Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Ordblinderisikotesten: Hvordan kan en test ses ind i et tiltagsparadigme frem for et testparadigme?

Anette Høj Madsen
Christina Voigt
Hanne Nissen Sabalic
Jane Birgitte 
Nielsen
Mette Eriksen
Start debatten
8. marts 2018, kl. 01:27

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Hensigten med Ordblinderisikotesten er at finde de tre-syv procent elever, som er i risiko for at opleve ordblindevanskeligheder i den tidligste del af skolelivet. I Læsekonsulenternes Landsforening er vi optaget af at kunne se Ordblinderisikotesten i et bredere perspektiv, så skoleledelse, lærere og forældre skal opleve den som udbytterig i evalueringen af den enkelte elevs læseudvikling og i belysning af den enkelte elevs nærmeste zone for udvikling.

Folkeskolen nr. 05 2018

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk’s debatregler

Evner vi ikke at gøre Ordblinderisikotesten relevant for alle, bliver det vanskeligt at argumentere for de mange resurser, den kræver, og det udbytte, vi oplever at få af den. Skolerne kan med rette stille spørgsmålene: Står de resurser, som testen fordrer af lærere og læsevejledere, mål med resultatet – og kunne resurserne have været anvendt bedre på indsatser?

Kendetegnende for Ordblinderisikotesten er, at den savner en didaktisk kontekst. Den medfølgende vejledning beskriver ikke forslag til konkrete initiativer på baggrund af testen, ligesom vejledningen i sig selv giver rig anledning til spørgsmål fra testtager, lærere og forældre, som modtager resultatet. Testen bør bruges til at kvalificere alle børns læseudvikling – også dem, der er nået langt i læseudviklingen.

Læsekonsulenternes Landsforening kan se et udbytte af Ordblinderisikotesten, idet testen kan tilføre nye perspektiver i overgangen fra 0. klasse til 1. klasse. Ordblinderisikotesten kan anvendes til at beskrive, hvor langt alle elever er i deres læseudvikling, og dermed tilbyde underviseren en indsigt i den enkelte elevs progression – også dem, som ikke er i risiko for alvorlige afkodningsvanskeligheder.

I Læsekonsulenternes Landsforening opleves en nysgerrighed i kommunerne på, hvorledes den viden, vi opnår med Ordblinderisikotesten, kan understøtte en læseundervisning, der kan få alle elever til at blive så dygtige, som de kan. Kan vi anvende Ordblinderisikotesten med det sigte, vil vi opnå en større sammenhæng mellem den resurse, skolerne anvender på testtagningen, og den viden, testen bidrager med.

Læsekonsulenternes Landsforening har foreslået Undervisningsministeriet, at der udarbejdes en didaktisk omsættelig vejledning, der understøtter alle børns læseudvikling. En vejledning, som udarbejdes i tæt samarbejde mellem forskere, Undervisningsministeriet og interessenter, så testen bliver et kvalificerende redskab i den virkelige verden.

Læsekonsulenter efterlyser et bredere navn til risikotest for ordblindhed

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Ordblinderisikotesten: Hvordan kan en test ses ind i et tiltagsparadigme frem for et testparadigme?

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS