Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Professionens kerne (genopslag grundet begynderfejl)

om lærergerningens særegenskaber i det pædagogiske felt og udvikling heraf.

Jacob Bahn
Jacob Bahn Selvstændig matematikdidaktisk forsker, læreruddanner og udvikler
5 kommentarer
15. oktober 2015, kl. 09:45

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

5 kommentarer

Baggrunden for mit forskningsprojekt (se førtse blogindlæg) er, at jeg som lærer ofte savnede redskaber til at udvikle min praksis. Det er min opfattelse, at mange (nære og fjerne) kolleger stod og står i samme situation.

Tilføj beskrivelse

Det, der adskiller vores profession fra andre pædagogiske professioner er undervisningen: Formidlingen af et fagligt indhold. En lærers arbejde er selvfølgelig pædagogisk, men professionens kerne er fagdidaktik.

Alligevel er der mest fokus på pædagogik og andre ikke-fagdidaktiske tiltag, fx. Cooperative Learning, læring i bevægelse, synlig læring osv. Disse tiltag er der intet galt med, men de har det tilfælles, at de ikke fokuserer på professionens kerne, fagenes didaktik.

Den sparsomme forskning, der findes på området, peger på, at mange lærere har et ønske om at udvikle deres undervisningspraksis, men at det er en tæt på uoverkommelig opgave at stå alene med – og at man som regel står alene med den, hvis man påtager sig den.

Til gengæld viser erfaring og forsknings også, at det i denne henseende er meget effektivt at involvere sig i, hvad der refereres til som kollegial sparring. Med fokus på fagdidaktikken kan man tale om fagdidaktisk kollegial sparring.

Der er altså god grund til at eksperimentere med, hvordan vi kan udvikle metoder til at sikre os muligheder for at indgå i fagdidaktisk kollegial sparring.

Det er i det perspektiv, at den japanske tradition for lektionsstudier er interessant at arbejde med i en dansk kontekst.

5 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Professionens kerne (genopslag grundet begynderfejl)

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS