Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Om abstrakt tænkning hos vores forfædre

Hvad fortæller hulemalerier om tidligere tiders tanker?

Theresa Schilhab
Start debatten
8. december 2016, kl. 22:27

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Hvornår begyndte vi at tænke abstrakt om verden? Forskere, der arbejder med vores forhistorie, har længe brugt de materielle ting som spejl på vores tanker. Det gælder både redskaber og pyntegenstande, så som perler og hulemalerier.

I nogle af de 30.000 – 40.000 år gamle europæiske hulemalerier, som man f.eks. har fundet i Frankrig, optræder fabeldyr. Der er også fundet småfigurer med overdimensionerede torsoer uden hoveder og ben.

Det har været en almindelig tolkning, at afvigelsen fra ’virkeligheden’ var udtryk for en form for abstrakt tænkning. Forklaringen skulle være, at kunstneren har måttet forlade sig på sin fantasi og ikke på hukommelsen om virkeligheden.

Nu har en neurovidenskabelig forsker lanceret en konkurrerende ide. Den går på, at vi, ligesom andre organismer, som f.eks. måger, typisk finder tilfredsstillelse ved at blive overstimuleret. Mågeunger pirker f.eks. mere energisk på 3 røde pletter end på én, selvom der kun er én på forældrefuglens næb.

Påstanden er, at fabeldyrenes kødfulde kroppe ovenpå ultratynde ben, sammen med bisonernes alt for lange horn er skabt for betragterens tilfredsstillelse og ikke som følge af kunstneres uhæmmede fantasi.

Selvom de to teorier ikke nødvendigvis er i modstrid, lægger den sidste sig i forlængelse af nutidens brug af reklamer. Billederne er lavet med henblik på en modtager, der påvirkes på en bestemt måde.

Endnu en teori går dog en anden vej. Den beskriver billederne som en udløber af bevidst fremkaldte hallucinationer. Altså, det billedlige udtryk flugter ikke med virkeligheden, men med et tilstræbt skævt verdensbillede.

Når man ser på de på én gang fremmede og velkendte figurer, er vores forfædre på samme måde lysår væk og svimlende tæt på. Vi er samtidig i vidt forskellige og dog ens verdner. Og pludselig bliver den samtid, vi eksisterer i, et komma i universets store bog.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Om abstrakt tænkning hos vores forfædre

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS