1. oktober 1998 blev en skelsættende dag for DLF's pensionister. På kongressen i Kolding blev det besluttet, at pensionisterne fremover ikke skal deltage i afstemningen om overenskomstresultatet, da de ikke er omfattet af det kommunale overenskomstresultat.
Til gengæld skal de heller ikke betale konfliktbidrag, hvis overenskomsten resulterer i en konflikt.
Bortset fra disse to ændringer forbliver vore pligter og rettigheder i DLF fuldstændig uændrede.
Samme dag blev vi medlem af Statspensionisternes Centralforening (SC), der inden lærerpensionisternes tilslutning talte 14.000 medlemmer. Med vores tilslutning omfatter SC nu cirka 25.000 statspensionister. Det burde give dobbelt vægt, når vore ønsker fremføres over for finansministeren.
24.-25. februar skal vore repræsentanter i kongressen deltage i SC's repræsentantskabsmøde og være med til at udforme den fremtidige politik.
Seks gange om året får vi bladet 'Statspensionisten', hvor organisationens politik fremlægges og diskuteres.
Når vi ikke kan blive omfattet af den kommunale overenskomst, må vi samarbejde med de andre statspensionister.
Der er grund til at takke de kongresdelegerede, der i 1997 støttede pensionisterne, så vores overenskomststemmeret først blev slettet, da den nye placering i SC var bragt på plads.
DLF's pensionistpolitik på statsområdet blev klart formuleret på kongressen i Kolding:
'Forbedring af regulering af tjenestemandspensionerne, så der også tages hensyn til den andel af overenskomstrammen, der anvendes til decentral lønudvikling, for at sikre en parallel udvikling af løn og pension.'
Overenskomst 99 bør gøre dette til en realitet.
Paul Elmholt
Odense
Pensionisternes nye forbundsfæller
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.