Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Specialpædagogikken og folkeskolereformen

Om læringsmål og specialpædagogik, og specialpædagogikkens skolepolitiske indflydelse

Mette Friderichsen
Start debatten
27. juni 2014, kl. 11:13

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Læringsmål og det menneskelige møde

Mette Friderichsen er ansvarshavende redaktør af Tidsskriftet Specialpædagogik.

Læringsmål er ikke nyt i specialpædagogiske sammenhænge. I anerkendende relationer, og i overskuelig struktur har det længe været almindelig specialpædagogisk praksis at arbejde procesorienteret i forhold til læringsmål. Vygotsky har været så venlig at medinspirere til denne gode praksis, og måske har specialpædagogikken været så venlig at medinspirere til den nye reforms fokusering på læringsmål og evaluering. Nu får specialpædagogikken så en ny inspirationsopgave, nemlig at medvirke til at flytte fokus fra ensidig målstyring til netop de undervisnings- nuer og lærings-nuer, som kommer til at være. I nuet er der mere end læring på spil. Der er også det unikke menneskelige møde, med værdi i sig selv. Tænk blot på f.eks. mødet med et menneske uden talesprog.

Specialundervisningens børn?

Specialundervisningens børn er ikke nødvendigvis længere specialundervisningens børn, men de har stadig behov for særlige tilgange.

Derfor må specialpædagogikken stille sig til rådighed for skolen med sin væren og sin viden om: Etik, inklusion, hjerneprocesser, teknik og medicin i pædagogikken, didaktik i særlig situationer, kompensation, og meget mere.

Specialpædagogikkens formidling

Hvordan er specialpædagogikken til rådighed? Det er den bl.a. via vores tidsskrift, på det specialpædagogiske netværk på folkeskolen.dk, via videnscentre, uddannelser, temadage og kurser – ikke mindst de årlige specialpædagogiske kurser som arrangeres af Danmarks Specialpædagogiske Forening. Dette års kursus holdes d. 5 – 6 november i Vejle, og overskriften er "Specialpædagogik i Praksis". Tilmelding kan nås endnu, se vedhæftede fil.

Tidsskriftetet "Specialpædagogik" nr. 2 2014

I dag udkommer "Specialpædagogik" nr. 2, 2014. Dette nummer forholder sig til den kommende udmøntning af folkeskolereformen med artikler som rummer viden om, inspiration til, og refleksioner over: Diagnosen APD, elever i tilknytningsforstyrrelser og skolens organisation, Marte Meo som inklusionsmetode, bevægelse som pædagogisk redskab i inklusionsarbejdet, ungdomsuddannelse og ADHD, og unge med høretab.

Rigtig god fornøjelse

Tidsskriftet ønsker alle en dejlig og meget velfortjent ferie.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Specialpædagogikken og folkeskolereformen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS