Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Nedlæg skolebestyrelsen

Preben Hansen
Start debatten
26. november 2004, kl. 01:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Gennem de sidste 20 år har jeg siddet i en skolebestyrelse; syv år som forældrevalgt og 13 år som kollegernes repræsentant, så det kan ikke skyldes mangel på indsigt i bestyrelsens arbejde, at jeg kommer med denne bastante konklusion.

Folkeskolen nr. 48 2004

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg har siddet til mange møder med velmenende forældrevalgte medlemmer. Men jeg er sikker på, at ikke en eneste væsentlig ændring i skolens praksis er udsprunget af skolebestyrelsens arbejde. Jovist har der været beslutninger med konsekvens, men så er initiativet kommet fra andre dele af skolen: ledelse, pædagogisk råd, forvaltning og så videre. Tvært-imod har jeg oplevet forældre hyppe personlige kæpheste, læs: frustrationer over enkeltproblemer i alt for mange tilfælde og timer.

Det er dybt frustrerende, at der bruges så mange ledelsestimer og ikke mindst (min påstand) fritid for forældrene til et stykke arbejde, som ikke har reel værdi, og som måske i realiteten kun handler om at opretholde en antikveret demokratiopfattelse. Vi er professionelle, det er forældrene ikke, jeg fortæller heller ikke min mekaniker, hvad han skal gøre ved min bil, når jeg afleverer den til vedligeholdelse. Man må heller ikke glemme, at det i sidste ende er kommunalbestyrelsen, der ansætter personale, og at undervisningens mål og midler fastsættes lige så centralt og altså ikke af skolebestyrelsen.

Det værste ved at opretholde skolebestyrelserne og holde velmenende og positive forældre som gidsler er dog, at opfattelsen af, at »forældrene« skal bestemme mere og mere, sniger sig ind i det daglige arbejde i klasserne. Jeg har de senere år i stigende grad oplevet, at forældre vil blande sig i lærerens undervisning med krav om at blive taget med på råd om stort og småt i forbindelse med undervisningen. Det er et skråplan. Det er os, der er de professionelle og ved, hvad der skal gøres.

Jeg har selv som masser af andre kolleger stor glæde af samarbejdet med forældrene, men kun når ansvarsfordelingen er klar og accepteret af begge parter.

Mit forslag er derfor:

Giv skolens ledelse mere tid til reel ledelse, og giv forældrene mere tid til at være sammen med deres familier og til primæropdragelse. Nedlæg skolebestyrelsen og erstat den for eksempel med to årlige møder mellem for-ældrekredsen og skolens ledelse, så alle har mulighed for at lufte frustrationer, komme med gode råd og så videre.

Forkortet af redaktionen

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Nedlæg skolebestyrelsen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS