Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Så tag dog på kursus!

Lærerarbejdet er et godt job, hvor det stadig er muligt at have indflydelse på ens arbejde. Jo mere indflydelse og dermed frihed til at afprøve nye veje, des større er ansvaret for at lykkedes med arbejdet. Både i forhold til den fagfaglige og den sociale opgave der ligger i lærerarbejdet. Det kan godt blive en smule nedslidende, både på den korte og den lange bane.

Peter Jensen
1 kommentar
24. september 2016, kl. 10:13

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

1 kommentar

Min kur mod denne nedslidning, der måske fører til udbrændthed og senere stress er kurser. Ikke påtvungne kurser i inklusion, narrative tilgange, LP-modellen eller noget tilsvarende, men kurser, hvor jeg får lov til at beskæftige mig med noget der konkret opkvalificerer mig til at præstere bedre i mine fag. Med denne sætning vil jeg ikke negligere vigtigheden af trivselsarbejdet i folkeskolen. Blot er det min erfaring, at bedre trivsel også kan nås gennem fokuseret arbejde med fysik/kemi.

Derfor anvender jeg to dage af min 6. ferieuge på at deltage i et ESERO-kursus på planetariet. Det er et glimrende fagligt kursus, hvor jeg får lov til, at fordybe mig i et fagfagligt tema jeg selv har valgt. På de fagfaglige kurser møder jeg altid nogle mennesker, der ligesom jeg er optaget af at blive klogere på et specifikt tema, denne gang astronomi. I samarbejdet opstår vigtige drøftelser om, hvordan vi kan anvende det vi er på kursus i, når vi underviser. Vi overvejer ikke hvilke barrierer og/eller opretholdende faktorer, der forhindrer os i, at formidle det vi arbejder med. Vi er dybt fokuserede på at forædle vores formidlingskundskaber i forhold til temaet astronomi. Det er medarbejderudvikling, som opmuntrer mig til at fortsætte mit arbejde i folkeskolen.

Der vil måske være en enkelt skeptiker, der stadig mener, at tid og penge til uddannelse er et arbejdsgiveranliggende. De tanker havde jeg også en gang. Desværre har jeg for længst indset, at hverken min ledelse eller min fagforening har samme fokus på medarbejderudvikling som jeg. Derfor betaler jeg med glæde de ca. 4.500,- et gratis kursus koster i tabt arbejdstid.

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Så tag dog på kursus!

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS