Med signalet fra undervisningsminister Ellen Trane Nørby om, at lektiecafé og understøttende undervisning - i frihedens navn - kan blive en frivillig sag for kommunerne, er der på det nærmeste ikke noget tilbage af reformens intentioner. Kun massakren på lærernes arbejdstidsaftale står tilbage - som en næsten udskadet Köln domkirke i den udraderede Rhinby - som en sejr for de politikere, der var villige til at lægge folkeskolen i ruiner for at hente dette stik hjem.
Men fremskridtets - læs: eksperimenternes - tid er endnu ikke forbi. Mens lærerne våner sig i kældrene under de sammenstyrtede muligheder for at levere en ordentlig undervisning for dog om muligt at forhindre det totale kollaps, retter - endnu en gang - velmenende politikere på Christiansborg deres innovative destruktionstrang mod folkeskolen - hvis den bare bliver selvejende, skal det nok gå det hele!
Eleverplaner var godt nok en svipser, reformen ligeså - bare i voldsomt større målestok - men selvejende folkeskoler, så er den hjemme!
Vi hilser dette nye benspænd velkommen i årtiers ubrudte række af vanrøgtende initiativer fra Christiansborg.
Selvejende folkeskoler?
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.