Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

#shareyourdomesticscienceroom

Kan vi starte en bølge eller bevægelse af inspiration til vores madkundskabslokaler?
Måske lidt nørdet og lidt nichespecifik…

Christian Bunk Svane
3 kommentarer
20. juni 2021, kl. 12:57

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

3 kommentarer

Ikke desto mindre tror jeg faktisk, vi kan vise vores omgivelser, hvilke arbejdsvilkår både vi og eleverne har.

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Dette skal ikke forstås som et eller andet revolutions-tam-tam-vi-har-det-i-og-åh-så-forfærdeligt-fis.

For der er masser af skoler, hvor madkundskabsfaget bliver tilgodeset mere end rigeligt. Og så er der dem, som er temmelig meget negligeret af kommunen…

Men hvad er det for en madkundskabshverdag, som vi møder ind til?

Jeg tænker dette både kan være oplysende, give indsigt og være inspirerende for både lærer, elever, forældre – ja hele samfundet.

Vil du dele?

Der er næsten altid en eller anden del-et-eller-andet-fra-dit-liv-udfordring, hvor du opfordres til at dele billeder på sociale medier. Det lade sig være din håndboldkarriere, din soldatertid, 5 bøger du har læst, se-mig-vinterbade eller 7 hverdagsbilleder etc.…

Er der et eller andet spot i dit madkundskabslokale, som du bare knuselsker? Måske det kunne deles under #shareyourdomesticscienceroom. Jeg elsker mine tavler med undervisningsplaner i bistrostil. Læs mere her: https://www.folkeskolen.dk/1873551/pimp-dit-madkundskabslokale–tavlen-aka-menuen

Skab fokus på noget!

Ofte har disse challenges til formål at skabe en vis fokus eller bare tage os på en tur ned ad memory lane. Det er jo reelt set hyggeligt, uskyldigt og nogle gange sjovt og lidt inspirerende.

Kunne vi gøre dette med madkundskab?

Challenge accepted!

Her får du et billede af mit madkundskabslokale.

En anden tavle i lokalet – og det hellige Everton FC-forklæde. #shareyourdomesticscienceroom

Jeg kunne også have valgt panoramafunktionen på mit kamera på telefonen, for dernæst at tage et billede, hvor jeg fik hele lokalet med.

Jeg prøver lige med en lille film, som viser hele lokalet.

Skal vi holde den på madkundskabsfora eller se, hvor meget opmærksomhed vi kan skabe på madkundskabsfaget?

Eller skal vi dele på hele fladen af de sociale medier?

Så er du klar på at tage et eller flere billede(-r) af dit madkundskabslokale og dele med madkundskabslærere – og måske venner på sociale medier?

SoMe hilsner

Christian

3 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

#shareyourdomesticscienceroom

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS