Niels Christian Sauer spørger mig i Folkeskolen nummer 8, om ikke det er et væsentligt resultat af den såkaldte Albertslund-model, at folkeskolerne i Albertslund har kunnet holde på de etnisk danske elever. Måske. Spørgsmålet er imidlertid, om vi kan tillade os et så stort indgreb over for den enkelte elev og dennes forældre, når det tilsyneladende ikke kommer den enkelte til gode, men kun tjener til at »holde sammen på lokalsamfundet«. Kræver et vidtgående indgreb over for, hvad vi normalt betragter som den enkeltes rettigheder, ikke, at det har udsigt til at gavne den enkelte?
Debat
Sauer og Albertslund-modellen
Sauer og Albertslund-modellen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.