Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Om at lytte

Jonatan Schloss
Start debatten
13. november 2003, kl. 01:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Jeg skriver i Folkeskolen nummer 44, at antallet af paragraf 20.1-elever i specialklasser og antallet af alle paragraf 20.2-elever er steget med cirka 50 procent i de sidste seks-syv år. Og at det udgør et alvorligt problem i en tid med skattestop, når en paragraf 20.2-elev typisk koster 250.000-300.000 kroner om året.

Folkeskolen nr. 46 2003

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk’s debatregler

Det oversætter Peter Hess-Niel­sen (nummer 45) til, at KL placerer aber, og at KL hvis jeg har forstået det rigtigt mener, at det er lærernes skyld. Jeg har nu genlæst mit eget indlæg, og jeg kan altså ikke finde den sætning, hvor der står, at KL synes, det er lærernes skyld. Det, KL plejer at fremføre, er, at stigningen i antallet af specialundervisningselever skyldes mange ting, for eksempel:

en generel samfundsudvikling med mindre tolerance over for forskellighed

at forældre presser skolen til at udskille »besværlige« børn fra klassen

et resursefordelingssystem, der belønner eksklusion og ingen incitamenter har i forhold til inklusion

en manglende kommunalpolitisk stillingtagen til, hvad man vil med specialundervisning

en manglende viden om, hvad børn får ud af specialundervisning. Lærer de noget af det? Får de højere livskvalitet af det?

Peter Hess-Nielsen nævner også den pinagtige konflikt mellem Københavns Amt og kommunerne om betaling for paragraf 20.2-undervisning. Den er et eksempel på, at den nuværende opgavefordeling mellem amter og kommuner på specialundervisningsområdet ikke er god nok. KL foreslår derfor, at ansvaret for paragraf 20.2-specialundervisningsopgaven overføres fra amterne til kommunerne, så den uværdige kassetænkning på området kan ophøre.

Hvis Peter Hess er interesseret i at lytte til, hvad KL mener, så holder vi gerne det samme oplæg for ham og andre interesserede, som vi holder for vores kommunalpolitikere om rummelighed og økonomi.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Om at lytte

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS