Samtidig er det også snart 100 år siden at den første danske grammofonplade med fredsmusik så dagens lys. Som uddannet bibliotekar med interesse for fredssagens historie tænkte jeg, hvad med at lave en spilleliste over periodens gode fredsmusik, hvor brugerne bare behøvede at sakse titlen over i søgemaskinen og så være i stand til at høre den? En diskografisk database i et regneark er under udvikling, foreløbig med omkring 350 titler.Jeg har udgivet en sangbog med dansk fredsmusik fra den tidlige middelalder til nutiden, Skjalden dang fredssangen i Fredsakademiet, så der er en form for indledning til den danske afdeling, der er suppleret ved en Jesper Jensen værkfortegnelse med cirka 4000 titler.Nogle af sangene fra Kampagnen mod Atomvåben er genudgivet i historien om Greenham Common fredslejrene – en hjemmeside der er høstet af British Library, samt i Fredsakademiets liste over fredssange.Men det stod forholdsvist tidligt klart, at der også er brug for en indledning til den udenlandske musik. Og meget tidligt i forløbet kom opfordringen til også at medtage militærmusikken, hvis det er det rigtige udtryk, fra første verdenskrig således at det var muligt at fortage komparative studier og tekstanalyser.Der findes mig bekendt ikke enkeltstående diskografier over første verdenskrigs musik så arbejdet skal laves helt fra grunden. Indtil videre har jeg registreret et par hundrede grammofonplader og et tilsvarende antal soldatersange fra sangbøger.Materialet kan anvendes i musikundervisning, samfundsfag, litteraturhistorie og inden for kulturelle områder, samt til udstillingsvirksomhed, idet jeg har en stor pladesamling 1915- af fredsmusik. Nogle af sangene fra verdenskrigen er digitaliseret og er indgået i et elektronisk arkiv.Selve indledningen og databaserne er i øjeblikket meget foreløbige og forventes færdige til august næste år. Jeg vil meget gerne have kritik af og ideer til projektets videreførsel. Alt materiale er gratis – og må frit kopieres.
Debat
Spilleliste til 100 års Fredsmusik
Af Holger Terp, Fredsakademiet.
Til næste år er det 100 år siden at første verdenskrig startede. Jubilæet vil nok øge interessen for den store krig, der skulle ende alle krige.
Spilleliste til 100 års Fredsmusik
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.