Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Sådan styrkes naturfagligheden

Keld Nørgaard
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:11

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

At en naturfaglig afgangsprøve kan sikre et tæt samspil mellem skolens naturfag med vekselvirkning mellem fordybelse i faget og tværnaturfaglige anvendelses- og perspektiveringsperioder, kan kun styrke det faglige udbytte hos eleverne.

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Fagligheden skal styrkes. Ja, men ikke ved fortsat at isolere undervisningen i det enkelte fag. Eleverne skal jo ikke kun kunne reproducere bogens indhold og lærerens viden.

Det er ikke nok og slet ikke hvis vi skal på niveau med de lande, vi sædvanligvis sammenligner os med. Selvfølgelig skal eleverne tilegne sig fagenes indhold og metoder. Men de skal også blive i stand til at bruge den tilegnede viden og forståelse til at forholde sig til naturfaglige problemstillinger i undervisning og hverdagsliv. Når de bliver i stand til dette, kan man tale om, at fagligheden er blevet styrket.

Fagligheden kan derfor styrkes ved at fastholde og videreudvikle en fælles naturfaglig afgangsprøve, som vil »smitte af« på undervisningen.

Naturfagslærere kan hente inspiration til disse spændende, faglig-didaktiske udfordringer i »Pædagogisk Orientering«, som netop har udgivet et nummer om Fælles Naturfag Fælles afgangsprøve. Læs mere om indholdet på www.po.ffw.dk

Naturfagene er indholdsmæssigt tæt forbundne. Det vil være naturligt at knytte naturfagene tæt sammen i den praktiske undervisning, da eleverne netop søger sammenhæng og relevans. At vekselvirke mellem fælles naturfaglige forløb og enkeltfaglige fordybelser kan være netop dén faktor, der engagerer eleverne (også pigerne) i den naturfaglige side af tilværelsen.

Derfor: Hold fast, Bertel, og modstå den konforme tænkning. For du er på rette spor, hvis du vil styrke naturfagligheden blandt den danske ungdom.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Sådan styrkes naturfagligheden

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS