Blåtands blå tand, tilnavnet fik han først meget senere, men hvorfor? Havde vikingehjelme horn? Havde alle vikingeskibe et dragehoved i stævnen og hvordan så omverdenen på fortidens nordboere?

Herlig dag, der selvfølgelig kan kombineres på flere måder.

Hil, derude.

Historien om Danmark, Vikingetiden:

Wardruna, Rotlaust Tre Fell

Amon Amarth, Twilight of the Thundergod

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Syvende klasse i vikingernes fodspor

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS