På regeringens vegne har uddannelsesminister Morten Østergaard præsenteret et udspil til en ny læreruddannelsen. Udspillet er så uambitiøst og indeholder så små justeringer, at det ikke berettiger til at blive betegnet som hverken en reform eller en ny læreruddannelse. Det indeholder få og fine praktiske forbedringer, men intet nyt reelt indhold. Der er tale om detaljer, som sagtens kan reguleres indenfor rammen af den nuværende læreruddannelse. Indkommet (antallet og profilen af dem der søger ind) og udkommet (kvaliteten af de færdiguddannede) vil forblive uændret.
Modtagelsen af og debatten om udspillet afspejler da også klart, at her er tale om det rene ingenting – således har forslaget om en strukturel ændring af en par obligatoriske timer i kristendom været det eneste man har fundet anledning til at fremhæve.
HVIS man ønsker at hæve standarden i folkeskolen, så Danmark kommer i nærheden af de bedst præsterende lande i Pisa, bliver man nød til at lave en stor gennemgribende reformering af den danske læreruddannelse, der modsvarer den læreruddannelse disse lande har = en femårig forskningsbaseret kandidatuddannelse.
Regeringens udspil til en ny læreruddannelse, ”En læreruddannelse der løfter folkeskolen” findes på Forskningsministeriets hjemmeside (pdf). Kan man for en stund løsrive sig fra sagens alvor og læse den med H.C. Andersens eventyr in mente, er der tale om god og til tider direkte morsom underholdning:http://fivu.dk/nyheder/pressemeddelelser/2012/en-laereruddannelse-der-loefter-folkeskolen/regeringsudspil-ny-laereruddannelse.pdf
Ny læreruddannelse på tegnebrættet (3)
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.