Kender I det, at der er opstået en konflikt mellem to elever i frikvarteret og de står og råber i munden på hinanden om, hvad der er sket, og hvem der har gjort hvad. Særligt i de mindste klasser kan denne diskussion være vanskelig og tidskrævende at løse. Som beskrevet i sidste indlæg anvender jeg tegningen med 6 eller 9 tallet for at tydeliggøre elevernes forskellige opfattelser, og herefter anvender jeg denne tegning for at overskueliggøre samtalen og konfliktsituationen for eleverne. Tegningen er lamineret, så jeg kan skrive med whiteboardtuscher og genbruge den.
På tegningen skriver jeg hændelsesforløbet over konflikten. Jeg insisterer altid på, at en person taler af gangen, også selvom det kan være meget svært for nogle elever. Når begge har fortalt deres oplevelser, tegner vi pile i fællesskab, så vi finder ud af, hvad der skete først osv. Undervejs korrigeres misforståelser og fejltolkninger. Tegningen giver ligeledes mulighed for at spørge ind til, hvordan eleven tror, den anden har det, når han/hun har gjort eller sagt noget. Det tager tid at gennemgå processen, men tiden viser sig altid at være utrolig godt givet ud. Jeg begynder altid med denne tegning i første klasse og i 2. og 3.kl. er det blot en, vi har til at hænge på væggen, så den minder os om, hvordan vi løser en konflikt.
Jeg håber, at du er blevet inspireret til at arbejde videre med visuel støtte i konflikthåndteringen.
Samtaler om konflikter
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.