Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Søvnløshed og "Hvornår kommer vi i skole igen?"

To emner prægede dagens onlineundervisning: Et bekymrende stort antal elever havde svært ved at falde i søvn om aftenen. Nogle sov først ved 3-tiden om natten og spørgsmålet om hvornår de mon fik lov at komme i rigtig skole igen.

lynne gilberg
Start debatten
22. april 2020, kl. 15:48

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Eleverne i min klasse er efterhånden tydeligt præget af nødundervisningen. Denne uges avisoverskrifter om, at de måske slet ikke kommer i rigtig skole igen på denne side af sommerferien har sat sig i dem som en ond drøm.

Lærer i Roskilde Lynne Gilberg, nyuddannet lærer i Virum Anna Hjortkjær og tillidsrepræsentant på Hellebækskolen ved Helsingør Merete Svalgaard Knuhtsen skriver jævnligt om deres lærerliv på Facebook. Folkeskolen.dk har bedt de tre om at dele opslagene med en bredere kreds under corona-nedlukningen.

Mens de mindre elever alle er startet op igen rundt omkring, så må de store elever fra 6. klasse og op stadig tage til takke med nødundervisningen online. Det er langt fra optimalt, hverken for deres psykiske sundhed, deres indbyrdes relationer eller deres faglighed.

Jeg er som lærer som regel bekymret for et par af mine elever. Der er altid nogen man skal have et ekstra øje på, men nu føler jeg, at jeg skal have et ekstra øje på dem alle sammen samtidig. Det kan slet ikke lade sig gøre og da slet ikke igennem en computerskærm!

Jeg får ondt i maven af at tænke på, hvor mange elever der sidder rundt omkring i landet mange timer, alene, hver dag. Jeg hører fra bekendte på facebook, at ikke alle børn har onlinemøder, hvor de kan se og høre hinanden særlig ofte.

Det er børn i en sårbar alder, hvor de er i en rivende udvikling både i hjernen, hormonelt og socialt. Jeg er helt med på, at vi skal have sikkerheden på plads først, men at stille dem i udsigt, at de ikke kan have deres fysiske klassefællesskab mere i dette skoleår, er meget tungt at bære for majoriteten af de unge.

Der må og skal simpelhen gøres plads til dem i genåbningsplanens fase 2!

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Søvnløshed og "Hvornår kommer vi i skole igen?"

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS